Stor succes med reparation af plastik-kofangere i Tryg

I marts i år søsatte Tryg et initiativ, der skal reducere antallet af kasserede plastik-kofangere. Det sker ved at øge reparationsgraden af kofangere, der tidligere ville være blevet udskiftet. Initiativet er blevet en stor succes, og Tryg har allerede nu repareret lige så mange kofangere siden projektets start som hele sidste år. Således har selskabet på blot et halvt år sparet miljøet for cirka 12 ton plastikaffald.

28.10.2021

CSR.dk

I Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, er skrammer og buler på kofangeren den hyppigste karosseriskade på bilforsikringen, og hvert år udskiftes titusindvis af kofangere på kundernes biler.

Alene sidste år endte mere end 30.000 plastik-kofangere fra bilkunder i Trygs danske forretning på lossepladsen, fordi de var blevet udskiftet i forbindelse med en skade. Det svarer til en kofanger cirka hvert fjerde minut og over 150 ton plastikaffald, der belaster miljøet. Dertil kommer CO2-udledningen fra produktion og distribution af nye kofangere til kundernes biler.

Derfor søsatte forsikringsselskabet i marts i år et initiativ, som skal reducere antallet af kasserede plastikkofangere ved at øge reparationsgraden på kofangerne - et initiativ, der omfatter hele Tryg-koncernen i Danmark, inklusiv Alka Forsikring.

Vil ændre kulturen i branchen
"Inden for kunststofdele er der ikke den samme tradition for reparation og genanvendelse, som der er inden for metaldele. Der har været en tendens til, at man i branchen nærmest per automatik udskiftede plast, herunder kofangere. Den kultur vil vi gerne være med til at ændre. I dag kan mange kofangere nemlig sagtens kan repareres med det rette udstyr," siger Mogens Olesen, skadedirektør i Tryg.

Han fremhæver, at selskabets initiativ ikke handler om kofangere med småskrammer og ridser. Dem reparerede man også tidligere. Det nye er et øget fokus på kofangere med større skader, der i branchen traditionelt set ville have resulteret i en udskiftning.

"Nu reparerer vi som udgangspunkt altid bilens kofanger, hvis det kan lade sige gøre. Men vi beder selvfølgelig kun om reparation, hvis det er fagligt forsvarligt - reparationen må aldrig må gå på kompromis med sikkerhed og kvalitet. Er taksatoren det mindste i tvivl, vil kofangeren til enhver tid blive udskiftet," fortsætter han.

Allerede dobbelt så mange reparerede kofangere

Og Trygs kofangerindsats er er blevet en stor succes. I 2020 blev blot 12 procent af de danske Tryg-kunders plastik-kofangere repareret efter en større skade. Ved udgangen af august var det tal oppe på 25 procent, svarende til hver fjerde kofanger. Medregner man kofangere med mindre skader, er det tæt på hver anden kofanger, som Tryg reparerer.

"Tungen på vægtskålen er jo de større skader - kun de fortæller noget om udviklingen og potentialet. Vi har i år allerede repareret lige så mange kofangere med større skader, som vi gjorde i hele 2020 - og det på trods af, at vi først startede projektet op i marts. Ambitionen er at spare miljøet for 20 ton plastik i 2021, og med de kofangere, vi har repareret indtil nu, er vi oppe på 12 ton, så vi nærmer os med hastige skridt," fortæller Mogens Olesen.

Læs også: Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene

På den lange bane er Trygs mål at reparere hver tredje plastik-kofanger - et mål, som selskabet vil nå i tæt samarbejde med den danske autobranche. Inden projektets starts rakte Tryg derfor ud til landets største aktører for at få opbakning til initiativet. Dertil tæller både bilimportører og værkstedskæder, som forsikringskoncernen samarbejder med.

For at øge motivationen besluttede Tryg fra projektets start at belønne værkstederne for at vælge reparation frem for udskiftning ved at hæve betalingen for plastreparationer. Derudover tilbyder selskabet at hjælpe de værksteder, som endnu ikke har kompetencerne og udstyret til at udføre en reparation af plastik-kofangere, med at komme i gang.

Stor opbakning i branchen - kun få brands halter efter
"De flotte tal efter de første seks måneder er drevet i samarbejde med autobranchens største og mest toneangivende værkstedskæder, som alle har støttet massivt op om vores initiativ. Vi var ikke nået så langt uden kæderne og deres dygtige håndværkere - og heldigvis har deres positive tilgang haft en afsmittende effekt på hele bilbranchen herhjemme," konkluderer skadedirektøren.

Tallene for Tryg viser, at alle bilmærker har forbedret deres reparationsgrad markant siden marts, hvor selskabet søsatte initiativet. Også luksusbrands med meget skrappe krav til reparationerne har taget et stort ryk, hvilket Tryg ser som udtryk for, at der er et enormt potentiale for at tænke bæredygtighed ind i reparation af både kofangere og andre bilskader uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller sikkerhed.

Læs også: Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

"Vi er bevidste om, at det kan skabe nogle interessekonflikter i forhold til salget af reservedele. Men de fleste kan heldigvis godt se, at det er vejen frem, hvis vi vil gøre en forskel for klimaet. Sidste år var der bilmærker, som stort set ikke lod plastikdele reparere, mens der i dag kun er meget få brands, som skiller sig negativt ud. Vi håber dog at bilfabrikker og -importører vil bidrage til at overkomme de problemstillinger, som vanskeliggør reparation af plastikdele på enkelte bilmodeller, slutter Mogens Olesen fra Tryg, der oplever et stigende antal kunder, som interesserer sig for bæredygtige løsninger.

- MTN

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense