Dansk møbelvirksomhed i rivende cirkulær udvikling

Mater ser ikke længere sig selv udelukkende som leverandør af møbler, men som en partner der på en gang kan løse dele af virksomheders affaldsproblem og levere designløsninger. Det er der tilsyneladende stort perspektiv i.

Carlsbergs letvægtsfustager og stolen i møbelserien fra Mater, som de indgår i. Foto: Mater.

07.10.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Carlsbergs udtjente ølfustager omdannet til udendørsmøbler efter design af det danske designikon Nanna Ditzel står allerede på bryggerivirksomhedens egne faciliteter. En af verdens største leverandører af sanitetsprodukter, GROHE, og kaffeproducenten BKI vil i deres lokaler fremover kunne sætte sig i en ny møbelserie designet af den danske arkitekt Eva Harlou, hvor Grohes plastaffald og kaffekapsler fra BKI udgør en stor del af materialet.

Begge kollektioner er lanceret over de seneste måneder og har det til fælles, at det er den danske møbelvirksomhed Mater, der står bag produkterne.

Blod, sved og tårer
Mater, som blev startet af Henrik Marstrand for 17 år siden, har altid arbejdet med at gøre sin produktion og materialer bæredygtige. Men det hele har inden for de seneste par år taget fart på en ny måde, pga. to afgørende faktorer: En ny produktionsteknologi og en ny forretningsmodel.

Læs også: "Vi står i overgangen til en ny æra"

Nøglen til de nye produkter er kendt som ”termokinetisk mixer”, en teknologi oprindeligt lavet til at producere tagtegl ud af affald. I de seneste tre år har Mater i samarbejde med DTI udviklet en metode til at benytte den termokinetiske mixer i forbindelse med formpresning.

Resultatet er et fuldt vandafviseligt og lige så holdbart materiale som nyproduceret plast, der kan benyttes til at producerer møbler tegnet af nye og kendte danske møbeldesignere.

”Det har krævet blod, sved og tårer at få udviklet de nye materialer og produktionsprocesser, men det har været vanvittig interessant og samtidig ført til en egentlig transformation af Mater,” siger Henrik Marstrand.

En forretningsmodel, der bliver ved med at give
De seneste år er Maters forretningsmodel blevet udviklet med udgangspunkt i de muligheder teknologien giver.

Henrik Marstrand stiftede Mater for 17 år siden, men de seneste års arbejde med ny teknologi og ny forretningsmodel har givet virksomheden nyt potentiale. Foto: Mater.

”Vi omdanner affaldsstrømme fra store virksomheder til møbler. Vi tager imod overskudsmaterialer fra virksomhederne – hvilket er en miljømæssig fordel for dem – og producerer møbler, som vi sælger tilbage til den samme virksomhed. Derudover tager vi de samme møbler ind i Maters kollektion, som distribueres til 40 lande,” fortæller Henrik Marstrand. 

Den nye model slutter ikke her. For udover at tage imod affald og sende designermøbler retur, så tilbydes virksomhederne, at når de er færdige med at bruge møblerne, så sender de dem retur til Mater. For materialet kan genbruges tre til fem gange, hvilket indkapsler CO2’en i produktet i flere tiår.

”Vi ser os selv som en samarbejdspartner på affald. Vi kan hjælpe virksomhederne af med deres affald og give dem nye møbler til deres egen indretning i retur – på den måde omdanner vi et problem med affald til en forretningsmulighed både for os og virksomheden,” sagde Henrik Marstrand i sommeren 2021 til bladet Design365.

Transformationen til den nye forretningsmodel kan også ses på nogle af Maters interne systemer.

”Vores salgsorganisation måles i dag på salget, men måles i fremtiden også på hvor meget affald, de får gennem systemet. Det har mange elementer, og det har været utrolig spændende at udvikle den forretningsmodel,” fortæller Henrik Marstrand.

Kræver stakeholderledelse
Der er naturligvis også udfordringer i modellen – selvom den er god.

”I samarbejdet med de store virksomheder kan vi konstatere, at der ofte er rigtig mange stakeholders at agere i forhold til. Vi skal ind på flere niveauer og tilfredsstille alles behov og målsætninger. Det er en krævende opgave,” siger Henrik Marstrand.

Det kan f.eks. handle om at få forskellige dele af en organisation til at tale sammen for at få den fulde forståelse af affaldet. Eller at man finder ud af at materialet, dvs. affaldet, ikke er helt klar til at komme i Maters maskiner, men at det skal sorteres yderligere hos virksomheden, der producerer affaldet, som måske skal indføre nye systemer til dette.

Mere – meget mere – på vej
Mater har bestemt ikke tænkt sig at parkere udviklingen af virksomheden nu. Der arbejdes f.eks. på nye affaldstyper: træ, tekstilaffald, papir og pap. Eller glasfiber, som er et affaldsprodukt i produktionen af vindmøller. 

”Vores ambition er, at alle vores produkter om senest syv år er lavet af affaldsmaterialer. Derfor leder vi også hele tiden efter nye samarbejder, hvor vi kan få adgang til affaldsstrømme fra store virksomheder,” siger Henrik Marstrand og understreger, at uanset materialet så er tanken at fylde det i den føromtalte nyudviklede produktionsteknologi.

”Vi har næsten kun mødt åbne døre i Danmark, når vi har henvendt os til virksomheder for at tale om deres affald. Og der er stor sympati for ideen og modellen på mange udenlandske markeder også,” fortæller Henrik Marstrand.

’Det er helt vildt’
Samarbejdet med Grohe er et godt eksempel på, er det ikke kun danske virksomheder, der kan se lyset. Det faktum har Mater tænkt ind i sin tre-årsstrategi med planer om at etablere produktionssteder uden for Danmark, hvor det så bliver lokalt affald, der indgår i produktionen af materialer.

Og netop tanken om store udenlandske virksomheders affald kan gøre Henrik Marstrand meget begejstret.

”Tænk på hvilken forskel vi så kan gøre, hvis vi kan få lykkes med det og få deres affald ind og gøre til et godt møbel. Det er helt vildt,” siger han.

Store virksomheder, store projekter, store mængder. Det lyder unægtelig meget som skalering – og det koster typisk. Det ved de godt hos Mater, så man har for nyligt accepteret en investering fra Nordic Alpha Partners, som ser et stort potentiale i Maters forretningsmodel.

Nye mål for Mater – og måske for Danmark
Investeringen gør det muligt at sætte større mål:

”Vi vil have flere produktionsmaskiner, vi skal have turbo på vores innovation omkring nye materialestrømme, få flere materialeeksperter ind i virksomheden og styrke den kommercielle organisation, så de kan arbejde med arkitekter og store virksomheder om at etablere samarbejder,” forklarer Henrik Marstrand.

”Det er en mulighed, at vi kommer til at flytte Mater fra et niveau til et helt andet og meget, meget større niveau. Det er et helt andet ambitionsniveau, som er muligt efter investeringen,” fortsætter han. 

Mater og Nordic Alpha Partners har endog diskuteret, om Maters nye forretningsmodel kan transformere mere og andet end Mater selv.

Læs også: Nyt samarbejde skal mindske plastforbrænding

”Det kunne jo være, at det at kombinere nye materialer ud af affald med stærkt design var næste niveau af, hvad Danmark som designnation kan tilbyde ude i verden,” siger Henrik Marstrand.

Han bakkes op af Maters CEO, Ketil Årdal, som i forbindelse med lanceringen af samarbejdet med Grohe sagde:

“Det er afgørende for Mater at ethvert nyt produkt fra os ikke kun lever op til dansk designs ry som langtidsholdbar i kraft af design og kvalitet. Det er ganske enkelt ikke længere nok.”

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: affald i en cirkulær æra

Hvordan ser fremtiden ud for og med affald som fremtidens vigtigste ressource - og kan det gøre op med affald som et af verdens største miljøproblemer?

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams