“Hvis alle holder kortene tæt til kroppen, rykker vi os ingen vegne”

Hvordan skaber man et partnerskab på tværs af konkurrenter? Og hvorfor skulle man dog gøre det? Ifølge direktør i Sinatur Hotel & Konference, Claus Nielsen, skal man gøre det, fordi vi er nødt til at rykke i fællesskab, hvis vi skal løse de store udfordringer, vi som branche og samfund står overfor.

Her ses en del af Moving Hospitality gruppen; Arthur Hotels, Guldsmeden Hotels, Brøchner Hotels, Dallund Slot, og Sinatur Hotel & Konference.. Foto: Sinatur

Det begyndte med en frustration og måske også en indignation. For hvordan skal vi kunne overkomme de kæmpe udfordringer, vi står overfor i forhold til klimaforandringerne, hvis vi ikke arbejder mere sammen? Men kan man det, når man i visse sammenhænge også er konkurrenter? 

“Klimaet aflyser alle forbehold. Det var nødvendigt at aflyse konkurrencen og skabe et arbejdsrum baseret på tillid og et fælles værdisæt,” siger Claus Nielsen og fortsætter: 

“Bæredygtighed er noget, der i den grad tales om og konkurreres på. Men det flytter ikke nok, at vi konkurrerer internt. Vi tror mere på, at vi skal sætte fokus på at udrette noget i fællesskab.” 

Og det var på den baggrund, at grundstenene til Moving Hospitality blev lagt. For efter et par opkald og korte indledende møder, blev det tydeligt, at det ikke kun var ham, der havde behov for at rykke noget på den grønne agenda. 

Moving Hospitality er stadig i sin spæde begyndelse, men har allerede trukket en større gruppe af aktører til, som har stor lyst til at udvikle branchen i en mere ansvarlig retning. Blandt andet fra hoteller som Arthur Hotels, Guldsmeden Hotels, Brøchner Hotels, Dallund Slot,  Arp-Hansen Hotel Group og selvfølgelig Sinatur Hotel & Konference. 

Formålet med Moving Hospitality er først og fremmest at dele viden og erfaringer. 

“Vi vil gerne hæve barren for ansvarlighed i branchen og sætte fokus på både den sociale og miljømæssige ansvarlighed. Vi skal hjælpe hinanden til ikke at begå de samme fejl og spilde dyrebar tid. Og så gør det ikke noget, hvis vi også kan få politikerne til at lytte med,” siger Claus Nielsen. 

For at lykkes med at lave sådan et fællesskab mellem konkurrenter, er det ifølge Claus Nielsen altafgørende, at alle køber ind på den fælles ambition - nemlig at gøre hospitality-branchen attraktiv for nye medarbejdere og at være mere bæredygtig og ansvarlig.

“Det er altafgørende, at vores mindset er i sync. Vi er enige om, at vi skal sætte turbo under kedlerne, og at vi er gensidigt afhængige. Jeg kunne godt holde kortene tæt ind til kroppen, men det ville bare forsinke en proces, der gør noget godt for klimaet og det gavner jo ikke nogen,” siger Claus Nielsen. 

Hvis andre brancher skulle blive inspirerede til at lave et lignende fællesskab, er hans råd at springe ud i det. 

“Man skal turde tage initiativet og den risiko, der er, for, at det hele falder sammen. Men der er god energi i at sidde i en gruppe og se, at vi kan flytte noget i fællesskab. Der er så mange dommedagsprofetier, så vi har brug for håb og handling,” siger Claus Nielsen. 

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG i hotel- og mødebranchen

Forventningen om at hoteller og mødelokationer aktivt integrerer ESG-hensyn er allerede til at tage og føle på. CSR.dk og partnere viser, hvordan det kan gribes an. 

 

01.03.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

80 procent af vores leverandører er nu med

01.03.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

“Hvis alle holder kortene tæt til kroppen, rykker vi os ingen vegne”

23.01.2024Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Nyt gastronomisk kodeks sætter klimavenlig mad forrest på buffeten

20.11.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Sinatur Hotel & Konference aflyser konkurrencen i branchen

03.10.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Oksekød er bare et af vores mange klima-dilemmaer

03.10.2023Sinatur Hotel og Konference

Sponseret

Nye gastronomiske standarder og mindre madspild