Klimabevidste forbrugere vil inddrages i virksomheders bæredygtige indsats

Hvis virksomheder skal få fat på den klimabevidste forbruger, så skal de være inddragende, transparente omkring det bæredygtige arbejde, hurtige til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, og forstå vigtigheden af samarbejde. Det skrive Fjords Martha Cotton i et indlæg hos Greenbiz.

Fjords årlige 2019 Trends-rapport viser, at forbrugerne gerne vil være aktive deltagere i virksomheders indsats for at løse klimaforandringerne og mindske CO2-udledningen. Foto: Fjord..

12.07.2019

CSR.dk

Det viser Fjords årlige 2019 Trends-rapport. Ifølge Greenbiz.com viser en anden undersøgelse foretaget af Nielsen, at 48 procent af de amerikanske forbrugere rent faktisk er klar til at ændre deres indkøbsvaner, hvis det samtidig kan reducere deres miljøpåvirkning.

I et indlæg på Greenbiz hjemmeside forklarer direktør for design research hos Fjord, Martha Cotton, de nye muligheder, som det giver for virksomhederne.

”Mens det giver nye udfordringer for forretningsledere, så skaber det samtidig en værdifuld mulighed for at engagere sig direkte med forbrugerne om at opbygge en stærkere tillid ved at sikre, at kunderne spiller en afgørende rolle i organisationens bæredygtighedsindsats”, skriver Martha Cotton og uddyber:

”For at adressere dette kulturelle skift og efterspørgsel efter bæredygtige virksomheder må nutidens førende virksomheder fokusere på at gøre forbrugernes rejse mere cirkulær. De virkelig bæredygtige organisationer er dem, der inviterer forbrugeren til at deltage i alle trin af omstillingen og den innovative proces”.

Skal hjælpe forbrugere med at træffe bæredygtige valg
Som et eksempel fremhæver Martha Cotton den amerikanske købmandskæde Trader Joe’s, der efter at have modtaget 90.000 underskrifter fra bekymrede kunder, annoncerede, at de nu vil fjerne store mængder af plastik på tværs af kædens forretninger.

Det er dog ikke nok, at virksomheder som Trader Joe’s tager kunderne med på den bæredygtige rejse. De skal også hjælpe dem med at navigere i de komplekse beslutninger, som bæredygtighed kræver.

”Man kan komme langt ved at være transparent omkring sin organisations påvirkning på miljøet. Ved at uddanne forbrugerne gennem denne viden, kan det samtidig hjælpe virksomhederne med at vægte deres redesignede processer mere effektivt”, skriver Martha Cotton.

Hun peger desuden på, at virksomhederne i en tid med bæredygtige forbrugere skal være hurtigere end nogensinde før til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, ligesom at de skal forstå vigtigheden af at samarbejde, når man skal skabe og vægte en ny bæredygtig praksis.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

”Når forbrug og tillid bliver redefineret af miljøfokuserede forbruger, bliver organisationerne nødt til hele tiden at reagere og ændre deres egen strategi for at tage højde for det stigende antal af virksomheder, der går ind i kampen og driver deres virksomheder fremad”, skriver Martha Cotton afslutningsvis.

- JMA

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

18.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V