Socialt engagerede virksomheder tiltrækker unge

Virksomheder med et stærkt, socialt engagement tiltrækker fremtidens talenter. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte.

21.01.2015

CSR.dk

Virksomhedens rolle i samfundet spiller i dag en langt større rolle end tidligere – især for yngre generationer. Det konkluderer konsulentfirmaet Deloittes store, globale undersøgelse om den såkaldte Millennial-generation, som indbefatter personer yngre end 32 år.

Knap 8.000 yngre, veluddannede mennesker fra 29 lande over hele kloden har besvaret spørgsmålene i Deloittes undersøgelse, der også viser, at tre ud af fire mener, at virksomheder generelt har svært ved at se ud over deres egen næse og er mere optagede af egen forretning i stedet for at forbedre det samfund, de er en del af.

”Det vigtige er, at de unge ikke blot forventer, at virksomhederne opfører sig ordentligt. De forventer også, at virksomhederne tager et aktivt ansvar for at løse de problemer, som verden står over for. Altså et slags ’udvidet ansvar’ i forhold til det, virksomheden ellers foretager sig”, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte.

Læs også: Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder

De adspurgte personer finder store, globale virksomheder langt mere tiltrækkende end mindre firmaer. Og ifølge Anne Mette Christiansen bør de virksomheder, som vil tiltrække talent, bruge mere energi på at fokusere på deres medarbejdere og samfundet frem for blot at sælge mere og tjene flere penge.

”De unge vil have virksomheder med et formål ud over at tjene penge. Og selv om undersøgelsen er global, så er det det samme billede i Danmark”, siger Anne Mette Christiansen. 

De knap 8.000 unge, som deltog i undersøgelsen, er alle født efter 1982, har en mellemlang eller længerevarende uddannelse og er i fuldtidsarbejde.

-KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn