Vaskemiddel fra Unilever bliver fremover hældt på flasker af genbrugsplast
To af de største vaskemiddelmærker, Neutral og Biotex, sætter nu et helt nyt bæredygtighedsinitiativ i gang i kampen mod plastikspild og skifter til genanvendelig emballage. Deres CO2-neutrale fabrik i Odense bliver desuden Danmarks første produktion, der kun arbejder med genbrugsplast.
Fremover bliver flydende vaskemiddel fra Biotex og Neutral fyldt på såkaldte PCR-flasker, der er lavet af 97 procent genbrugt plast.
Det skriver Pack Markedet.
Læs også: Danske tapperier rykker på genbrugsplast
”Vi skal naturligvis være med til at vise vejen for at reducere affaldsplast. Faktisk synes jeg, at både virksomheder og især forbrugerne har steppet gevaldigt op de seneste år, og som FMCG-brands har vi også et ansvar for at blive ved med at udvikle stærkere bæredygtige løsninger, da det netop er på disse produkter, som alle danskere har i hænderne jævnligt, at vi kan gøre en stor forskel”, siger Brand Manager for Biotex Danmark, Lasse Hartvig, til Pack Markedet.
En af årsagerne til, at Biotex og Neutral har ændret deres produktion på fabrikken i Odense, er en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov foretaget på vegne af netop Biotex og Neutral.
Den viser således, at 81 procent af danskerne mener, at ikke-genanvendeligt plast er et problem for en bæredygtig fremtid, ligesom 31 procent af danskerne svarer, at de i høj eller meget høj grad er optaget af plastproblematikken, mens 37 procent svarer, at de i nogen grad er optaget af plastproblematikken.
Forbrugerne mangler sorteringsmuligheder
Hos Unilever, der er selskabet bag Biotex og Neutral, er man i gang med at omstille til en mere miljøvenlig produktion med særligt fokus på minimering af affaldsplast på en række brands.
Her er der dog en vis bekymring for, om initiativer rent faktisk kommer til at have en effekt. Det cirkulære system omkring genanvendelse af plast er nemlig ikke fuldt ud etableret endnu, da forbrugerne mangler gode sorteringsmuligheder, og der derfor er mangel på genbrugsplast i Danmark.
”Hverken virksomheder eller forbrugere kan stå alene om at løse plastproblemet. Udfordringen bunder i, at det på kommunalt niveau er svært at håndtere sorteringsmuligheder og tilbagetagning af plast til genanvendelse”, siger administrerende direktør hos Unilever Danmark, Bjarne Steen Jensen, og fortsætter:
”Lige nu går det for langsomt med at finde de gode løsninger, og derfor går Unilever nu også aktivt ind ved at undersøge, hvordan man bygger bro mellem forbrugernes ønsker og vaner, og den offentlige håndtering af plast. Vi kunne godt læne os tilbage og sige, at vi har gjort vores del som producent, men hvis vores initiativer skal have en effekt, skal cirklen sluttes. Det bør i virkeligheden væres alles fælles mål”, siger han til Pack Markedet.
Læs også: Unilever fortæller om hele deres palmeolie-supply chain
Den nye undersøgelse viser da også, at danskerne mener, at det er kommunerne, der har det største ansvar for at gøre noget ved plastproblematikken i form af bedre genanvendelsessystemer. 32 procent mener, at kommunerne bærer det største ansvar, men forbrugerne går ikke fri. 31 procent mener nemlig, at forbrugerne bærer det største ansvar for at gøre noget ved plastproblematikken ved at blive bedre til at sortere.
- JMA