Survey: Topambitiøse topledere vil - næsten - det hele

Hvad mener topledere om bæredygtighed i de virksomheder, de leder? Et spritnyt survey peger på ambition, en vis ydmyghed og behov for bedre integration. Og en vis modvilje overfor grundlæggende at ændre på forretningen.

30.05.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Forud for VL Døgnet i sidste uge havde VL Selskabet i samarbejde med analyseinstituttet Megafon og lektor og  Academic Director of CBS Sustainability Steen Vallentin fået udarbejdet et survey, der tager pulsen på bæredygtig omstilling i de danske virksomheder.

”Hovedbilledet, der tegner sig, er, at ambitionsniveauet er højt, men at der også er lang vej hen til de ambitiøse mål – og at der er stor bevidsthed om udfordringernes omfang,” siger Steen Vallentin i presserummet på VL Døgnet 22. 

Lang vej hjem
Når man beder VL-medlemmerne om at vurdere deres virksomheders bæredygtighedsindsats indtil nu, ender det med et gennemsnit på lidt under syv målt på den almindelige karakterskala. Så selv om vi selv og andre ofte fremhæver Danmark som verdensmester i bæredygtighed og grøn omstilling, så viser denne selvevaluering, at der også for de danske virksomheder og deres ledere er god plads til forbedring. Kun 8 procent af undersøgelsens ledere er parate til at give sig selv et 12-tal for bæredygtighedsindsatsen, og der er i øvrigt kun 40 procent, som vil beskrive deres virksomhed som helt eller delvis ’grøn’.

Læs også: Et nyt mindset: toppen af Danmarks 10 bæredygtighedsbud

”Det er også et spørgsmål om – og det ved vi også fra vores undervisning på CBS - at der er rigtig mange steder, hvor man mangler at få indsatsen løftet fra en defensiv eller isoleret indsats, som ikke er integreret i virksomhedens strategi og kerneforretning, til noget der er integreret eller decideret transformativt i betydningen at virksomheden tager medansvar for at løfte hele branchen og skabe gennemgribende forandring,” siger Steen Vallentin.   

Svært at få alle med
Steen Vallentin fremhæver en anden udfordring, som undersøgelsen peger på som en af de største, nemlig integration af bæredygtighed hos medarbejdere og især mellemlederne i virksomhederne.

”Undersøgelsen viser, at mellemlederne ofte ikke er med på bæredygtighedsvognen, at der ikke bliver gjort særligt meget for at få dem med, og at de kun har få incitamenter til at gøre en indsats for bæredygtighed,” siger han.

Det er således kun 31 procent af lederne i undersøgelsen, som oplever, at bæredygtighed som tankegang i høj grad er integreret og retningsgivende for virksomhedens mellemledere. Der er til gengæld 68 procent, som mener, at netop en sådan integration er vigtig. Så det ser ud til, at der mange steder ikke bliver gjort særlig meget for at få det til at ske.

Hvis man synes, det her er svært, så er man ikke alene. Der er praktisk talt ingen, der er i mål med den grønne dagsorden.

Steen Vallentin, associate professor and academic director of CBS Sustainability

”Det er også en kompleks udfordring, da virksomhedens mellemledere og ansatte det meste af tiden er optaget af kerneforretningen og hertil knyttede opgaver, udfordringer, incitamenter og mål for succes, og hvis bæredygtighed ikke er integreret, så er det svært at få det til at give mening i alle dele af virksomheden,” siger Steen Vallentin.

”At få alle med på vognen internt er også en indsats af en helt anden kaliber end at melde ambitiøse målsætninger ud internt og eksternt. Der kommer hele tiden nye medarbejdere til og man når aldrig i mål med at engagere og involvere,” fortsætter han.

Svært men givtigt at give los
En lille bitter eftersmag er der dog også fra konklusionen om det høje ambitionsniveau. For det er trods alt kun sølle otte procent, som i meget høj grad mener, at det er vigtigt, at virksomheden engagerer sig i en proces, hvor man grundlæggende prøver at gentænke forretningsmodellen, og den måde man skaber værdi på. Som f.eks. konvertering fra produkt til service, eller omstilling til mere cirkulære produktionsformer.

Steen Vallentin er associate professor and academic director of CBS Sustainability. Foto: CBS..

"Man er i hvert fald nødt til at gøre diskussionen af, om det er nødvendigt, og hvilke perspektiver det måtte have, til en del af opgaven. At overveje behovet for strategisk re-orientering og på den måde også at være parat til at tænke sin forretning helt om,” forklarer Steen Vallentin og fremhæver Topsøe som et godt og nyere eksempel på dette.

Han forklarer nødvendigheden med, at fra forskning i emnet "aspirational talk", hvor man opsætter idealer og langsigtede ambitioner for virksomheden for at flytte den i en bestemt retning, ved, at værdien af dette arbejde også skabes ved, at man tør at give los og have de helt åbne dialoger om fremtiden internt i sin virksomhed.

Nyt liv til bestyrelserne?
Tydeligheden om behovet for nye kompetencer i bestyrelserne fremhæver Steen Vallentin også. Spørgsmålet i undersøgelsen er, hvor godt bestyrelsernes kompetencer matcher ESG-dagsordenen? Svaret er kort fortalt ”ikke så godt”. Kun 39 procent vurderer at der er et godt match, mens 52 procent oplever at det i mindre grad er tilfældet.

”Samtidig er der 63 procent, som mener, at bæredygtighed bør indgå som et kriterie ved fremtidig rekruttering af bestyrelsesmedlemmer. Det er en konklusion, som bakkes op af ny og kommende forskning fra CBS. Det er helt klart en ny udfordring for bestyrelsesdanmark – og man kan kun håbe at det giver anledning til nye diskussioner og kritisk selvrefleksion i det miljø,” siger han.

Læs også: Ledere er afgørende for den grønne omstilling

Der er masser af håb 
Undersøgelsen indgyder trods hullerne håb om reel forandring. Langt de flere ledere i undersøgelsen – 90 procent – håber, at deres virksomhed om 10 år enten er helt oppe i det transformative lag eller har integreret bæredygtighed i forretningen internt. Og der er næsten lige så mange, som giver udtryk for, at de også tror, at det kommer til at gå sådan, siger Steen Vallentin, som også har et sidste beroligende budskab fra undersøgelsen:

”Den viser tydeligt, at hvis man synes, det her er svært, så er man ikke alene. Der er praktisk talt ingen, der er i mål med den grønne dagsorden – hvis det overhovedet er noget, man kan komme i et felt, hvor krav og forventninger hele tiden skærpes, og mållinjen hele tiden flytter sig,” afslutter han.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus