Tøjmilliardær giver sin virksomhed væk til klimakamp
Stifteren af tøjvirksomheden Patagonia har designet en i USA hidtil uset ejerskabsstruktur, som sikrer at virksomheden i al fremtid vil blive drevet ansvarligt og overskuddet brugt på at beskytte planeten.
"Jorden er nu vores eneste aktionær".
Med den overskrift offentliggjorde stifteren af tøjproducenten Patagonia, Yvon Chouinard, i går, at han har ændret ejerskabsstrukturen for forretningen.
Der er således oprettet to nye enheder: The Holdfast Collective, som er en nonprofitorganisation med fokus på at "bekæmpe miljøkrisen og forsvare naturen" og Patagonia Purpose Trust, som ejer alle stemmebærende aktier i virksomheden Patagonia og har som formål at "beskytte vores virksomheds værdier og mission".
Patagonia beskriver beslutningen som "Instead of going public you could say we're going purpose". Chouinard og hans familie vil stå i spidsen for såvel Holdfast Collective som Patagonia Purpose Trust.
Yvon Chouinard fortæller i et intervieww med New York Times, at hans familie har oprettet fonden, så virksomhedens uafhængighed sikres, og så overskuddet på omkring 744 millioner kroner årligt, kan gå til klimakampen.
Planen er, at alle midler, som ikke investeres i Patagonias udvikling, vil blive brugt på at beskytte planeten. Man anslår, at det vil betyde uddeling af knap 750 millioner dollars hvert år, rettet mod klimaforandringer og arealbeskyttelse i hele verden. Ligesom virksomheden vil fortsætte med at donere en procent af salget til grønne græsrodsbevægelser.
Læs også: Debat: Forbrugerne er ved at miste troen på verdensmålene
Patagonias fokus har siden etableringen for knap 50 år siden været på natur og bæredygtighed, og virksomheden er f.eks. kronjuvelen i B Corp-bevægelsen, hvor de certificerede medlemmer lever op til brede og dybe krav til ansvarlighed og bæredygtighed.
Med overdragelsen vil Yvon Chouinard ikke længere være ejer, men i stedet formand for bestyrelsen. Chouinards to børn får fortsat udbetalt løn af virksomheden. Men familien ejer den ikke længere og vil derfor heller ikke få andel i overskuddet eller udbetalt udbytte.
For 83-årige Yvon Chouinard, som indtil den nye ejerskabsmodel var verdens måske mest modvillige milliardær, har det i høj grad handlet om at sikre sig, at Patagonia ikke blot blev til en almindelig, ensidigt profit-orienteret virksomhed.
"Det er en stor lettelse, at jeg haf fået orden på mit liv. For os er dette den ideelle løsning," siger han til New York Times.
En kronik på fortune.com af bestyrelsesmedlem for Patagonia, Charles Conn, benytter nyheden om den nye ejerskabsstruktur til at melde klart ud, i den verserende amerikanske krig mod ESG og samfundsansvar. I den skriver han:
"Fortalere for shareholderkapitalismen tror andre målsætninger end profit vil forvirre investorerne. Sludder."
Patagonias nye ejerskabsmodel er hidtil uset i USA og iagttagere bider mærke i, hvordan den ligger helt uden for skiven, når man sammenligner med, hvordan andre milliardærer forvalter deres ansvar i forhold til det omgivende samfund.
I en dansk kontekst er der dog ikke langt til de erhvervsdrivende fonde, som ejer og forvalter udbyttet fra de fleste af Danmarks største virksomheder, f.eks. Carlsberg, Mærsk og Danfoss, mens de i deres egne aktiviteter lever op til et formål fastsat i en fundats ved fondens oprettelse.