29.03.2021 | Klima, miljø og energi
Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk
Med et simpelt mærkningssystem for en fødevares klimapåvirkning, vil man kunne rykke forbrugeren i en mere bæredygtig retning. Det indikerer en ny undersøgelse foretaget af Københavns Universitet.
Danskerne ville købe mere klimavenlige madvarer, hvis produkterne var tydeligere mærket med deres klimapåvirkning, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.
Allerede i dag findes der masser af mærkningsordninger med alt fra økologi til nøglehullet. Der findes dog endnu ikke et mærke, der angiver en vares CO2-aftryk.
I undersøgelsen adspurgte man 800 personer gennem spørgeskemaer, og resultatet var ikke til at tage fejl af:
”Lige meget om forsøgspersonerne var interesserede i at kende madvarernes CO2-aftryk eller ej, ændrede klistermærkerne ofte på deres valg af produkter. Folk i begge grupper rykkede sig, så indholdet i deres indkøbskurv samlet set var mere klimavenligt”, siger Jonas Nordström, som er en af forskerne bag undersøgelsen.
Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt
Han understreger dog også, at undersøgelsen kun har givet en indikation af effekten på klimamærkerne, og at man som næste step vil skulle teste det i den virkelige verden.
Udfordringen med klimamærkning kan være kompleksiteten i at finde data på sine produkter, og det kan blive en meget omfattende og dyr proces for fødevarevirksomhederne at undersøge CO2-aftrykket på hvert enkelt produkt.
Mærkningssystemet skal derfor være simpelt og let for forbrugeren at afkode, mener Jonas Nordström. Han foreslår at indføre tre gennemgående mærker, som viser om madvaren er i kategori ét, to eller tre.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Kommunikation

CSR får helt semester på kommunikationsuddannelse på DMJX
Der er efterspørgsel på kommunikatører, der kan kommunikere præcist om f.eks. bæredygtighed. Derfor får et helt semester af DMJX's kommunikationsuddannelse nu samfundsansvar som overordnet tema.
Samfund

Danmark skal vise klimavejen for 100 europæiske storbyer
BLOX og Dansk Industri skal - sammen med et konsortium af danske og europæiske partnere – være med til at finde løsninger, som 100 storbyer kan trække på.
Klima, miljø og energi

Pensionsselskaber: Bæredygtighedsrapport favoriserer de store aktører
En ny rapport placerer pensionsselskaberne Topdanmark og Velliv i bunden af bæredygtighedslisten. De mener imidlertid, at undersøgelsen tilgodeser store virksomheder.
Klima, miljø og energi

Havvind skal levere halvdelen af EU's grønne energi
Den nye Esbjerg-erklæring, der skal gøre Nordsøen til et grønt kraftcenter, er en prægtig plan, og den bakkes op af endnu større planer fra EU. Nu skal de bare udføres.
Menneskerettigheder

Migrantarbejdere i Qatar bør have del i overskuddet fra VM
Trods visse forbedringer over de sidste 10 år, bør Fifa give milliarder i kompensation til migrantarbejdere i Qatar efter VM er gennemført.
Strategi & ledelse

Telia åbner for salg af brugte mobiler
I et nyt koncept kan forbrugere nu få mulighed for at aflevere og købe brugte mobiler. Konceptet er både en fordel for kunden og kloden, mener direktør.