Svanen - mere end et symbol
Svanemærket kunne sidste år fejre 30-års-jubilæum. I den forbindelse besøgte vi Miljømærkning Danmark til en snak om, hvilken betydning den grønne svane har. I DFD er Svanemærket et konkret værktøj til vores arbejde med bæredygtigt forbrug og produktion.
Nationalfugl, designikon, nordisk samarbejde og bæredygtighed. Svanen har mange associationer og betydninger. Det er et symbol, mange af os er vokset op med, og som vi er stolte af.
Vi ser svaner på rengørings- og hygiejneprodukter. Vi ser svaner på flagene, der stolt vajer i vinden uden for nordiske hoteller, restauranter og industrivaskerier. Dens hvide vinger på den grønne baggrund forsikrer os forbrugere om, at det produkt eller den virksomhed, vi står over for, er et bæredygtigt valg.
En svane bliver født
Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det kom i kølvandet på, at verden havde været vidne til alvorlige miljøkonsekvenser, og to år efter FN-udgivelsen af Brundtlandrapporten. Rapporten var kontroversiel, da mange dengang ikke så økonomisk progression og beskyttelse af miljøet som to forenelige aspekter. Rapporten satte skub i debatten om bæredygtighed og fremviste et nyt holistisk syn på bæredygtighed, der både gjaldt miljø, økonomi og social bæredygtighed.
Ansvaret for mere bæredygtighed lå ikke kun hos de store beslutningstagere, men også hos det enkelte individ. Og i det lys kom Svanemærket til verden; et nordisk, troværdigt og officielt miljømærke, som kunne pejle forbrugerne mod miljørigtige produkter.
Portræt af Svanemærket
Du kan læse hele portrættet af Svanemærket fortalt gennem certificeringschef Jeppe Frydendal på DFD's blog Ternede Fortællinger.