04.12.2018 | Klima, miljø og energi
Sustainable Build inviterer til innovationskonkurrence
I forbindelse med Building Green konferencen inviterer Sustainable Build netværket til en innovationskonkurrence. Den skal sætte fokus på- og fremme indendørsmiljøet i byggebranchen.
Partnerskabet Sustainable Build indbød til en Innovation Challenge på årets Building Green 2018, der blev afholdt i København. Det skriver byggeri-arkitektur.dk. Årets udfordring handler om, at iværksættere og virksomheder skal komme med idéer til at skabe et bedre indendørs miljø, fordi vi bruger 80-90 procent af vores tid indenfor, ifølge Sustainable Build.
Læs også: Genbrug i byggebranchen
Sustainable Build har lavet en video, der forklarer årets innovationsudfordring, som kan ses her på deres hjemmeside.
Partnerskabet
Sustainable Build består af flere partnere, og én af dem er Grundejernes Investeringsfond (GI). GI’s udviklingschef Søren Meyer fortæller:
”Der er efter min mening ingen tvivl om, at bæredygtighed om 30 år ikke kommer til at være det samme som i dag. Vi står over for en enorm opgave, som vi stadig er famlende over for, hvilket hænger sammen med, at der skal ske forandringer hele vejen rundt i et byggeri”, siger han til byggeri-arkitektur.dk og tilføjer:
”Det som er bæredygtigt i dag – det er ikke det, der redder verden – men det er små skridt i den rigtige retning. Når alle udvikler sig, så rykker vi os, og derfor går vi med i et partnerskab Sustainable Build, som er ét af en række projekter inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi, som GI støtter”.
Han forklarer yderligere, at GI går meget op i at gøre en indsats for en bæredygtig fremtid i byggebranchen, og at det var en af grundende til, at firmaet har valgt at indgå i partnerskabet i år.
Innovationsudfordringen
Tidligere deltager i Sustainable Builds Innovation Challenge Egen Vinding og Datters direktør, Lars Kofoed Jørgensen, fortalte om virksomhedens erfaringer fra processen til årets Building Green.
”Ved at være med i Innovation Challenge fik vi grundlæggende forandret vores forhold til markedet, da kunderne førhen altid selv opsøgte os. Her var sparringen med de andre partnere meget værdifuld, hvor vi fik bekræftet nogle ting og fik manet andre ting fuldstændig i jorden”, siger han til byggeri-arkitektur.dk.
Byggefirmaet Egen Vinding og Datter deltog med projektet Det Åndbare Hus.
Læs også: Bygherrer og affaldssektor i dialog ved dette års debatsession på Building Green
Det er muligt at indsende bud frem til den 1. februar 2019, og herefter udvælges de otte til ti bedste bud og præsenteres for partnere, som så skal komme med sparring til hvordan idéerne kan videreudvikles og blive indført i byggebranchen.
- SDN
Klima, miljø og energi

25 virksomheder står for en femtedel af verdens samlede CO2-udledning
Det er vigtigt at få de største udledere med i omstillingen til et bæredygtigt samfund. Ifølge det svenske klimaråd taler vi alt for lidt om dem.
Klima, miljø og energi

Amazon investerer stort i elbiler
Elbilfabrikanten Rivian har rejst 700 mio. dollars (ca. 4,6 mia. kr.) i investeringer med kun to køretøjer i porteføljen. E-handelsgiganten Amazon førte an i investeringsrunden.
Samfund

UPS vil styrke kvindelige iværksættere i den globale handel
Som en del af initiativet ”Women’s Global Development and Prosperity” vil UPS og udviklingsorganisationen USAID sammen forbedre kvindelige iværksætteres muligheder inden for eksport. "Det er både rigtigt og klogt", lyder det fra transportvirksomheden.
Klima, miljø og energi

Berlin vil feste sig forrest i klimakampen
Myndigheder og natklubber i Berlin går sammen om at gøre festerne mere bæredygtige via bl.a. LED-lys, moderne klimaanlæg og bedre affaldssortering. Den tyske hovedstad vil være CO2-neutral i 2050.
Klima, miljø og energi

Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne
Teknologien er klar til at udvikle bæredygtigt biobrændstof til flyselskaberne. Men nogen skal tage det første skridt, før det virkelig kan eskaleres.
Samfund

”Vi vinder også kommercielt ved at gå forrest”
Byggematerialeproducenten Alfix har systematiseret sit arbejde med ansvarlighed, og selvom man ifølge direktør Anders Bertelsen Toft ofte ikke er de billigste, så giver strategien mening både finansielt, værdimæssigt og menneskeligt. Og forretningen vokser.