04.12.2020 | Klima, miljø og energi
Stor stigning i klimagaver til jul
Indhold fra partner Hvad er dette?
Danskerne køber velgørende klimagaver til verdens fattigste som aldrig før. Også flere virksomheder vælger grønne firmajulegaver.
Vanding af køkkenhaver, som er en del af Folkekirkens Nødhjælps klimatilpasningsarbejde i verdens fattigste lande.
Folkekirkens Nødhjælp har de seneste år oplevet en massiv stigning i interessen for klimagaver til verdens fattigste. Det gælder både for private forbrugere og virksomheder.
Syvdobling i salget af træer fra 2016 til 2019
Antallet af klimagaver som træer, solcellelamper, klimafrø og køkkenhaver forventes at stige med 30-40 procent i år. En af de bedst sælgende klimagaver er ‘Giv et træ’, der næsten er syvdoblet i salget fra 2016 til 2019.
Voksende klimabevidsthed i den danske befolkning
”I Folkekirkens Nødhjælp er vi meget glade for den store opbakning til vores klimagaver og dermed hjælpen til verdens fattigste, der er hårdt ramt af klimaforandringerne. Det er et tydeligt bevis på, at rigtig mange, både almindelige forbrugere og mange virksomheder, er blevet mere klimabevidste i deres forbrug – også når det gælder indkøb af julegaver.
Vi mærker også en stigende interesse for vores Wefood- og genbrugsbutikker, der har genbrug og overskudsvarer på hylderne, og dermed også bidrager til en mere bæredygtig levevis,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
Se også: Anmeldelse af Bill Gates' nye bog 'Sådan undgår vi en klimakatastrofe'
35% af Folkekirkens Nødhjælp arbejde er klimarelateret
Den stigende interesse for en mere grøn dagsorden ligger godt i tråd med det arbejde, som Folkekirkens Nødhjælp udfører i verdens fattigste lande. 35 procent af organisationens nødhjælps- og udviklingsarbejde er i dag klimarelateret.
”Mange lande mærker klimaforandringerne og de udfordringer, som et ændret klima medfører. Derfor har vi de seneste år haft stor fokus på klimatilpasning i vores arbejde for at styrke verdens fattigste og de mange udfordringer, de står overfor. Det handler om hjælp til klimaresistente afgrøder, plantning af træer og forebyggelse af katastrofer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
Se også: Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger
Stor opbakning til Giv en ged
Samtidig med at ‘Giv en ged’-kampagnen har større fokus på klimagaver, er den mest populære gave i kataloget – nemlig geden – også blevet mere klimavenlig med tiden.
”Lige siden vi lancerede ’Giv en ged’ tilbage i 2006, har vi – takket været danskernes store opbakning – hjulpet hundredvis af familier ud af ekstrem fattigdom. Geden er nemlig ikke kun et skægt indslag i vores kampagnearbejde, den er også vigtig hjælp til selvhjælp. Derfor arbejder vi løbende på at sikre, at projekterne er så grønne og bæredygtige som muligt,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Det gør Folkekirkens Nødhjælp blandt andet ved at oplære familierne i gedehold og sikre, at gederne bliver fodret, inden de bliver lukket ud af deres indhegning om morgenen. På den måde skaber de ikke ørkenspredning og ødelægger ikke naturen. Gedemøget samles op og bruges som effektiv gødning i køkkenhaverne, og i lande som Malawi bruges særlige gederacer, som udleder færre metangasser end almindelige geder.
Menneskerettigheder

Lad os gøre forskelsbehandling på arbejdspladsen til fortid
Med mindre end et årti til at udligne den ulighed, der stadig findes mellem kønnene på det danske såvel som globale arbejdsmarked, er det på høje tid, at vi smøger ærmerne op og gør forskelsbehandling til fortid.
Indhold fra partner
Samfund

Rekordstor stigning i velgørenhedsgaver
Ikke siden lanceringen for 15 år siden har ’Giv en ged’ været mere populær. Salget af geder, høns, solcellelamper, køkkenhaver og andre gaver til verdens fattigste er mere end fordoblet på fem år.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Anmeldelse af Bill Gates' nye bog 'Sådan undgår vi en klimakatastrofe'
Den overordnede pointe i Bill Gates nye bog - 'Sådan undgår vi en klimakatastrofe' - er behovet for investeringer. Investeringer i innovation og udvikling af nye løsninger - og investeringer i udbredelse af eksisterende løsninger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Folkekirkens Nødhjælp: Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger
Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger markant. Men klimakompensation med plantning af træer i udviklingslande kan for nogle virksomheder være en del af løsningen i en overgangsperiode.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Investorer bør vende blikket mod klimatilpasning
Der ikke kun behov for investeringer i vindmøller, solenergi og elbiler. Hvis investeringer skal være bæredygtige, er der behov for at investorer i højere grad vender blikket mod klimatilpasning.
Indhold fra partner
Kommunikation

Årets marcipangris er en ged
Folkekirkens Nødhjælp og Social Foodies har i år forvandlet den lyserøde marcipangris til en ged. Den smagfulde velgørenhedsgave er oplagt som mandelgave, værtindegave og ikke mindst firmajulegave.
Indhold fra partner