Mærsk, Norden og Nykredit i front på nyt internationalt skibsophugninginitiativ

I sidste uge blev the Ship Recycling Transparency Initiative officielt lanceret. Målet er at sætte skub i anvendelsen af ansvarlig praksis inden for skibsophugning. Midlet er at drive forandring gennem åbenhed og overblik.

Skibsophugning på stranden i Alang - og tilsvarende to strande i Bangladesh og Pakistan - skal gøres mere ansvarlig gennem åbenhed og samarbejde mellem alle stakeholdere. .

13.03.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ship Recycling Transparency Initiatives (SRTI) første deltagere repræsenterer skibsejere, finanssektoren og rådgivere og vil bidrage til det konkrete arbejde, som skal udføres af organisationerne Forum for the Future og Sustainable Shipping Initiative.
Det arbejde går ud på at udvikle et sæt fælles kriterier for, hvad og hvordan man redegør for sine skibsophugningsaktiviteter. Der skal også etableres en offentligt tilgængelig online platform, hvor skibsejere kan dele viden og information om skibsophugning.

De første ni virksomheder - A.P. Møller Mærsk, Hapag-Lloyd, Wallenius Wilhelmsen, China Navigation Company, NORDEN, Standard Chartered Bank, Nykredit, GES og Lloyd’s Register – har bestemt ikke tænkt sig at de skal være de eneste. Ønsket er, at alle stakeholdere såsom skibsejere, cargo-ejere, opkøbere og finansieringsselskaber skal med ombord og deltage i at skabe åbenhed om praksis.

Læs ogsåMærsk: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer

“Ophugning af skibe er en aktivitet med mange farlige elementer. Branchen er kendt for at arbejde med processer, der er under standarden, og der mangler information om skibsejernes politikker og praksis. Derfor er det svært for shippingkunder, investorer og civilsamfundsaktører at vide, hvilken praksis der benyttes. Ship Recycling Transparency Initiativet er et fremragende skridt i retning af at lukke informationshullet.  Vi håber, at alle skibsejere vil være enige og støtte op om initiativet,” sagde John Kornerup Bang, som repræsentant for Mærsk.

En virkelig stram hårdknude
Det er ikke sådan, at der ikke findes lovgivning og internationale standarder for skibsophugning. De bliver bare ikke fulgt, implementeret eller overholdt med synderlig kraft, konsekvens eller ensartethed.

Virkeligheden er, at ud af verdens 50.000 skibe blev 835 sendt til ophugning i 2017. Firs procent af dem blev solgt til værfter på tidevandsstrandene i Bangladesh, Indien og Pakistan. Det er kilometerlange strande med op mod 50 værfter i Chittagong, Bangladesh og flere end 100 værfter på hver af strandene Alang i Indien og Gadani i Pakistan.Værfterne er kendt for dårlig praksis inden for arbejdssikkerhed og miljøbeskyttelse, ligesom arbejdernes aflønning og levevilkår ofte har været kritiseret. Fakta om global skibsophugning i 2017 kan findes her.

Alligevel er langt de fleste af verdens udtjente skibe i mange år endt her – på trods af at mange skibsejere har politikker for ansvarlig skibsophugning. Dem er det muligt at overholde på trods af ophugningstallene, fordi skibe ofte sælges fra før de skal til ophug, og det er derfor kun et fåtal af skibe, ejerne selv sender til ophug. Det gør de så i Kina, Tyrkiet eller Europa, hvor der er værfter med dokumenteret praksis inden for rammen af ansvarlig skibsophugning.

Læs også: Mere end audits: Gennemsigtighed og samarbejde er fremtiden

Samtidig er der som nævnt ikke noget overblik over eller adgang til information om skibsejernes praksis – og det betyder, som Forum for the Future skrive i pressemeddelelsen, at …dårlig praksis ikke bliver undersøgt, god praksis ikke bliver belønnet og at kunder, investorer, forsikringsselskaber og andre stakeholder ikke kan tage beslutninger på baggrund af ordentlig information. Det betyder, at de er dårligere stillet i forhold til at styre risici og sikre ansvarlighed i deres supply chain.

Mærsk og skibene på stranden
Læser man pressemeddelelsen og de affødte artikler i primært udenlandske medier, kan det se ud som om, at Mærsk blot er en tilfældig – om end vigtig – virksomhed i tilblivelsen af SRTI. Men læser man de sidste to bæredygtighedsrapporter fra rederi-giganten, kan man se, at det er noget, som virksomheden har arbejdet på at få sat i værk som en vigtig del af deres ”Ship Recycling Project”, der blev påbegyndt i 2016. I det års bæredygtighedsrapport står der:

”Vi forstår at det er en lang proces at opnå det endelige mål, nemlig at ændre hele ophugningsindustrien. For at nå dertil vil andre skibsejere være nødt til at gå ind i arbejdet. […] Vi har i løbet af året været i samtale med andre skibsejere … og vil øge den indsats i 2017.”

Skibsejere forbundet langt udover egne skibe
Grunden til, at skibsophugning nok burde være vigtigere for skibsejerne at få ryddet op i, end man fornemmer det er i dag, nævnes også i Mærsks 2017-rapport. De skriver:

”…dette er et problem for hele vores branche og vi er forbundet med det problem på måder langt flere end de skibe vi selv ejer helt op til ophugningstidspunktet. Andre måder er når vi sælger skibe fra før de skal tages ud af drift, når vi chartrer skibe fra andre eller når vi placerer cargo på skibe ejet af andre rederier.” 

Skibsophugningsprojektet er dog mest kendt for, at Mærsk igen begyndte at sende skibe til ophugning i Alang, Indien i 2016. Den beslutning er blevet højlydt kritiseret af flere NGO’er. På den anden side, kan man i rapporten for 2017 læse, at det gennem samarbejde med de værfter, de benytter, er lykkedes at arbejde på samme niveau som værfter i Kina og Tyrkiet, der som nævnt er der hvor værfterne med praksis i overensstemmelse med internationale standarder typisk ligger.

Til orientering: I åbenhedens navn skal det nævnes, at journalisten på denne artikel også arbejder som tekstforfatter på Mærsks bæredygtighedsrapport.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense