22.09.2021  |  Kommunikation

Verdens første mærke for digital ansvarlighed er dansk

Verdens første mærkningsordning for digital ansvarlighed er nu på gaden, og flere virksomheder har allerede fået mærket.

D-mærket, som Industriens Fond sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk står bag, skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virksomheder.

Med D-mærket får danske virksomheder nu, som de første i verden, mulighed for at vise omverdenen om, at de prioriterer datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik- og det skal skabe værdi for virksomhederne og tryghed til forbrugerne.

Der er ét mærke, men antallet af kriterier, som virksomhederne skal leve op til, varierer afhængig af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og i. Derfor kan D-mærket bruges alle virksomheder, fra den lille selvstændige til de allerstørste med flere tusind ansatte.

Gevinsten ved at have D-mærket er den samme for alle virksomheder, det handler om at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige, forklarer programchef for Industriens Fonds cyberprogram Malene Stidsen:

”Det vi gerne vil med D-mærket, er at gøre digital tryghed og tillid til et positivt konkurrenceparameter og en dansk og europæisk styrkeposition. At styrke danske virksomheders konkurrenceevne er et kerneområde i Industriens Fonds cyberindsats, og derfor er vi også rigtig glade for, at det er lykkes at samle så mange stærke aktører bag D-mærket. Med D-mærket får virksomheden nogle væsentlige fordele i en verden, hvor det i stigende grad betyder noget for os som individer og som organisationer, at der er styr på data, systemer og processer,” siger hun.

Læs også: Dataetik handler også om forretning

Om D-mærket

  • D-mærket tildeles virksomheder og ikke specifikke produkter og tjenester.
  • D-mærket består af 8 overordnede kriterier som dækker it-sikkerhed, persondatabeskyttelse, kunstig intelligens og dataetik.
  • Det er gratis for virksomhederne at komme i gang og anvende D-mærkets digitale selvevalueringsværktøj, men der er årlig betaling for at få selve mærket.
  • Prisen for D-mærket afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it.
  • D-mærket er baseret på anerkendte, internationale rammeværker fra europæiske og nationale råd, udvalg og arbejdsgrupper, så mærket kan udbredes på europæisk plan og i større grad til internationalt orienterede virksomheder.

Flere virksomheder allerede i gang
Før D-mærkets officielle lancering har over 50 virksomheder taget hul på processen med at leve op til D-mærkets kriterier.

En af de første virksomheder som har gennemgået tilsynsprocessen og er tildelt D-mærket er softwareudviklingsvirksomheden Lexoforms, som ser mærket som en mulighed for at skabe merforretning, da det blåstempler virksomheden som en troværdig og seriøs leverandør.

”Vi har hele tiden ment, at god dataetik skal ses som et konkurrenceparameter, bl.a. i forbindelse med at man som virksomhed har styr på de persondata man opbevarer og behandler. Det kan D-mærket være med til at signalere og underbygge endnu mere,” siger partner og CIO for Lexoforms Jacob Overby.

D-mærket er en uafhængig privat organisation, støttes af Erhvervsstyrelsen, og har både en styregruppe med repræsentanter for organisationerne bag mærket og virksomheder og et advisory board, som skal sikre, at D-mærket bygger på ”best practice” i virksomhederne, og den nyeste forskning og ekspertviden indenfor it-sikkerhed, jura, privatlivsbeskyttelse, virksomhedshensyn, forretningsmodeller, gennemsigtighed og kunstig intelligens.

Læs mere på D-mærkets hjemmeside

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere