Undersøgelse: Klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt

I april lancerede Netto ’Skyen’ – en klimamærkning på fødevarer med formålet at guide kunderne mod mindre klimabelastende alternativer. Nu giver Netto erfaringerne – positive som negative – videre til politikere, kunder og den øvrige branche. Endemålet kan være en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

Direktør i Netto håber, at klimamærkningen kan resultere i et nationalt projekt på tværs af dagligvarekæder. Foto: Netto..

01.10.2021

CSR.dk

Kunderne i udvalgte Netto-butikker har i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.

Klimamærkningen Skyen har været omdrejningspunktet for Nettos forsøg på at informere og guide kunderne mod mere klimavenlige valg på deres indkøbstur. Og det viser sig, at 50 procent af Netto-kunderne tænker over deres klimaaftryk, når de handler dagligvarer.

Erfaringerne fra arbejdet med klimamærkningen tegner også et billede af, at mere information gør en forskel for kunderne, når de får muligheden for at vælge mellem samme type produkt på et mere oplyst grundlag.

Læs også: Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk

Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 procent af kunderne mener, at klimamærkning er en god idé, og under 2 procent føler, det er generende.

”Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger”, siger Michael Løve, direktør i Netto.

Indkøbsmønstre ændrer sig
Formålet med mærkningen har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer. Og 18 procent af kunderne, som lagde mærke til klimaskyen, ændrede valg af vare.

Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt, mener dagligvarekæden. Det gælder særligt kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5 procent, oksekød 4,1 procent, mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3 procent sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.

Netto-direktør, Michael Løve, ser nu frem til det videre arbejde:

Læs også: Nyt bæredygtighedskompas skal hjælpe virksomheder med at producere mere bæredygtige fødevarer

”Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen – i sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres. Og ligeledes skal der skabes en mærkning, der kan inspirere leverandørerne til at reducere deres klimapåvirkning. Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark. Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning”, siger Michael Løve.

Alle resultater i undersøgelsen er givet videre til blandt andet Regeringens Klimaråd.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle