Tesla som arbejdshest
Fra en status som luksus til rollen som trækhest i den bæredygtige omstilling – Tesla sætter 2/2 fokus på rollen som firmabil, hvor opgaven ikke kun er persontransport, men en bredere anvendelse af de mange funktioner i de snart tre forskellige modeller.
”El-biler har jo klare miljøfordele i sig selv, så vi ønsker først og fremmest at få flere biler – også firmabiler - til at være eldrevne, uanset mærket.” understreger Kresten Arup og tilføjer ”Men vi vil da gerne vove et halvt øje og påstå, at vores modeller også har en plads på markedet, så man som flådeansvarlig måske for flere valg på hylden og større diversitet i transportformerne i det hele taget.”
Tesla blev grundlagt i 2003 med det formål at fremme omstillingen til vedvarende energi. Og mens Tesla blandt sine biler ”kun” laver elbiler og ikke forskellige hybrider, så er der dog også helt andre varer på hylden i virksomheden, der også leverer stationære opladningsløsninger og nu også solceller integreret i tagsten; et produkt, der dog endnu ikke er introduceret i Danmark.
På seminaret d. 2. februar er det dog en ret snæver rolle Tesla træder ind i, for firmabiler bygger naturligvis på ret detaljerede beregninger, hvor afgifter, afskrivninger og aftaler spiller en meget stor rolle. ”Vi er meget ydmyge overfor denne rolle, hvor vi godt ved, at vi er den nye dreng i klassen, men mener dog, at vi har meget at byde på, da vi både i forhold til garantiforhold, finansiering, vedligeholdelsesomkostninger og ikke mindst driftsøkonomi har vise mange plusser i bogen” fortæller Kresten Arup, der især er glad for, at el i Danmark i stigende grad kommer fra vind og sol, så CO2-gevinsten af at gå fra benzin til el er solidt.
Valget af elbiler – og af Tesla – er dog ikke længere et valg med et stor kompromis om end kravene til firmabiler naturligvis er høje siger Kresten Arup; ”Vores elbiler bliver jo heller ikke drevet af magi – men af godt design, god planlægning og god kvalitet. Så med en rækkevidde der kan måle sig med sammenlignelige biler og et netværk af superchargere over hele Danmark og store dele af Europa vil en Tesla mere end kunne måle sig med andre biler. Både på økologien og økonomien.”
To spor
Få virksomheder har vokset så kraftigt eller haft så transformerende en rolle som Tesla – og endda i flere industrier samtidig. For Copenhagen Electric er det derfor klart spændende at have det globale brand på scenen til en snak – og også, at fokus dér er på Tesla som firmabil.
På seminaret d. 2. februar sætter Copenhagen Electric dog i det hele taget fokus på diversitet i valget af transportformer, så ikke bare el-biler kommer i fokus, men også el-cykler – især som ladcykler til varetransport.
”I byen er det ikke kun et spørgsmål om valget af miljørigtig transport – det drejer sig også om størrelser, andre logistikvalg og i det hele taget at strikke transport sammen på en mere intelligent måde, der gavner by, borgere, miljø og økonomi på samme tid uden at skulle afgive andet end benzindampene i myldretidstrafikken.” fortæller Mette Hoé fra Copenhagen Electric, der på dagen både fortæller om finansieringsmetoder og om urban mobility i bred forstand, hvorfor fx indlæg fra EV4SCC-netværket, State of Green og Danmarks Cyklistforbund passer perfekt sammen med Teslas pointer. Og tilføjer; ”Fremtidig bytransport handler ikke om at gå fra sort til grøn – selvom dét er en værdi i sig selv – men også om at få energiforbruget i transporten ned ved at lave smartere transport med færre transportkilometer, men samtidig med kortere leveringstider og højere leveringssikkerhed.”
Seminaret 2. februar arrangeres af Copenhagen Electric i samarbejde med CSR LINK og afholdes hos Aarhus Universitet i Emdrup, hvor man iøvrigt også får lejlighed til at prøvekøre både Tesla, andre elbilsmodeller, el-cykler og el-scootere.
Læs mere om dagen og de andre indlæg fra Cyklistforbundet, AFA JCDecaux, State of Green, Tesla, Copenhagen Capacity og flere andre på http://www.csr-link.dk/?page_id=1640