Unilever udvider brugen af data-analyse til at redde skovene
Næste skridt på rejsen mod fuld gennemsigtighed i Unilevers palmeolie-forsyningskæde er på vej. Det handler om avanceret data-analyse og om at få styr på forsyningskæden i det aller-yderste led.
Brugen af avanceret teknologi, for at holde øje med at deres forsyningskæde ikke bidrager unødigt til afskovning, er ikke nyt for Unilever.
Virksomheden har i flere år arbejdet sammen med både World Resources Institute i dennes Global Forest Watch og andre projekter, så de med satelitteknologi fysisk kan overvåge, præcis hvor deres palmeolie kommer fra. Nu tager de næste skridt med et pilotprojekt sammen med virksomheden Orbital Insight, som er specialister i noget så avanceret som geospatial analyse.
Unilever arbejder bredt med palmeolie
- Første forbrugsvarevirksomhed der offentliggjorde en komplet liste over palmeolieleverandører og tredjepartsfabrikker i deres forsyningskæde
- Eneste forbrugsvarevirksomhed som udgiver en offentligt tilgængelig oversigt over klager og indsigelser i forhold til virksomhedens palmeolieforsyningskæde
- Partner i World Resources Institutes Global Forest Watch platform, som giver virksomheden og dens leverandører mulighed for at følge med i udviklingen i udbredelse af skov i områder hvor palmeolie dyrkes og bearbejdes.
- Medvirkede til at udvikle en ensartet standard for afskovningsfri palmeolie. Har samarbejdet med den statsejede palmolieplantageejer siden 2018 om at støtte lokale fabrikker og småbønder i Indonesien med at arbejde i henhold til standarden.
I dag er den mest avancerede og udbredte metode, når man vil finde ud af, hvor ens palmeolie eller sojabønne el. lign. kommer fra, at kigge på satelitfotos, lokalisere den virksomhed, der opkøber de lokale farme eller plantagers produkter og så kigge 50 km fra dette punkt. Det er ikke godt nok, mener Unilever.
Læs også: Dansk sojaimport kommer stadig primært fra regnskoven
Det er netop denne "first mile", dvs. det første stykke vej i forsyningskæden, fra dem, der dyrker og høster produktet, til dem, der køber og forarbejder produktet, der er svært at få nogen form for indsigt i. Produktet kan være høstet på mange forskellige steder, være ejet af mange forskellige bønder og blandet med høst fra andre producenter før det når hen til forarbejdningen. Men det er samtidig ude i det led, afskovningen foregår, så også der, den må bekæmpes.
Orbital Insight skal i samarbejdet med Unilever bruge satellitfotos og geolokaliseringsdata til at producere et langt mere finkornet billede af præcis hvilke marker og produktionssteder Unilevers palmeolie kommer fra. Vil at vide det og følge med i de områder, har Unilver har langt bedre muligheder for at holde øje med risiko for afskovning og - hvis de støder på det i deres forsyningskæde - handle på den viden.
Piilotprojektet skal gerne føre til en ny og implementerbar metode, og testes nu i første omgang på palmeolie i Indonesien og soya i Brasilien.
Unilever har produceret en knap fem minutter lang video, der forklarer, hvordan det kommer til at virke. Se den her.