Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
De fleste af os er godt klar over, at vi skal holde igen med oksekødet og undgå madspild, men der er et behov for, at vi får øjnene op for vores tøjforbrug.
Vores globale forbrug af tøj er fordoblet fra år 2000 – 2014. Og antallet af gange, vi bruger tøjet, er ligeledes faldet i samme periode. Det er ikke en holdbar udvikling, og det er med til at sætte tekstilindustrien på EU's topscorer-liste over industrier med de største ressourceaftryk.
Forbrugere mangler viden og hjælp til mere bæredygtigt tøjforbrug
Hvis vi skærer ned på vores overforbrug af nyt tøj, kan der spares meget på egen pengepung, og i den grad også på mange af verdens knappe ressourcer. Det gælder især vand, CO2-udledning, skadelig kemi og ikke mindst dårlige arbejdsvilkår for tekstilarbejderne i de lande, hvor tøjet produceres. Men ny analyse foretaget af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil viser, at forbrugerne netop mangler viden og konkrete handlinger til et mere bæredygtigt tøjforbrug:
”Vi skal i første omgang have øjnene op for vores tøjforbrug, som har mange negative følger for klima, miljø og mennesker. Vi skal generelt købe mindre og bruge tøjet mere. Når det er sagt, så kommer vi ikke til at holde op med at købe og producere tøj i den nærmeste fremtid. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på ansvarligt forbrug og produktion. Fordi vi kan alle bidrage positivt ved at handle mere ansvarligt, og det vil vi skabe opmærksomhed omkring med kampagnen ’Spar Verden’,” fortæller Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark.
Kampagnen skal give forbrugerne mere viden om mode- og tekstilindustriens aftryk på verden og dermed motivere og hjælpe os til at træffe mere bevidste valg, når vi køber tøj.
”Og forhåbentlig kan det være med til at flytte efterspørgslen over på mere genbrug og mere ansvarligt og bæredygtigt produceret tøj,” fortsætter Nanna Callisen Bang.
Mange virksomheder er også i gang med at omstille deres produktion, men der skal skrues op for tempoet. Her kan øget efterspørgsel fra forbrugerne på ansvarligt og mere bæredygtigt produceret tøj og inspiration fra nogle af de virksomheder, som har knækket koden, være katalysator for den omstilling, mange efterspørger.
”Global handel er fyldt med mange dilemmaer, og derfor hviler der et stort ansvar på virksomheder. Løsningen er det lange seje træk med at udvise nødvendig omhu i hele værdikæden, og det gælder både klima, miljø og menneskerettigheder. Heldigvis er flere og flere danske virksomheder godt i gang med vigtige indsatser, som vi præsenterer i kampagnen. Vi håber, at det kan inspirere andre virksomheder til at komme i gang med den nødvendige omstilling nu, ” fortæller Nanna Callisen Bang.
Et af eksemplerne fra kampagnen er det danske brand Samsøe Samsøe. De har i de seneste år arbejdet med nye teknikker til produktion af denim, som er kendt for at være én af de mest vandkrævende materialer at producere. Denimprogrammet hedder Blue Belief. De har formået at reducere forbruget af vand, energi og kemikalier med op til 75% på tværs af deres basics program, sammenholdt med traditionelt denim produktion.
Om kampagnen ’Spar Verden’
Kampagnens omdrejningspunkt er, at vi elsker at købe tøj, og vi elsker at spare penge, men hvad hvis vi kan spare på noget, der er endnu vigtigere? Kampagnens hovedbudskaber er, at vi kan spare på verdens knappe vandressourcer, på CO2-udledning, dårlige arbejdsvilkår og skadelig kemi. I en tid med flere komplekse og forbundne kriser, som fx klima-, biodiversitets- og energikriser, er der mere end nogensinde brug for at sikre ansvarlig produktion og forbrug. Med konkrete cases og tips viser Etisk Handel Danmark på kampagnesitet www.Sparverden.nu eksempler på, hvad vi som forbrugere kan gøre for at handle mere ansvarligt, og hvordan der i den danske mode- og tekstilbranche bliver arbejdet aktivt med mere ansvarlighed og bæredygtighed.
Eksempler på hvordan du fx sparer på dårlige arbejdsforhold:
- Se efter certificeringer, der arbejder for at forbedre løn- og arbejdsvilkår som fx Fairtrade, GOTS, Svanemærket og Ecolabel.
- Engager dig! Støt fx "Good Clothes, Fair Pay"- kampagnen med en underskrift eller deltag I Fashion Revolution Week.
- Skriv til dit yndlingsbrand og spørg, hvordan de arbejder for fair løn og bedre arbejdsvilkår for dem, som producerer dit tøj.
Se kampagnen og flere råd til at spare på verdens ressourcer: sparverden.nu og læs mere om casevirksomheden Samsøe Samsøe og denimprogrammet Blue Belief.