Tyske bilproducenter risikerer stævning
Greenpeace og klima-NGO Deutsche Umwelthilfe (DUH) truer Volkswagen, BMW og Daimler med sagsanlæg, for, hvad klimaorganisationerne ser som passiv klimahåndtering.
Det går for langsomt med de grønne ambitioner og tiltag i den tyske bilindustri. I hvert fald, hvis man spørger Greenpeace og den tyske klimaorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH), som nu varsler om sagsanlæg mod bilmastodonterne BMW, Volkswagen og Daimler, hvis de ikke forbedrer deres nuværende klimahåndtering internt i virksomhederne. Det oplyser Reuters.
Hvis der ikke skal gøres alvor af sagsanlæggene, kræver Greenpeace og DUH, at bilfirmaerne stopper produktionen af biler med forbrændingsmotorer inden udgangen af dette årti. EU satte i juli måned i år en målsætning om dette – dog med deadline i 2035. Bilproducenterne fik to uger til at reagere på kravene.
Læs også: Klimanøl udløser milliardbøde for bilproducenter
De to organisationer argumenterer for, at virksomheder er bundet af de samme regler som regeringer i at reducere de globale CO2-udledninger. Tidligere på året blev den tyske regering da også sagsøgt og tvunget til at justere reduktionsplanerne med henblik på at flytte mere af byrden over på landets ældre generationer.
Afviser anklager
Bilfabrikanten Daimler har i en udmelding gjort det klart, at de ikke ser noget grundlag for organisationernes fremlagte klimakrav.
”Hvis det munder ud i et sagsanlæg, vil vi bruge alle juridiske midler til at forsvare os selv”, oplyser virksomheden til The Independent.
Læs også: Virksomheder kan sagsøge regeringer for grønne mål, hvis de skader virksomhedens konkurrenceevne
Daimler oplyser videre, at de allerede har forpligtet sig til Paris-aftalens klimamål og forventer, at have en klimaneutral køretøjsflåde i 2039. BMW har meldt ud, at de vil undersøge den juridiske trussel fra Greenpeace og DUH, men at de har forpligtet sig i overensstemmelse med Paris-aftalen.
Volkswagen har endnu ikke kommenteret på den potentielle stævning.
- HCL