Stor succes med reparation af plastik-kofangere i Tryg

I marts i år søsatte Tryg et initiativ, der skal reducere antallet af kasserede plastik-kofangere. Det sker ved at øge reparationsgraden af kofangere, der tidligere ville være blevet udskiftet. Initiativet er blevet en stor succes, og Tryg har allerede nu repareret lige så mange kofangere siden projektets start som hele sidste år. Således har selskabet på blot et halvt år sparet miljøet for cirka 12 ton plastikaffald.

28.10.2021

CSR.dk

I Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, er skrammer og buler på kofangeren den hyppigste karosseriskade på bilforsikringen, og hvert år udskiftes titusindvis af kofangere på kundernes biler.

Alene sidste år endte mere end 30.000 plastik-kofangere fra bilkunder i Trygs danske forretning på lossepladsen, fordi de var blevet udskiftet i forbindelse med en skade. Det svarer til en kofanger cirka hvert fjerde minut og over 150 ton plastikaffald, der belaster miljøet. Dertil kommer CO2-udledningen fra produktion og distribution af nye kofangere til kundernes biler.

Derfor søsatte forsikringsselskabet i marts i år et initiativ, som skal reducere antallet af kasserede plastikkofangere ved at øge reparationsgraden på kofangerne - et initiativ, der omfatter hele Tryg-koncernen i Danmark, inklusiv Alka Forsikring.

Vil ændre kulturen i branchen
"Inden for kunststofdele er der ikke den samme tradition for reparation og genanvendelse, som der er inden for metaldele. Der har været en tendens til, at man i branchen nærmest per automatik udskiftede plast, herunder kofangere. Den kultur vil vi gerne være med til at ændre. I dag kan mange kofangere nemlig sagtens kan repareres med det rette udstyr," siger Mogens Olesen, skadedirektør i Tryg.

Han fremhæver, at selskabets initiativ ikke handler om kofangere med småskrammer og ridser. Dem reparerede man også tidligere. Det nye er et øget fokus på kofangere med større skader, der i branchen traditionelt set ville have resulteret i en udskiftning.

"Nu reparerer vi som udgangspunkt altid bilens kofanger, hvis det kan lade sige gøre. Men vi beder selvfølgelig kun om reparation, hvis det er fagligt forsvarligt - reparationen må aldrig må gå på kompromis med sikkerhed og kvalitet. Er taksatoren det mindste i tvivl, vil kofangeren til enhver tid blive udskiftet," fortsætter han.

Allerede dobbelt så mange reparerede kofangere

Og Trygs kofangerindsats er er blevet en stor succes. I 2020 blev blot 12 procent af de danske Tryg-kunders plastik-kofangere repareret efter en større skade. Ved udgangen af august var det tal oppe på 25 procent, svarende til hver fjerde kofanger. Medregner man kofangere med mindre skader, er det tæt på hver anden kofanger, som Tryg reparerer.

"Tungen på vægtskålen er jo de større skader - kun de fortæller noget om udviklingen og potentialet. Vi har i år allerede repareret lige så mange kofangere med større skader, som vi gjorde i hele 2020 - og det på trods af, at vi først startede projektet op i marts. Ambitionen er at spare miljøet for 20 ton plastik i 2021, og med de kofangere, vi har repareret indtil nu, er vi oppe på 12 ton, så vi nærmer os med hastige skridt," fortæller Mogens Olesen.

Læs også: Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene

På den lange bane er Trygs mål at reparere hver tredje plastik-kofanger - et mål, som selskabet vil nå i tæt samarbejde med den danske autobranche. Inden projektets starts rakte Tryg derfor ud til landets største aktører for at få opbakning til initiativet. Dertil tæller både bilimportører og værkstedskæder, som forsikringskoncernen samarbejder med.

For at øge motivationen besluttede Tryg fra projektets start at belønne værkstederne for at vælge reparation frem for udskiftning ved at hæve betalingen for plastreparationer. Derudover tilbyder selskabet at hjælpe de værksteder, som endnu ikke har kompetencerne og udstyret til at udføre en reparation af plastik-kofangere, med at komme i gang.

Stor opbakning i branchen - kun få brands halter efter
"De flotte tal efter de første seks måneder er drevet i samarbejde med autobranchens største og mest toneangivende værkstedskæder, som alle har støttet massivt op om vores initiativ. Vi var ikke nået så langt uden kæderne og deres dygtige håndværkere - og heldigvis har deres positive tilgang haft en afsmittende effekt på hele bilbranchen herhjemme," konkluderer skadedirektøren.

Tallene for Tryg viser, at alle bilmærker har forbedret deres reparationsgrad markant siden marts, hvor selskabet søsatte initiativet. Også luksusbrands med meget skrappe krav til reparationerne har taget et stort ryk, hvilket Tryg ser som udtryk for, at der er et enormt potentiale for at tænke bæredygtighed ind i reparation af både kofangere og andre bilskader uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller sikkerhed.

Læs også: Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

"Vi er bevidste om, at det kan skabe nogle interessekonflikter i forhold til salget af reservedele. Men de fleste kan heldigvis godt se, at det er vejen frem, hvis vi vil gøre en forskel for klimaet. Sidste år var der bilmærker, som stort set ikke lod plastikdele reparere, mens der i dag kun er meget få brands, som skiller sig negativt ud. Vi håber dog at bilfabrikker og -importører vil bidrage til at overkomme de problemstillinger, som vanskeliggør reparation af plastikdele på enkelte bilmodeller, slutter Mogens Olesen fra Tryg, der oplever et stigende antal kunder, som interesserer sig for bæredygtige løsninger.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus