Klimabevidste forbrugere vil inddrages i virksomheders bæredygtige indsats

Hvis virksomheder skal få fat på den klimabevidste forbruger, så skal de være inddragende, transparente omkring det bæredygtige arbejde, hurtige til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, og forstå vigtigheden af samarbejde. Det skrive Fjords Martha Cotton i et indlæg hos Greenbiz.

Fjords årlige 2019 Trends-rapport viser, at forbrugerne gerne vil være aktive deltagere i virksomheders indsats for at løse klimaforandringerne og mindske CO2-udledningen. Foto: Fjord..

12.07.2019

CSR.dk

Det viser Fjords årlige 2019 Trends-rapport. Ifølge Greenbiz.com viser en anden undersøgelse foretaget af Nielsen, at 48 procent af de amerikanske forbrugere rent faktisk er klar til at ændre deres indkøbsvaner, hvis det samtidig kan reducere deres miljøpåvirkning.

I et indlæg på Greenbiz hjemmeside forklarer direktør for design research hos Fjord, Martha Cotton, de nye muligheder, som det giver for virksomhederne.

”Mens det giver nye udfordringer for forretningsledere, så skaber det samtidig en værdifuld mulighed for at engagere sig direkte med forbrugerne om at opbygge en stærkere tillid ved at sikre, at kunderne spiller en afgørende rolle i organisationens bæredygtighedsindsats”, skriver Martha Cotton og uddyber:

”For at adressere dette kulturelle skift og efterspørgsel efter bæredygtige virksomheder må nutidens førende virksomheder fokusere på at gøre forbrugernes rejse mere cirkulær. De virkelig bæredygtige organisationer er dem, der inviterer forbrugeren til at deltage i alle trin af omstillingen og den innovative proces”.

Skal hjælpe forbrugere med at træffe bæredygtige valg
Som et eksempel fremhæver Martha Cotton den amerikanske købmandskæde Trader Joe’s, der efter at have modtaget 90.000 underskrifter fra bekymrede kunder, annoncerede, at de nu vil fjerne store mængder af plastik på tværs af kædens forretninger.

Det er dog ikke nok, at virksomheder som Trader Joe’s tager kunderne med på den bæredygtige rejse. De skal også hjælpe dem med at navigere i de komplekse beslutninger, som bæredygtighed kræver.

”Man kan komme langt ved at være transparent omkring sin organisations påvirkning på miljøet. Ved at uddanne forbrugerne gennem denne viden, kan det samtidig hjælpe virksomhederne med at vægte deres redesignede processer mere effektivt”, skriver Martha Cotton.

Hun peger desuden på, at virksomhederne i en tid med bæredygtige forbrugere skal være hurtigere end nogensinde før til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, ligesom at de skal forstå vigtigheden af at samarbejde, når man skal skabe og vægte en ny bæredygtig praksis.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

”Når forbrug og tillid bliver redefineret af miljøfokuserede forbruger, bliver organisationerne nødt til hele tiden at reagere og ændre deres egen strategi for at tage højde for det stigende antal af virksomheder, der går ind i kampen og driver deres virksomheder fremad”, skriver Martha Cotton afslutningsvis.

- JMA

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

20.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.06.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online