24.04.2019 | Klima, miljø og energi
Konsortium klar til at anlægge elvej på Gotland
En stump vej med indlagt elektricitet til opladning af elkøretøjer vil inden længe være virkelighed på den svenske ø Gotland. Både en bus og en lastbil skal teste trådløs opladning på strækningen, der skal give viden til den videre udvikling af den klimavenlige teknologi.
Elvejen på Gotland vil både kunne oplade personbiler og tungere køretøjer i fart. Det første testforløb vil omfatte Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, og senere – i foråret 2020 – vil en bus støde til. Foto: SmartRoad Gotland
I slutningen af efteråret 2019 starter anlægsarbejdet af 4,1 km vej på den svenske Østersø-ø Gotland. Vejen skal gå fra hovedbyen Visbys lille lufthavn og ind til centrum af købstaden, der tæller godt 23.500 indbyggere og i øvrigt er på Unescos verdensarvsliste.
Læs også: Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’
Alec Arho-Harvén fra Gotland GPe Circuit AB foran Visby lufthavn, hvor elvejen skal starte. Foto: SmartRoad Gotland
I sig selv måske ikke specielt bemærkelsesværdigt, hvis det ikke var fordi, at en strækning på 1,6 kilometer af den nye landevej bliver elektrificeret med en usynlig opladningsinfrastruktur lagt ned otte centimeter under asfalten, hvilket parterne bag projektet, samlet i konsortiet SmartRoad Gotland, kalder ’verdensunikt’.
Tidligere i denne måned åbnede en strækning på to km elvej uden for Stockholm, men her foregår opladningen ved at en mekanisk arm under køretøjet griber fat i en skinne lagt ned i toppen af vejbanen. Derudover har Scania i et par år eksperimenteret med pantografer, som man kender dem fra jernbanerne, monteret på toppen af sine lastbiler.
To elektriske køretøjer, en bus og Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, skal teste den trådløse opladning på Gotland-strækningen, med lastbilen som den første forsøgskanin, der efter planen skal køre til vinter, mens bussen følger efter i foråret 2020.
Initiativet til projektet kommer fra Gotland GPe Circuit AB (der driver det, selskabet markedsfører som ’verdens første bæredygtige racerbane’, GotlandRing) og det lokalt baserede konsulentbureau World Ecological Forum.
Sammen med de øvrige partnere i SmartRoad Gotland vil man opbygge viden og kundskaber om elveje, dels i tråd med det svenske Trafikverkets nationale plan på området, og derudover – og mindst ligeså vigtigt, påpeger man – de oplagte fordele for miljø og klima.
Hör projektets kommunikationschef Niclas Ihrén, berätta om #SmartroadGotland och hur den smarta tekniken är en unik möjlighet för att framtida #utsläpp i #Sverige https://t.co/VNp2qIwxeB
— Smartroad Gotland (@SmartroadG) 17. april 2019
Inspiration og opskalering
”Fra et makroperspektiv er det yderst vigtig at mindske CO2-udslippet markant på flere områder, ikke mindst inden for den tunge trafik, som er et udviklingsområde, der trænger til betydelige ændringer. Ved at starte projektet op med tungere og mere frekvente transportformater, skabes der mest merværdi fra et miljøperspektiv”, siger direktør for og grundlægger af Gotland GPe Circuit AB/Gotland Ring og World Ecological Forum, Alec Arho-Harvén.
Han startede projektet sammen med Oren Ezer, der er adm. direktør for Electreon, som er et datterselskab under Electreon Wireless, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel. Det er denne løsning, med induktiv ladning uden fysisk kontakt mellem ladepunkterne, der gør den kommende svenske vej unik.
Oren Ezer ser frem til at ”vise teknikkens fordele og at den er klar til markedet”, hvilket han er overbevist om vil få ”resten af verden til at følge efter”. Det synspunkt deler man i Matters Group, der rådgiver inden for bæredygtig forretningsudvikling.
”Vi er sikre på, at Electreons elvejsteknik kan mindske klimapåvirkningen fra transportsektoren dramatisk. Det er et startpunkt for et meget smartere system til transport og for mobilitet. Et smart system, som kan identificere hvilke køretøjer, der er nøglen til fremtidens bæredygtige forretningsmodeller”, fortæller direktør Niclas Ihrén.
Konsortiet SmartRoad Gotland består af:
- Advantage Group/World Ecological Forum, ekspertnetværk og konsulenthus inden for bæredygtighedsspørgsmål og greentech
- Dan Transport – busoperatør og strategisk investor i Electreon, leverandør af den kinesiske HIGER E-bus med supercapacitator
- Hutchinson – førende fransk producent som fremstiller installationen under vejbanen
- Electreon AB – datterselskab under Electreon Wireless, et israelsk børsnoteret firma, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel
- Eitech – datterselskab under infrastruktur- og byggeselskabet Vinci
- Flygbussarna – operatør af offentlig transport
- GEAB – elleverandør (datterselskab under Vattenfall)
- Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB – verdens første bæredygtige racerbane, partner omkring trafikelektrificering i transportindustrien
- Matters Group – konsulenter inden for bæredygtig forretningsudvikling, ansvarlige for kommunikation og PR
- OSAB – lokalt byggefirma, vejanlægning og modifikationer
- Region Gotland – økokommune Gotland, regional partner
- RISE – førende forskningsinstitut inden for innovation og viden om elveje
- Swedavia – Visby lufthavn
Selve udviklingsarbejdet kommer bl.a. til at foregå i regi af RISE, der bedriver forskning inden for blandt meget andet innovation og viden omkring elektromobilitet. Her ser man frem til at få mere ekspertise omkring udfordringerne i forhold til at gøre forsøg som dette til realiteter i større skala.
”Elveje har potentialet til at blive en afgørende faktor for at nå en fossilfri transportsektor, men det er stadig usikkert om og hvordan de skal implementeres og finansieres i større skala. I projektet vil RISE teste og validere sikkerheden for induktive elveje samt øge kendskabet til, hvilke muligheder og udfordringer, som den nye teknik medfører for forskellige aktører. Analyserne i dette projekt kommer derfor til at udgøre et vigtigt beslutningsgrundlag for en storskala-udbygning af elvejssystemet”, siger Stefan Tongur fra RISE.
Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart
Ifølge SmartRoad Gotland er der flere fordele ved det trådløse opladningssystem. Dels kan adskillige køretøjer bruge det samtidig og uden at stoppe, ligesom det er kompatibelt med mange forskellige typer køretøjer, såvel tunge som lette. Derudover tillader elvejen også eksempelvis busser at køre helt uden batteri, men hente energi til kørslen direkte fra vejen, som vi kender det fra elektriske tog.
-AK
Klima, miljø og energi

Svensk tekstilvirksomhed sikrer en transparent leverandørkæde igennem egne fabrikker
At have sine egne fabrikker og dermed mere kontrol over sin produktion er en stor fordel, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Kommunikation

Nye bæredygtighedskrav til finansielle virksomheder: EU’s taksonomi får store konsekvenser for byggeri og ejendomsinvesteringer
Første del af EU's klassifikationssystem for afrapportering af bæredygtige investeringer og aktiviteter har fokus på klima og CO2-reduktion. I første omgang er rapportering frivillig, men fra 1. januar 2022, er det et lovkrav for finansielle markedsaktører og store virksomheder at redegøre for deres investeringers indvirkning på miljøet. Ekspert i EU's taksonomi, Alexander Kaae Petersson fra Sweco, fortæller her om de nye krav til investeringer i nybyggeri og renovering, som EU håber, vil bidrage markant til den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Strategi & ledelse

Det handler om at komme derhen hurtigt nok - ikke om hvem, der kommer først
Vanen tro offentliggjorde Corporate Knights sin årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder på Davos-mødets første dag.
Strategi & ledelse

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.