Stærkt netværk gør en synlig forskel

Netværk for Miljømærket indkøb har eksisteret i 5 år og opnået synlige resultater. Fx øgede medlemmerne andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser inden for 10 områder i driften fra 37 % i 2014 til 46 % i 2015. Men medlemmerne er ikke kun inde i en positiv udvikling. De er også positive over for det udbytte, som de får ud af at være med i netværket.

”Netværk for Miljømærket indkøb er en fremragende platform for virksomheder til at dele erfaringer om bæredygtighed” og ”Indkøb er en del af virksomhedens ansvar – og miljømærkede produkter og tjenester er en veldokumenteret måde at sikre dette ansvar på”. Sådan lyder nogle af de mange positive svar fra en nylig undersøgelse blandt medlemmerne af Netværk for Miljømærket indkøb.

Undersøgelsen har målt medlemmernes tilfredshed med netværket og blev gennemført i begyndelsen af 2017. Den viser, at 3 ud af 4 medlemmer er enige eller meget enige i, at de kvartalsvise møder i netværket er inspirerende og giver dem nye idéer og værktøjer til deres daglige arbejde.

Den store værdi for medlemmerne ligger især i muligheden for videndeling og i den fælles efterspørgsel efter mærkede produkter og tjenesteydelser. Vinduespolering er seneste eksempel på, hvordan netværkets efterspørgsel har bidraget til, at det nu også er muligt at vælge svanemærket vinduespolering.

Flere respondenter i undersøgelsen peger desuden på, at netværket giver et godt overblik over udviklingen på miljøområdet – og et godt indblik i, hvordan andre virksomheder arbejder med miljøspørgsmål.

Netværkets medlemmer rapporterer hvert år deres indkøb inden for 10 hovedområder, hvilket en stor del af medlemmerne fremhæver som værdifuldt eller meget værdifuldt. Bl.a. fordi rapporteringen gør det muligt at sammenligne egne aktiviteter med andre sammenlignelige virksomheders aktiviteter. Rapporteringen giver samtidig virksomhederne tydelig dokumentation for, at de har flyttet noget med hensyn til miljø.

”Undersøgelsen viser tydeligt at det, der giver værdi for medlemmerne, er de konkrete fremskridt, som medlemmerne gør i fællesskab og dermed opnår konkrete resultater i form at miljømærkede produkter inden for områder, hvor der ikke tidligere var et miljømærket sortiment”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark og fortsætter:

”Derudover er vi naturligvis også meget glade for, at medlemmerne fortæller os, at de finder stor værdi og inspiration i at udveksle viden, idéer og erfaringer både med de øvrige medlemmer af netværket og med os fra Miljømærkning Danmark”. 

Kort om Netværk for Miljømærket Indkøb

Netværket består af store danske virksomheder som ønsker at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund. Netværkets medlemmer består i dag af: IF Forsikring, Danske Bank, Rambøll, Nykredit, Sealed Air, Dansk Retursystem, Lyreco, COWI, ALLIANCE+, Matas og Arbejdernes Landsbank.

Er netværket noget for dig? Så tag fat i Ingrid Elmedal på 72 41 48 21 eller ie@ecolabel.dk og hør mere om mulighederne for at deltage. 

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

04.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

04.10.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation