12.07.2019 | Klima, miljø og energi
Klimabevidste forbrugere vil inddrages i virksomheders bæredygtige indsats
Hvis virksomheder skal få fat på den klimabevidste forbruger, så skal de være inddragende, transparente omkring det bæredygtige arbejde, hurtige til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, og forstå vigtigheden af samarbejde. Det skrive Fjords Martha Cotton i et indlæg hos Greenbiz.
Fjords årlige 2019 Trends-rapport viser, at forbrugerne gerne vil være aktive deltagere i virksomheders indsats for at løse klimaforandringerne og mindske CO2-udledningen. Foto: Fjord.
Nutidens forbrugere vil gerne være aktive deltagere i virksomheders indsats for at løse klimaforandringerne og mindske CO2-udledningen.
Læs også: Forbrugerne kræver bæredygtig levering
Det viser Fjords årlige 2019 Trends-rapport. Ifølge Greenbiz.com viser en anden undersøgelse foretaget af Nielsen, at 48 procent af de amerikanske forbrugere rent faktisk er klar til at ændre deres indkøbsvaner, hvis det samtidig kan reducere deres miljøpåvirkning.
I et indlæg på Greenbiz hjemmeside forklarer direktør for design research hos Fjord, Martha Cotton, de nye muligheder, som det giver for virksomhederne.
”Mens det giver nye udfordringer for forretningsledere, så skaber det samtidig en værdifuld mulighed for at engagere sig direkte med forbrugerne om at opbygge en stærkere tillid ved at sikre, at kunderne spiller en afgørende rolle i organisationens bæredygtighedsindsats”, skriver Martha Cotton og uddyber:
”For at adressere dette kulturelle skift og efterspørgsel efter bæredygtige virksomheder må nutidens førende virksomheder fokusere på at gøre forbrugernes rejse mere cirkulær. De virkelig bæredygtige organisationer er dem, der inviterer forbrugeren til at deltage i alle trin af omstillingen og den innovative proces”.
Skal hjælpe forbrugere med at træffe bæredygtige valg
Som et eksempel fremhæver Martha Cotton den amerikanske købmandskæde Trader Joe’s, der efter at have modtaget 90.000 underskrifter fra bekymrede kunder, annoncerede, at de nu vil fjerne store mængder af plastik på tværs af kædens forretninger.
Det er dog ikke nok, at virksomheder som Trader Joe’s tager kunderne med på den bæredygtige rejse. De skal også hjælpe dem med at navigere i de komplekse beslutninger, som bæredygtighed kræver.
”Man kan komme langt ved at være transparent omkring sin organisations påvirkning på miljøet. Ved at uddanne forbrugerne gennem denne viden, kan det samtidig hjælpe virksomhederne med at vægte deres redesignede processer mere effektivt”, skriver Martha Cotton.
Hun peger desuden på, at virksomhederne i en tid med bæredygtige forbrugere skal være hurtigere end nogensinde før til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, ligesom at de skal forstå vigtigheden af at samarbejde, når man skal skabe og vægte en ny bæredygtig praksis.
Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt
”Når forbrug og tillid bliver redefineret af miljøfokuserede forbruger, bliver organisationerne nødt til hele tiden at reagere og ændre deres egen strategi for at tage højde for det stigende antal af virksomheder, der går ind i kampen og driver deres virksomheder fremad”, skriver Martha Cotton afslutningsvis.
- JMA
Strategi & ledelse

Det handler om at komme derhen hurtigt nok - ikke om hvem, der kommer først
Vanen tro offentliggjorde Corporate Knights sin årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder på Davos-mødets første dag.
Klima, miljø og energi

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.