Salling Group og Driscoll’s tester pap-emballage
Hvert år smider hver eneste dansker 27 kilo plastik direkte i affaldsspanden derhjemme. Det er de ikke glade for, og Danmark bliver derfor testland for ny emballage til bær.
Driscoll's, der leverer friske bær til blandt andre Salling Group, har valgt Danmark, som det første land i Europa, hvor den nuværende plastemballage erstattes med en papir-baseret emballage af FSC-certificeret papir. For hver bakke friske bær reduceres mængden af plastik med 94%.
Det sker med baggrund i en undersøgelse af, hvordan danskerne forholder sig til plastaffald. Den landsdækkende undersøgelse udført af YouGov i maj 2020 viser, at 64% af danskerne bekymrer sig ofte eller jævnligt over den store mængde plastaffald, de bidrager med i den daglige husholdning. Samtidig mener 51% af danskerne, at producen-terne skal gøre det let at træffe miljøvenlige valg i indkøbssituationen.
“Vores YouGov-undersøgelse viser tydeligt, at selv i disse udfordrende tider, så har dan-skerne ikke glemt miljøet. Danskerne er bekymrede over deres husholdningsplastaffald – faktisk bekymrer plastik mere end husholdningens forbrug af vand og mad. Og danskerne ønsker, at vi som producenter gør det nemmere for dem at vælge hensynsfuldt,” udtaler Marieke Appel, marketing manager hos Driscoll’s.
Et samarbejde med Salling Group
Driscoll’s nye emballage bliver lanceret i Salling Groups butikker i Danmark.
”Salling Group og danske forbrugere er miljøbevidste og interesserer sig aktivt for miljøet. Reaktionerne i Danmark vil give os en god indikation af, hvilke reaktioner vi kan for-vente andre steder,” fortsætter Marieke Appel.
For Salling Group er projektet en del af aktiviteterne i deres plastik-strategi, som de lancerede i 2019. Den indeholder bl.a. 10 plastik-principper, udarbejdet i samarbejde med WWF, der udstikker retningen for brugen af plastik i deres emballage.
”Som detailhandel er vi indirekte ansvarlige for en stor del af den plastik, der finder vej til folks hjem. I bund og grund bør alle detailkæder være med til at fremme brugen af me-re bæredygtig emballage. Vi mener, at genanvendelige materialer er vejen frem, og vi sætter stor pris på, når vores leverandører tager et miljømæssigt medansvar for at reducere mængden af affald,” udtaler Michael Løve, leder af Plastic CSR Board i Salling Group.
Salling Groups mål er, at mængden af plast i emballagen på deres egne varemærker skal være reduceret med 30% inden 2023.
Læs mere om Salling Group’s plastikstrategi her:
- MT