Klimanøl udløser milliardbøde for bilproducenter
EU har givet fire bilproducenter en antitrust-bøde. De har koordineret deres klimaindsats, så EU's minimumskrav kun netop blev fulgt, selvom alle havde teknologien til at gøre mere. Hos Volkswagen efterlyser man klarer retningslinjer, hvis teknologi-koordination også skal dækkes af antitrust-lovgivningen i fremtiden.
"De fem bilproducenter Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche havde teknologien til at mindske skadelige udledninger mere, end det er påkrævet i forhold til EU's standarder. Men de undlod at konkurrere om at bruge teknologiens fulde potentiale", forklarer konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.
Derfor har EU-kommissionen idømt fire af de fem bilproducenter en bøde på tilsammen 6,5 milliarder kroner for brud på antitrust-lovgivningen. Daimler undgår som den eneste en bøde, fordi virksomheden gjorde opmærksom på sagen.
Det skriver CleanTechWatch.
Læs også: Californien trækker bilmarkedet i en grønnere retning
På en række møder mellem 2009 og 2014 koordinerede de fem bilproducenter deres teknologiske fremskridt, og sammen valgte de ikke at gå længere med CO2-reducerende teknologi, end minimumskravene stillet af EU bød dem.
Det er disse handlinger, som EU vurderer som monopoldannelse og brud på konkurrencelovgivningen.
Ny brug af antitrust-lovgivningen
"Dagens beslutning handler om, hvordan legitimt teknisk samarbejde gik galt. Vi tolererer ikke, når selskaber laver aftalt spil. Det er ulovligt under EU's antitrust-regler”, udtalte Margrethe Vestager i forbindelse med idømmelsen af bøden.
Men hos Volkswagen overvejer man at appellere EU-kommissionens vurdering.
Læs også: PKA stiller klimakrav til verdens største bilproducenter
“Kommissionen bevæger sig ind på nyt territorium, fordi den for første gang behandler teknisk samarbejde som en krænkelse af antitrust-lovgivningen”, lyder det fra den tyske bilproducent ifølge Reuters. Volkswagen tilføjer, at planerne lagt på møderne aldrig blev implementeret.
Samtidig efterspørger de bedre retningslinjer fra EU, hvis denne sag kommer til at danne præcedens i fremtiden, så virksomheder ikke skal bekymre sig om uforudsigelige bøder.
- KCP