Tyskland åbner elektrisk motorvej for lastbiler
10 km autobahn i Sydtyskland er blevet udstyret med elkabler, der lader lastbiler trække strøm til kørslen. Effektivitet, fleksibilitet og ikke mindst miljøhensyn er i højsædet, lyder det fra Siemens, der har udviklet e-motorvejen.
I kampen mod forureningen fra den tunge trafik på vejene, er Tyskland klar til at tage næste skridt. Tidligere på måneden, nærmere bestemt tirsdag d. 7. maj, åbnede landets regering således en 10 km lang teststrækning med overhængende elledninger på autobahnen ved Frankfurt.
Teststrækningen på den tæt trafikerede A5-motorvej udgør det første forsøg af sin slags på offentlig vej i Tyskland, skriver CNN Business, og har de store lastbiler som forsøgskaniner. Systemet, der er udviklet af Siemens, lader lastbiler trække strøm fra kablerne via en pantograf, som man kender dem fra elektriske toge, på taget, under hastigheder på op til 90 km/t.
Mens bilerne anvender strømmen fra luftledningerne, kører de udelukkende på elmotorer og er dermed i sig selv emissionsfri. Når de så forlader e-motorvejen, tager en hybridmotor automatisk over, når de indbyggede sensorer registrerer skiftet.
Flere strækninger på vej
Ifølge Siemens kombinerer eHighway-systemet, som det kaldes, effektiviteten fra de elektriske jernbaner med fleksibiliteten fra lastbiltransporten. Den markante reduktion i udslippet af CO2 og NO er endnu en fordel, og så kan den gennemsnitlige lastbilejer i øvrigt spare i omegnen af 120.000 kr. på brændstof pr. 100.000 km ved at trække strøm fra oven.
Videre argumenterer Siemens også for, at systemet er nemt at installere på eksisterende veje, hvilket gør det til en ’nem’ genvej til at reducere udslip i områder, hvor det ikke er realistisk at etablere jernbaneforbindelser.
Ifølge CNN har den tyske regering investeret 70 mio. euro (ca. 520 mio. kr.) i at udvikle lastbiler, der kan benytte systemet, bl.a. fra Scania, og det offentliges side håber man da også, at projektet ved Frankfurt, der vil blive efterfulgt at to strækninger mere inden længe, kan føre til øget brug af jernbane og elkøretøjer.
Læs også: ”Vi skal være en rollemodel for en CO2-tung industri”
”Elektrificerede lastbiler er en særdeles effektiv løsning på vejen mod CO2-neutral transport”, udtalte den tyske miljøminister, Rita Schwarzelühr-Sutter, ifølge CNN ved åbningen af e-motorvejen, der forbinder Frankfurts enorme lufthavn, som er blandt verdens største på gods, med et nærliggende industriområde.
-AK