10.10.2012 | Strategi & ledelse
Undersøgelse: CSR handler om omdømme
De største danske virksomheder prioriterer samfundsansvar meget højt med miljø som den primære mærkesag. Det viser en undersøgelse som bureauet Toftdal &Co, står bag.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af bureauet Toftdal & Co er CSR en integreret del af kerneforretningen i de største danske virksomheder. Og det er brand, image og omdømme, som er virksomhedernes primære drivkraft.
Primær drivkraft for samfundsansvar
- Brand, tillid og omdømme - 48 %
- Omsætning og omkostningsreduktion - 22 %
- Politisk indflydelse og/eller taletid i medierne - 4 %
- Eksterne forventninger - 13 %
- Tilfredse medarbejdere - 13 %
Undersøgelsen er foretaget blandt de CSR-ansvarlige i de 60 største danske virksomheder, hvoraf cirka halvdelen (27) har svaret.
Miljø og klima er den mærkesag, der har haft størst politisk og pressemæssig bevågenhed, og det er også virksomhedernes primære fokus, men interessen breder sig også over områder som menneskerettigheder og sociale forhold.
Brand, omdømme og tillid driver CSR-arbejdet
For 48% af virksomhederne er ’brand, omdømme og tillid’ den vigtigste drivkraft for at bruge ressourcer på CSR. 22 procent siger at ’omsætning og omkostningsreduktion’ er vigtigst, mens ’Tilfredse medarbejdere’ er den vigtigste drivkraft for 13 procent. Kun fire procent ser det som vigtigst at opnå ’politisk indflydelse og/eller taletid i medierne’.
Pia Toftdal, Toftdal & Co, finder det overraskende, at meget få virksomheder kobler deres samfundsansvar med deres dialog til det politiske liv.
”De fleste af de adspurgte virksomheder har forskellige afdelinger til at håndtere deres CSR-indsats og dialogen med det politiske liv.” Her forpasser man ofte nyttige muligheder for at påvirke en politisk dagsorden,” konstaterer hun.
-KPE
Strategi & ledelse
Birgitte Mogensen vil være professionelt bestyrelsesmedlem
Den erfarne CSR-ekspert og partner i PwC Birgitte Mogensen har opsagt sit partnerskab og vil i fremtiden sætte et hardcore CSR-fodaftryk i danske virksomheders øverste ledelse.
Kommunikation
Prisuddeling sætter spot på humanitære CSR-projekter
Vand- og madprisen WAF Award afholdes den 8. november på Københavns Rådhus, ved et arrangementet, som bliver sendt på landsdækkende TV. Grundlæggeren af prisen vil gerne integrere flere virksomheder i projektet, men savner opbakning fra erhvervslivet.
Klima, miljø og energi
Danmarks første og største energimesse i Bella Center
Den 23.-25. maj 2013 præsenterer Bella Center landets første og største energimesse, ENERGY EUROPE. Den nye messe bliver afviklet med både national og international opbakning og skal medvirke til at sikre Danmarks placering på landkortet som verdensførende på området for vedvarende energi og cleantech.
Klima, miljø og energi

Den svære vej fra ide til salg
Aguasol, som producerer en prisbelønnet solvandvarmer, er et eksempel på en cleantech-iværksætter, som har måttet se i øjnene, at der er en lang vej fra en god ide til et markedsgennemslag.
Klima, miljø og energi
Kinesisk FN-ambassadør: Danmark er frontløber
Den kinesiske FN-ambassadør betragter Danmark som en frontløber i indsatsen for et bæredygtigt samfund.
Kommunikation
Forbrugerne definerer god CSR
64 procent af danskerne finder det vigtigt, at virksomheder viser samfundsansvar. Men hvordan de mener, man gør det, stemmer ikke altid overens med det, virksomhederne faktisk gør. Det viser to undersøgelser fra Radius kommunikation.