Sammen kan vi få det til at lykkes

Sinatur Hotel & Konference tilhører en af de brancher, som har det største negative aftryk på miljø og klima. Ved at vælge bæredygtigheden til kan vi gøre en seriøs forskel. Men kun i samarbejde med dedikerede leverandører, der spiller en vigtig rolle.

I Sinatur Hotel & Konference har vi valgt fremover kun at lytte til én stemme, nemlig naturens. Vores forretningsstrategi har fokus på at beskytte nærmiljøet og den smukke natur, der omgiver vores hoteller: I 2030 vil vi blandt andet være CO2-positive og 100 % affaldsfrie, og vi vil kun købe danske råvarer. Vi skal nok nå i mål, men det kræver, at vi stiller nogle ret kontante krav til vores leverandører. Og at vores leverandører er villige til at ledsage os på vores grønne rejse. 

Affaldssortering og miljøvenlig emballage
Miljøvirksomheden Marius Pedersen sørger for, at så lidt af vores affald som muligt går til brændbart eller deponi, og ifølge de grønne regnskaber genanvender vi allerede 70 % af affaldet. At nå den sidste tredjedel kræver blandt andet, at den emballage, vi modtager varer i, kan genanvendes eller returneres til leverandøren.

Det meddelte vi alle vores leverandører i maj 2019, og selv om de kun fik en tidsfrist på et halvt år, var responsen utrolig positiv og mange har vist sig at være utroligt omstillingsparate og villige til at gå den grønne vej.

Fx benyttede Strandby Fisk fra Nordjylland anledningen til at droppe flamingoen og opfinde en helt ny papkasse at levere de friske fisk i. Pappet er 40 % genbrug, og hele kassen kan genanvendes som almindelig papemballage, hvilket gør en kæmpe forskel for os og vores affaldsregnskab.
 

"De fleste af vores leverandører deler heldigvis vores holdning til miljøet og er villige til at søge nye løsninger."

Claus Nielsen, direktør
Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference


Halvt så mange leverancer giver bonus
Siden 2015 er det lykkedes os at reducere antallet af leverancer til vores seks hoteller med hele 60 % – og det på trods af, at omsætningen er steget. Denne øvelse giver både en massiv CO2-besparelse og en økonomisk gevinst, for FoodService Danmark belønner de virksomheder, der formår at samle sine indkøb. For FoodService Denmark betyder færre vareleveringer nemlig lavere omkostninger og færre kilometer på vejene, og leverandøren har valgt at støtte op om de kunder, der gør en ekstra indsats for at passe på miljøet. Det valg kan vi kun billige, for det gør vi også.  

Bæredygtighed og verdensmål
Ud over vores leverandører spiller alle Sinaturs entusiastiske medarbejdere også en afgørende rolle for, om vi når vores mål. Heldigvis kan de gå klædt i uniformer, som understøtter vores strategi: Kentaur har nemlig lanceret "Sustainable Kentaur"-mærket som en garanti for bæredygtighed. 

Endnu en værdsat samarbejdspartner er Berendsen, der klarer størstedelen af alt  vores vasketøj. I lighed med næsten hver fjerde danske virksomhed har Berendsen integreret FN's verdensmål i deres strategi, og her i december 2019 er de som de første i verden blevet verdensmålcertificeret af Bureau Veritas Certification.

Nu tager det fart
Sinatur Hotel & Konference har arbejdet målrettet og udadvendt med bæredygtighed i mange år, og efterhånden er vi nået så bredt ud med vores budskab, at vi bliver kontaktet af potentielle samarbejdspartnere med samme værdigrundlag, hvilket er helt fantastisk. 

Et eksempel på dette er Den Danske Naturfond, som genskaber naturområder rundt om i landet. Et nyt samarbejde med dem betyder, at Sinaturs konferencegæster fremover bidrager til at genoprette natur og sikre truede dyr og planter. Vi køber nemlig en kvadratmeter skov, hver gang der bliver booket et møde eller en konference.

At satse benhårdt på grøn udvikling og sætte sig så ambitiøse mål, som vi har gjort, betyder også, at vi ikke kan tillade os at gå på kompromis med bæredygtigheden nogen steder. Vi er nødt til at satse stort og grønt hele vejen rundt, og derfor har vi også måtte sige farvel til enkelte leverandører, der ikke har kunne imødekomme vores krav. Samtidig er nye samarbejder opstået, netop fordi vi har været så tydelige omkring vores krav og vores holdning. Og det ser vi som en kæmpe gevinst. 

Der er ingen tvivl om, at vi er nødt til at stå sammen, hvis vi for alvor skal gøre en forskel. 

"Vi inspirerer både gæster, leverandører og samarbejdspartnere til en mere klimavenlig adfærd. Og de inspirerer os. "

Kari Brandsgård, direktør
Haraldskær Sinatur Hotel & Konference

Læs mere om vores bæredygtige rejse og ambitiøse 2030-mål her.

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

01.03.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

80 procent af vores leverandører er nu med

01.03.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

“Hvis alle holder kortene tæt til kroppen, rykker vi os ingen vegne”

23.01.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Nyt gastronomisk kodeks sætter klimavenlig mad forrest på buffeten

20.11.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Sinatur Hotel & Konference aflyser konkurrencen i branchen

03.10.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Oksekød er bare et af vores mange klima-dilemmaer

03.10.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Nye gastronomiske standarder og mindre madspild