Svært omstillelige sektorer har fælles grønne udfordringer

En ny analyse ser fællestræk mellem sektorer, der har svært ved at blive grønnere. Konkret peges der på fire områder, som gør sektorernes grønne rejse vanskeligere end andre branchers.

Transportbranchen er blandt de sektorer, der har sværere ved at omstille sig grønt. Arkivfoto..

15.11.2021

CSR.dk

Grønne succeshistorier er der efterhånden en del af blandt verdens virksomheder. Men i nogle sektorer er CO2-reduktionen en svær nød at knække, selvom grøn omstilling er fokuspunktet. Det er også de sektorer, der har brug for største investeringer, hvis de skal være omstillet i 2030’erne og 40’erne. Det skriver Børsen.

Det er konklusionen på Anthony Hobleys analyse – han er direktør for World Economic Forums Mission Possible-platform, der arbejder med de sektorer, om på engelsk hedder "hard to abate sector", som blandt andet fremstiller aluminium, cement og kemikalier samt transportbranchen på land til vands og i luften. Det er de områder, hvor det er sværest at reducere udledningen af drivhusgasser.

Anthony Hobley mener, at sektorerne har fire fælles barrierer for omstillingen:

  • de er for det meste afhængige af elektrificering,
  • der er behov for massive investeringer,
  • regulering i flere lande modarbejder sektorernes grønne omstilling og slutteligt
  • sektorerne sidder selv på løsningen, men der mangler efterspørgsel før løsningen kan skaleres.

Læs også: Grønne byggematerialer findes, men ingen køber dem

Særligt den sidste grund er der tilsyneladende delte meninger om. Da Anthony Hobley styrede en debat til det netop afsluttede COP26 erklærede repræsentanter fra Ørsted, Copenhagen Infrastructure Partnere og Mærsks klimacenter sig enige i, at der generelt mangler efterspørgsel på de allerede udviklede teknologier.

Det er man imidlertid ikke enig i hos kemivirksomheden Haldor Topsøe, der mener, at den prisforøgelse, der er ved grønne tiltag, er lille for slutkunden sammenlignet med produktet.

“Store flyselskaber og flyproducenter står i kø for at blive neutrale, fordi de er tætte på forbrugerne. Når man har lettere ved at skubbe prisen videre til kunderne, bliver det lettere at omstille sig. For eksempel stål og cement er mere konkurrenceudsat”, siger Therese Hermann, direktør for public affairs på globalt plan for Haldor Topsøe.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia