Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger

Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.

"Antallet af rejsende vokser, og det er jo fantastisk, men det viser også, at omstillingen skal gå endnu hurtigere, og derfor skal den have ekstra fokus", mener Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn. Foto: Billund Lufthavn..

03.08.2022

CSR.dk

Billund Lufthavn opfordrer til, at der skal sættes endnu mere fokus på den grønne omstilling i luftfarten. Behovet for den grønne omstilling vokser i takt med, at efterspørgslen på rejser stiger.

Efter to hårde år under corona, er niveauet på antal passagerer allerede tilbage på – og endda over – niveauet fra 2019 i Billund Lufthavn.

"Den grønne omstilling i luftfarten har inden for få år fået utrolig meget fokus, og der er sket rigtig meget på kort tid. Antallet af rejsende vokser, og det er jo fantastisk, men det viser også, at omstillingen skal gå endnu hurtigere, og derfor skal den have ekstra fokus", siger Jan Hessellund, der er administrerende direktør i Billund Lufthavn.

PtX-fabrikker står klar
Luftfarten balancerer på en brændende platform, hvor redningskransen er grøn brændstof, og det skal i fremtiden med stor sandsynlighed komme fra Power-to-X (PtX). Altså en proces, der laver brændstoffer til en industri, hvor elektrificering ikke er en mulighed på nuværende tidspunkt.

Læs også: Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof

Infrastrukturen og teknologien til at lave grønne brændstoffer med PtX er allerede tilgængelig i dag. De to raffinaderier i Danmark Kalundborg Refinery og Crossbridge Energy i Fredericia har infrastrukturen og teknologien til at lave grønne PtX-brændstoffer.

"I Danmark har vi allerede to PtX-fabrikker, som producerer brændstoffer til industrien og transporten – herunder luftfarten. Teknologien til at lave grøn brændstof er præcis den samme, vi skal bare sørge for, at vi får rammerne til det, og her har politikerne et stort ansvar", siger Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchef Drivkraft Danmark, som er brancheorganisationen for blandt andet de to raffinaderier, og fortsætter:

"Ligesom den grønne strøm skal vi også bruge det grønne CO2 til omstilling. Så det er godt, at der nu bliver investeret ekstra i grøn strøm, for vi har en strategi for opsamling og brug af CO2. Det skal bruges i omstillingen af alle brancher, så det kan kun gå for langsomt. Også fordi vi allerede nu er klar til at producere grøn brændstof i morgen, hvis det skulle være".

Luftfarten kan være den første grønne transportform
Billund Lufthavn fastslår, at luftfarten kan være den første helt grønne transportform, hvis det prioriteres af politikerne.

Læs også: United Airlines gennemfører første tur med bæredygtig flybenzin

Det grønne brændstof er produceret. Nu skal der investeres i opskalering, og her fastholder luftfarten anbefalingen om at indføre en passagerafgift til en klimafond, der har tilbageløb til branchen selv.

"Luftfartsselskaberne er klar til at bruge flere penge på brændstof, hvis det er grønt, det må bare ikke være 4-6 gange så dyrt, da brændstoffet står for omkring 30 procent af deres omkostninger, og så vil flyselskaberne flygte ud af Danmark. Så en passagerafgift med tilbageløb til branchen vil øge efterspørgslen, og det vil sætte skub i produktionen, og hvis politikerne ligeledes beslutter at prioritere den grønne strøm til produktionen af jetfuel, så kan det gå stærkt, og så kan luftfarten blive den første helt grønne transportform", siger Jan Hessellund.

Michael Mücke Jensen giver ham ret:

"Det handler om rammerne. Vi har teknologien, vi har infrastrukturen, og vi har sektorkoblingen, så vi deler vores overskudsstrømme af eksempelvis varme. Vi mangler bare de politiske krav om, hvortil de mængder, vi har, af grøn CO2 og grøn strøm skal prioriteres indtil, der er nok af det til hele omstillingen i alle brancher. Men ja, vi kan lave grønt flybrændstof i morgen".

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus