Socialt engagerede virksomheder tiltrækker unge
Virksomheder med et stærkt, socialt engagement tiltrækker fremtidens talenter. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomhedens rolle i samfundet spiller i dag en langt større rolle end tidligere især for yngre generationer. Det konkluderer konsulentfirmaet Deloittes store, globale undersøgelse om den såkaldte Millennial-generation, som indbefatter personer yngre end 32 år.
Knap 8.000 yngre, veluddannede mennesker fra 29 lande over hele kloden har besvaret spørgsmålene i Deloittes undersøgelse, der også viser, at tre ud af fire mener, at virksomheder generelt har svært ved at se ud over deres egen næse og er mere optagede af egen forretning i stedet for at forbedre det samfund, de er en del af.
Det vigtige er, at de unge ikke blot forventer, at virksomhederne opfører sig ordentligt. De forventer også, at virksomhederne tager et aktivt ansvar for at løse de problemer, som verden står over for. Altså et slags udvidet ansvar i forhold til det, virksomheden ellers foretager sig, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte.
Læs også: Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder
De adspurgte personer finder store, globale virksomheder langt mere tiltrækkende end mindre firmaer. Og ifølge Anne Mette Christiansen bør de virksomheder, som vil tiltrække talent, bruge mere energi på at fokusere på deres medarbejdere og samfundet frem for blot at sælge mere og tjene flere penge.
De unge vil have virksomheder med et formål ud over at tjene penge. Og selv om undersøgelsen er global, så er det det samme billede i Danmark, siger Anne Mette Christiansen.
De knap 8.000 unge, som deltog i undersøgelsen, er alle født efter 1982, har en mellemlang eller længerevarende uddannelse og er i fuldtidsarbejde.
-KLZ