Stor stigning i klimagaver til jul

Danskerne køber velgørende klimagaver til verdens fattigste som aldrig før. Også flere virksomheder vælger grønne firmajulegaver.

Vanding af køkkenhaver, som er en del af Folkekirkens Nødhjælps klimatilpasningsarbejde i verdens fattigste lande..

Folkekirkens Nødhjælp har de seneste år oplevet en massiv stigning i interessen for klimagaver til verdens fattigste. Det gælder både for private og virksomheder af forskellig størrelse.

Syvdobling i salget af træer fra 2016 til 2019
Antallet af klimagaver som træer, solcellelamper, klimafrø og køkkenhaver forventes at stige med 30-40 procent i år.

En af de bedst sælgende klimagaver er ‘Giv et træ’, der næsten er syvdoblet i salget fra 2016 til 2019.
 

Voksende klimabevidsthed i den danske befolkning
”I Folkekirkens Nødhjælp er vi meget glade for den store opbakning til vores klimagaver og dermed hjælpen til verdens fattigste, der er hårdt ramt af klimaforandringerne. Det er et tydeligt bevis på, at rigtig mange, både almindelige forbrugere og mange virksomheder, er blevet mere klimabevidste i deres forbrug – også når det gælder indkøb af julegaver

Vi mærker også en stigende interesse for vores Wefood- og genbrugsbutikker, der har genbrugs- og overskudsvarer på hylderne og dermed også bidrager til en mere bæredygtig levevis,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, der er generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. 


35% af Folkekirkens Nødhjælp arbejde er klimarelateret
Den stigende interesse for en mere grøn dagsorden ligger godt i tråd med det arbejde, som Folkekirkens Nødhjælp udfører i verdens fattigste lande. 35 procent af organisationens nødhjælps- og udviklingsarbejde er i dag klimarelateret.  

”Mange lande mærker klimaforandringerne og de udfordringer, som et ændret klima medfører. Derfor har vi de seneste år haft stor fokus på klimatilpasning i vores arbejde for at styrke verdens fattigste og de mange udfordringer, de står overfor. Det handler om hjælp til klimaresistente afgrøder, plantning af træer og forebyggelse af katastrofer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Stor opbakning til Giv en ged-kampagnen
Samtidig med at ‘Giv en ged’-kampagnen har større fokus på klimagaver, er den mest populære gave i kataloget – nemlig geden – også blevet mere klimavenlig med tiden. 

”Lige siden vi lancerede ’Giv en ged’ tilbage i 2006, har vi – takket været danskernes store opbakning – hjulpet hundredvis af familier ud af ekstrem fattigdom. Geden er nemlig ikke kun et skægt indslag i vores kampagnearbejde, den er også vigtig hjælp til selvhjælp. Derfor arbejder vi løbende på at sikre, at projekterne er så grønne og bæredygtige som muligt,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.  

Det gør Folkekirkens Nødhjælp blandt andet ved at oplære familierne i gedehold og sikre, at gederne bliver fodret, inden de bliver lukket ud af deres indhegning om morgenen. På den måde skaber de ikke ørkenspredning og ødelægger ikke naturen. Gedemøget samles op og bruges som effektiv gødning i køkkenhaverne, og i lande som Malawi bruges særlige gederacer, som udleder færre metangasser end almindelige geder. 

12.03.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Millioner i mønter: Salling Group håndterede danskernes donationer til mennesker i nød

22.11.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Folkekirkens Nødhjælp tændte 10.000 lys for fred i verden

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda

02.06.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

31.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats

13.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter

06.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp