29.03.2021  |  Klima, miljø og energi

Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk

Med et simpelt mærkningssystem for en fødevares klimapåvirkning, vil man kunne rykke forbrugeren i en mere bæredygtig retning. Det indikerer en ny undersøgelse foretaget af Københavns Universitet.

Danskerne ville købe mere klimavenlige madvarer, hvis produkterne var tydeligere mærket med deres klimapåvirkning, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Det skriver dr.dk.

Allerede i dag findes der masser af mærkningsordninger med alt fra økologi til nøglehullet. Der findes dog endnu ikke et mærke, der angiver en vares CO2-aftryk.

I undersøgelsen adspurgte man 800 personer gennem spørgeskemaer, og resultatet var ikke til at tage fejl af:

”Lige meget om forsøgspersonerne var interesserede i at kende madvarernes CO2-aftryk eller ej, ændrede klistermærkerne ofte på deres valg af produkter. Folk i begge grupper rykkede sig, så indholdet i deres indkøbskurv samlet set var mere klimavenligt”, siger Jonas Nordström, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Han understreger dog også, at undersøgelsen kun har givet en indikation af effekten på klimamærkerne, og at man som næste step vil skulle teste det i den virkelige verden.

Udfordringen med klimamærkning kan være kompleksiteten i at finde data på sine produkter, og det kan blive en meget omfattende og dyr proces for fødevarevirksomhederne at undersøge CO2-aftrykket på hvert enkelt produkt.

Mærkningssystemet skal derfor være simpelt og let for forbrugeren at afkode, mener Jonas Nordström. Han foreslår at indføre tre gennemgående mærker, som viser om madvaren er i kategori ét, to eller tre.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere