Tendens: Fuld sporbarhed spreder sig til forbrugsvarer
At kende til oprindelsen af en vare har længe været en del af fødevareindustrien. Nu spreder det sig med hastige skridt til forbrugsvarer.
Fredericia Furniture har netop indgået et samarbejde med Spoor, der tilbyder fuld sporbarhed af læder fra kalvens fødsel til færdigt møbel.
Det skriver Finans.
Birgitte Holgaard Langer, som er Business Development Director hos Spoor, tror, at sporbarhed bliver essentielt for de mere bevidste brands i fremtiden.
”Efterspørgslen har hele tiden været der, for dyrevelfærd og –etik fylder stadig mere og mere hos de bevidste brands såvel som hos forbrugerne. Dyrene skal have haft et godt liv, og nu har vi teknologien til at kunne dokumentere samtlige skridt i dyrenes liv fra fødsel til færdigt skind”, siger Birgitte Holgaard Langer.
Jævnfør EU-regler er alle husdyr i forvejen registreret i Det Centrale Husdyrregister (CHR), der minder om CPR-registret. Formålet er at kunne opspore smittekæder iblandt dyrene. Sammenkoblet med CHR-nummeret får dyret et andet unikt nummer, som er dét Spoor bruger til at spore dyrene.
Læs også: Dansk møbelvirksomhed i rivende cirkulær udvikling
Sporbarhed er kommet for at blive, mener trendforsker Henrik Vejgaard. Det har længe været en del af fødevareindustrien, men nu ser man en tydelig tendens til, at det spreder sig til forbrugersvarer. Sporbarheden fungerer blandt andet som en garant for kvalitet – og er i høj grad noget forbrugerne i stigende grad efterspørger.
Hos Forbrugerrådet Tænk er man dog skeptisk omkring hvorvidt sporbarhed skal bruges i forbrugerkommunikation. Sporbarheden er et unikt værktøj for virksomhederne til at kunne dokumentere at de lever op til f.eks. krav om dyrevelfærd. Men det er den egentlige handling, der er vigtig for forbrugeren – og ikke nødvendigvis metoden.
Til gengæld kan det være et stærkt internt værktøj til dokumentation, mener Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver for miljø, transport og bæredygtig produktion hos Forbrugerrådet Tænk.
- MTN