06.09.2018  |  Menneskerettigheder

Saxo og UNICEF varmer op til FN’s Internationale Læsedag: fordobler kundernes donationer

Indhold fra partner Hvad er dette?

For fem måneder siden lancerede Saxo, som første skridt i samarbejdet med UNICEF, et donationsflow, og nu er målsætningen næsten allerede nået. For at fejre succesen og boggiver-glæden matcher Saxo læsernes donationer i anledning af Læsedagen.

For fem måneder siden lancerede Saxo, som første skridt i samarbejdet med UNICEF, et donationsflow, og nu er målsætningen næsten allerede nået – på under halvdelen af tiden. For at fejre succesen og boggiver-glæden matcher Saxo læsernes donationer i anledning af FN’s Internationale Læsedag, den 7., 8. og 9. september.

Det var et oplagt partnerskab, da UNICEF og Saxo gik sammen om FN’s Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse for alle. Siden midten af april har Saxos kunder kunnet donere mindre beløb gennem såkaldte mikrodonationer, når de har købt bøger på Saxo.com, og initiativet er blevet modtaget særdeles positivt:

”I Saxo synes vi, det giver god mening at give læserne mulighed for, at de kan sende hvad der svarer til en læsebog ud til verdens udsatte børn, når de køber bøger til sig selv og deres børn. Så samtidig med vores læsere sidder hjemme i lænestolen og åbner en ny bog, kan et barn et sted ude i verden åbne en bog måske for første gang. Vi er simpelthen så glade for, at tankegangen også giver mening for vores kunder, og vi er meget taknemmelige for deres generøsitet,” siger Saxos direktør og stifter Jørgen Balle Olesen.

Da Saxo lancerede samarbejdet med UNICEF var det med ambitionen om selv at gå forrest. Saxo donerede derfor, hvad der svarer til  1.000 læsebøger på dag ét og doblede kundernes donationer op hele ugen op til Verdens Bogdag den 23. april. På nuværende tidspunkt er der sendt i alt 287.268 kr. af sted til UNICEF’s indsats for at sikre kvalitetsuddannelse for alle verdens børn.

”Saxo er en fantastisk partner for UNICEF, fordi det er en virksomhed, som ikke alene har hjertet på rette sted, men som også formår at bringe sine kernekompetencer og teknologi i spil til fordel for verdens mest udsatte børn. Da vi indgik partnerskabet tidligere på året, blev Saxo samtidig den første virksomhed i Danmark, som giver sine kunder mulighed for at give en mindre donation til UNICEF, når de handler online. Vi er helt overvældede over, at Saxos kunder har taget så godt imod partnerskabet. Sammen kan vi hjælpe nogle af verdens mest udsatte børn med at lære at læse og få en uddannelse. Og vi er rigtig godt på vej. For Saxos kunder har allerede givet bidrag, der svarer til, at over 13.600 børn kan få en læsebog,” siger Hanna Line Jakobsen, Udviklingsdirektør i UNICEF.

Saxo matcher igen læsernes donationer på FN’s Internationale Læsedag

I anledning af FN’s Internationale Læsedag den 8. september gentager Saxo succesen og matcher hver kundes donation den 7., 8. og 9. september. Så hvis en kunde donerer fx 25 kr. til UNICEF, lægger Saxo 25 kr. oveni.

”Vi vil gerne bakke op om, at læseglade danskere ønsker at dele og sprede læseglæden til de dele af verden, hvor det ikke er givet, at man har adgang til bøger, endsige knækker læsekode. Og hvor det at knække koden og få adgang til viden er afgørende for den enkelte og for samfundet,” fortæller Jørgen Balle Olesen.

Hver gang, man handler på Saxo.com, kan man være med til at hjælpe UNICEF med at knække læsekoden for verdens udsatte børn. Alle donationer går ubeskåret til UNICEF’s arbejde for FN’s verdensmål 4  om kvalitetsuddannelse. Målet er at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse, uanset hvor i verden, man bor. Uddannelse er den bedste vej til at bekæmpe fattigdom: Hvis alle elever i de fattigste lande afsluttede deres skolegang med basale læsefærdigheder, skønnes det, at 171 millioner mennesker kunne løftes ud af fattigdom.

Saxos fakta om læsernes donationer

Saxo har siden lanceringen af mikrodonationer i shoppen kigget på,
hvad der er fællesnævner for kunderne:

  • Kunderne donerer typisk lidt hyppigere om tirsdagen, sjældnere om torsdagen
     
  • Den 24. i hver måned er den hyppigste donationsdag
     
  • Kunder der køber bøger om ”Mad og drikke” donerer oftere end gennemsnitskunden
  • Jyderne donerer typisk lidt oftere end kunder på Sjælland og Fyn


Kilde: Saxo.com 2018

Fakta om Saxo og UNICEFs partnerskab

  • Indtil videre er der indgået aftale om et treårigt partnerskab
  • Saxos har ifm. partnerskabet bygget en mikrodonationsløsning i Saxos webshop
  • Saxo har forpligtet sig på at donere 1 mio. kroner henover de kommende tre år
  • Donationerne går ubeskåret til UNICEFs arbejde for Verdensmål 4: kvalitetsuddannelse
  • Saxos mission er sammen med UNICEF at sætte ordet frit for alle verdens børn

Om Saxo
Saxo er Danmarks første og største online boghandel med flere millioner titler. Hver dag tænder vi læselysten hos danskerne. I mere end 50 år har vi arbejdet for at bringe forfattere og læsere tættere sammen.

Saxo er stedet, hvor du både kan skabe og opleve litteratur og læring. Vi er kultur, vidensdeling og oplevelser. Alt det der gør livet rigere. 
Vi mener, at vejen til læring og oplevelser skal være let og ligetil. Sæt ordet frit.

Mere fra UNICEF Danmark

UNICEF Danmark

www.unicef.dk

Om UNICEF DanmarkUNICEF Danmark blev stiftet i 1954 og er en af UNICEFs i alt 34 nationale komiteer. De nationale komiteer arbejder for at udbrede kendskabet til FNs Børnekonvention og for at samle penge ind til UNICEFs arbejde.I 2015 samlede UNICEF Danmark 218 millioner kroner ind til arbejdet for verdens fattige og nødlidende børn. Mange penge kommer fra vores faste bidragydere, som hver må…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere