Undersøgelse: CSR handler om omdømme
De største danske virksomheder prioriterer samfundsansvar meget højt med miljø som den primære mærkesag. Det viser en undersøgelse som bureauet Toftdal &Co, står bag.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af bureauet Toftdal & Co er CSR en integreret del af kerneforretningen i de største danske virksomheder. Og det er brand, image og omdømme, som er virksomhedernes primære drivkraft.
Primær drivkraft for samfundsansvar
- Brand, tillid og omdømme - 48 %
- Omsætning og omkostningsreduktion - 22 %
- Politisk indflydelse og/eller taletid i medierne - 4 %
- Eksterne forventninger - 13 %
- Tilfredse medarbejdere - 13 %
Undersøgelsen er foretaget blandt de CSR-ansvarlige i de 60 største danske virksomheder, hvoraf cirka halvdelen (27) har svaret.
Miljø og klima er den mærkesag, der har haft størst politisk og pressemæssig bevågenhed, og det er også virksomhedernes primære fokus, men interessen breder sig også over områder som menneskerettigheder og sociale forhold.
Brand, omdømme og tillid driver CSR-arbejdet
For 48% af virksomhederne er ’brand, omdømme og tillid’ den vigtigste drivkraft for at bruge ressourcer på CSR. 22 procent siger at ’omsætning og omkostningsreduktion’ er vigtigst, mens ’Tilfredse medarbejdere’ er den vigtigste drivkraft for 13 procent. Kun fire procent ser det som vigtigst at opnå ’politisk indflydelse og/eller taletid i medierne’.
Pia Toftdal, Toftdal & Co, finder det overraskende, at meget få virksomheder kobler deres samfundsansvar med deres dialog til det politiske liv.
”De fleste af de adspurgte virksomheder har forskellige afdelinger til at håndtere deres CSR-indsats og dialogen med det politiske liv.” Her forpasser man ofte nyttige muligheder for at påvirke en politisk dagsorden,” konstaterer hun.
-KPE