Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk

Med et simpelt mærkningssystem for en fødevares klimapåvirkning, vil man kunne rykke forbrugeren i en mere bæredygtig retning. Det indikerer en ny undersøgelse foretaget af Københavns Universitet.

29.03.2021

CSR.dk

Danskerne ville købe mere klimavenlige madvarer, hvis produkterne var tydeligere mærket med deres klimapåvirkning, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Det skriver dr.dk.

Allerede i dag findes der masser af mærkningsordninger med alt fra økologi til nøglehullet. Der findes dog endnu ikke et mærke, der angiver en vares CO2-aftryk.

I undersøgelsen adspurgte man 800 personer gennem spørgeskemaer, og resultatet var ikke til at tage fejl af:

”Lige meget om forsøgspersonerne var interesserede i at kende madvarernes CO2-aftryk eller ej, ændrede klistermærkerne ofte på deres valg af produkter. Folk i begge grupper rykkede sig, så indholdet i deres indkøbskurv samlet set var mere klimavenligt”, siger Jonas Nordström, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Han understreger dog også, at undersøgelsen kun har givet en indikation af effekten på klimamærkerne, og at man som næste step vil skulle teste det i den virkelige verden.

Udfordringen med klimamærkning kan være kompleksiteten i at finde data på sine produkter, og det kan blive en meget omfattende og dyr proces for fødevarevirksomhederne at undersøge CO2-aftrykket på hvert enkelt produkt.

Mærkningssystemet skal derfor være simpelt og let for forbrugeren at afkode, mener Jonas Nordström. Han foreslår at indføre tre gennemgående mærker, som viser om madvaren er i kategori ét, to eller tre.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle