19.02.2021 | Klima, miljø og energi
Stort nyt projekt, med Global Fashion Agenda i spidsen, skal tage tekstilgenanvendelse til nye højder
I et stort nyt projekt skal modevirksomheder, producenter og førende virksomheder indenfor genanvendelse arbejde sammen om at udnytte affaldstekstiler til nye tekstiler i Bangladesh.
Nonprofit organisationen Global Fashion Agenda, der fremmer modebranchens samarbejde om bæredygtighed, annoncerede for nyligt deltagerne i projektet Circular Fashion Partnership, som har til formål at skabe en skalerbar løsning til at genanvende tekstilaffald.
Projektet er et samarbejde på tværs af tre sektorer: modevirksomheder, producenter og førende virksomheder indenfor tekstilgenanvendelse.
Samtidig vil projektet fokusere på at håndtere de store mængder af lagervarer, der har hobet sig op under COVID-19 pandemien.
Af medvirkende modevirksomheder kan nævnes blandt andre Bestseller, H&M Group, Gina Tricot, Marks & Spencer samt flere brands fra den spanske tekstilkoncern Inditex.
Læs også: H&M Foundation forlænger samarbejde om at finde model for CO2-positiv modebranche
Projektet fokuserer udelukkende på mulighederne i Bangladesh, hvor størstedelen af alt tekstilaffald i dag eksporteres eller downcycles. Det er oplagt at skabe værdi for disse kæmpe mængder af affald, og særligt i lyset af COVID-19 pandemien kan denne nye forretningsmodel være med til at skabe modstandskraft overfor kommende udfordringer.
”Hvis vi skal etablere et cirkulært system i tekstilbranchen må vi gentænke produktionsprocesserne, så tekstilaffald bliver set som en ressource frem for affald. Det er opløftende at se så mange førende virksomheder tilslutte sig projektet og med deres hjælp, har jeg troen på, at vi kan skabe en stærk forretningsmodel for genanvendelse, som kan inspirere andre i fremtiden”, siger Morten Lehmann, chef for bæredygtighed i Global Fashion Agenda.
”Cirkulær økonomi er fremtiden! Modeindustrien har historisk set altid fulgt den lineære model ’brug og smid-væk’, men nu står vi ved en skillevej, hvor den lineære model ikke længere er en mulighed. Efterspørgslen på tøj i genanvendte materialer øges og mange modevirksomheder kommer med løfter om, at de vil benytte større og større mængder af genanvendte materialer. Bangladeshiske fabrikker producerer typisk større mængder af den samme vare, hvilket betyder, at affaldet er mere standardiseret; derfor kan Bangladesh blive en global leder inden for cirkulær økonomi. Vi mener, at Circular Fashion Partnership er en god platform til at starte rejsen”, udtaler Miran Ali, direktør hos Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA).
Læs mere om Circular Fashion Partnership her.
- MTN
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.