21.08.2018 | Klima, miljø og energi
Størstedelen af danskerne siger god for klimaafgifter på dagligvarer
Sæt afgifter på de varer, der er særligt belastende for klimaet. Sådan lyder dommen fra flertallet af danskerne, viser en undersøgelse fra Kantar Gallup.
57 procent af de adspurgte er klar på at indføre klimaafgifter på bestemte produkter, der er særligt miljøbelastende. Men der mangler politisk opbakning. Arkivfoto.
Noget tyder på, at danskerne er klar til at kaste de dårlige forbrugsvaner i ringen til fordel for miljøet. Et flertal er nemlig positivt stemt over for afgifter på særligt miljøbelastende varer. Det viser resultatet af en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Berlingske. Her svarer 57 pct. af de adspurgte, at de er enige eller overvejende enige i, at staten bør lægge afgifter eller forhøje afgifter på varer, der er særligt belastende for klimaet. Det skriver Berlingske.
Hertil er hele 68 procent af respondenterne enige eller overvejende enige i, at politikernes indgreb er afgørende for at løse klimaproblemerne.
”Når så mange er positivt stemte over for afgifter, tyder det på, at vi heller ikke afskrækkes af øgede priser på nogle af vores dagligvarer. Samtidig indikerer det, at folk ikke mener, vi kan løse udfordringerne som enkeltpersoner, men at der snarere er brug for politisk handling”, forklarer Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer ved forskningsinstitutionen Nansen Center i Norge og hovedforfatter på en kommende FN-klimarapport, til Berlingske.
Læs også: Fremtidens forbrugere kræver bæredygtige vaner
Hos Coop nikker man genkendende til den øgede klimabevidsthed. I løbet af de seneste år har supermarkedskæden erfaret, hvordan forbrugerne gradvist fravælger oksekød.
”Jeg er helt sikker på, at forbruget af oksekød ville falde, hvis man indførte en afgift. Men hvis man laver punktafgifter på den måde, rammer man den fattige dansker hårdere end den rige”, fortæller Lars Aarup, analysechef i Coop, til Berlingske.
Ok til afgifter på kød, men ikke fly
Senest har Alternativets klimaordfører, Rasmus Nordqvist (AL), forslået en afgift på flyrejser og oksekød, selvom denne model mangler generel opbakning hos de resterende partier.
Læs også: Organisation: Luftfragtindustri bør sætte egne standarder mod madspild
Hos Socialdemokratiet tror man ikke på, at sådanne afgifter vil have den intenderede virkning, og partiets klimaordfører Jens Soel (S) henviser til Sverige, hvor man har indført en klimaafgift på 60 svenske kroner ved køb af en flybillet.
”Hvis man skal holde dem, der flyver meget, fra at flyve, skal det være nogle meget høje afgifter, og så sætter man simpelthen rigtigt store lønmodtagergrupper uden for spillet”, siger han til Berlingske.
Også danskerne er forbeholdene overfor flyafgifter. Og direkte adspurgt er det kun 39 procent, der synes, at det er en god ide.
- EST
Klima, miljø og energi

Store virksomheder finder det udfordrende at arbejde med SDG-mål
Ved DVCA’s årlige topmøde i november diskuterede investorer og rådgivere omkring dansk erhvervsliv de problematikker, der opstår ved at inkorporere og arbejde med FN’s 17 verdensmål.
Klima, miljø og energi

Nyt samarbejde skal forvandle rejeskaller til hundegodbidder
Teknologisk Institut indleder nyt samarbejde, der skal omdanne restprodukter fra rejeproduktionen til bæredygtigt foder til hunde. Det vil kræve ny teknologi, men også give mange fordele.
Klima, miljø og energi

Landstrømsekspert: ”Danmark er bagud, men vi har ikke tabt”
Danske PowerCon har inden længe 10 store landstrømsanlæg i drift, men ingen af dem er i Danmark. ”Der mangler måske noget medfinansiering”, siger medstifter Peter C. Knudsen om investeringerne i de fleksible anlæg, som kan gøre en stor forskel for ikke mindst krydstogtindustrien.
Kommunikation

Nordeas kunder kan nu aflæse deres CO2-aftryk på mobilen
Nordeas kunder kan nu få et indblik i deres CO2-aftryk via mobilbanken. Formålet er at inspirere til at handle mere klimavenligt.
Klima, miljø og energi

BMW Group melder sig ind i grønt shippingsamarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
Klima, miljø og energi

SAS klar med effektiv Airbus til gavn for miljøet
SAS har præsenteret selskabets nyeste og mest CO2-besparende fly, en Airbus A350, som led i en strategi, der skal gøre virksomhedens flåde mere klimavenlig inden 2023. Transportministeren er godt tilfreds.