03.11.2014  |  Strategi & ledelse

Troldtekt A/S vinder CSR Awards strategi-pris

Indhold fra partner Hvad er dette?

En konkret køreplan, som gør bæredygtighed til omdrejningspunkt i forretningsstrategien, sikrer Troldtekt A/S årets CSR Strategy Prize. Troldtekt modtog prisen i et stærkt felt, der desuden bestod af Velux A/S og A.P. Møller – Mærsk A/S.

Da CSR Fonden torsdag aften uddelte årets CSR Awards til en række danske virksomheder i Holstebro Musikteater, kunne Troldtekt træde øverst på podiet i kategorien for den bedste CSR-strategi. Virksomheden, der producerer akustikløsninger til lofter og vægge, vandt prisen for sin forretningsstrategi, der er tilrettelagt med designkonceptet Cradle to Cradle som det centrale element.

En bæredygtig køreplan
Konceptet udstikker blandt andet en køreplan for, hvordan Troldtekt skal gennemføre en række værdiskabende tiltag på fem overordnede områder for at skabe miljømæssige gevinster frem mod 2022. Initiativerne handler blandt andet om vedvarende energi, spildevand og genbrug af restprodukter. Hos Troldtekt A/S vækker prisen begejstring:

– Vi er naturligvis stolte over at modtage prisen – især når man ser på, hvem vi var oppe imod. Bæredygtighed og ansvarlighed har ligget i vores dna, siden vi producerede den første akustikplade i 1935, for vores produkt består af naturmaterialer, træ og cement. I dag er CSR-arbejdet den væsentligste byggesten på tværs af områderne i vores forretningsstrategi og en kerne i den måde, vi driver vores forretning på, forklarer Peer Leth, administrerende direktør i Troldtekt A/S.

Dommernes vurdering
I sin begrundelse fremhævede juryen bag CSR Strategy Prize, at Troldtekt demonstrerer ”en solid og strategisk tilgang til CSR”. Og at Troldtekt med fokus på ”Cradle to Cradle” løbende arbejder med produkt- og procesoptimering samt social ansvarlighed. Det blev ligeledes fremhævet, at CSR-arbejdet er forankret i alle led af forretningen – herunder også i topledelsen og i forretningsstrategien.

Derudover lagde juryen vægt på, at det strategiske CSR-arbejde er vekslet til øget salg, forbedret finansielle resultater og øget brandværdi. Og at det har åbnet døre til nye markeder, hvor bæredygtige produkter og dokumentation herfor har stort fokus.

– Prisen passer godt ind i vores fortælling om, at selv om alle vores bæredygtige investeringer ikke giver en tilsvarende merindtægt på kort sigt, vil det i længden lønne sig at være forrest på bæredygtighed i byggebranchen. Den position er vi stolte over at kunne indtage med denne pris, siger Peer Leth, administrerende direktør i Troldtekt A/S.

Troldtekt og CSR

  • Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med designkonceptet Cradle to Cradle som det centrale element.

  • Det udstikker blandt andet en køreplan for, hvordan Troldtekt frem mod 2022 skal gennemføre en række værdiskabende tiltag på fem overordnede områder: Material health, material reutilization, renewable energy, water stewardship og social fairness.

  • Der er ikke tale som en statisk to do-liste, for efterhånden som nye muligheder dukker op, eller målsætninger opnås, bliver køreplanen opdateret.

  • For eksempel skulle 50 procent af Troldtekts elforbrug komme fra vindstrøm i 2015, men allerede i 2013 nåede andelen op på 100 procent.

  • 92 procent af produktionen er i dag Cradle to Cradle sølv-certificeret, men målet er at hæve andelen til 99 procent. Det er ligeledes Troldtekts målsætning at blive en Cradle to Cradle-virksomhed.

  • Se og læs mere om køreplanen

Om CSR Awards 2014

  • Bag CSR Awards står CSR Fonden, hvis mission er at samle, videndele og kommunikere om danske virksomheders indsatser for at løfte det sociale ansvar efter principperne i FN's Global Compact.

  • CSR Strategy Prize går til en virksomhed, som i særlig grad viser, at CSR eller bæredygtighed er tænkt sammen med forretningsstrategien. Det skal være integreret i alle led fra den daglige drift til det færdige produkt.

  • CSR Strategy Prize blev sammen med en række andre priser inden for CSR området uddelt af KPMG ved det store CSR Awards 2014 den 30. og 31. oktober. Læs mere om CSR Awards på www.csrfonden.dk.

Kontakt

Administrerende direktør i Troldtekt A/S Peer Leth: 8747 8130 // ple@troldtekt.dk  

Marketing- og kommunikationschef Tina Snedker Kristensen: 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere