Verdensmål i forretningen: Når verdens behov er dit fremtidige marked

Det er stadig ikke nemt for virksomhederne helt at få hold om, hvad og hvordan de skal bruge verdensmålene til. De siger, det handler om viden og værktøjer. Måske handler det om at stille de rigtige spørgsmål.

08.06.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden verdensmålene blev vedtaget under FN’s generalforsamling i 2015, har det mildt sagt ikke skortet på opfordringer til virksomhederne om at komme med på vognen.

De er omtalt som bl.a. et innovationskatalog, et eksportkatalog og en bestillingsseddel fra fremtiden. Der er blevet analyseret og regnet på potentialet, som siges globalt at løbe op i 12.000 milliarder dollar om året inden for fire sektorer (sundhed og velfærd, fødevarer og landbrug, byer og mobilitet samt energi og materialer). For danske virksomheder alene mener Udenrigsministeriet, at der ligger for 400 milliarder kroner blandede forretningsmuligheder og venter frem mod 2030.
I de seneste to-tre år er virksomhedernes foreningsliv blevet verdensmåls-entusiaster. Dansk Industri har omfavnet konceptet fuldstændig, og i det prestigefulde Selskab for Virksomhedsledelse, som driver netværket af VL-grupper, havde man verdensmål som årets tema i 2019 og udviklede dedikerede værktøjer og en app til toplederne.

Læs også: SDG'erne skal leves og 'teknikkes' ind i forretningen

Alligevel. For sådan et er der. Alligevel viser en undersøgelse fra PwC fra sommeren 2019 af 400 danske erhvervslederes forhold til verdensmålene, at knap en tredjedel af dem ikke rigtig kender målene. Omkring en fjerdedel af dem siger, at de i deres virksomhed slet ikke arbejder med målene. Kigger man isoleret på de mindre virksomheder i undersøgelsen, er tallene højere. De siger, det overvejende er fordi, verdensmålene ikke er prioriteret af virksomhedens ledelse, at de ikke har ressourcer til det, og at de mangler viden og konkrete værktøjer, som de kan bruge.

Hvor er mulighederne?
Heldigvis findes den slags værktøjer. Faktisk findes der mange. Alle konsulenthuse med respekt for sig selv har et verdensmåls-produkt eller -program på hylderne, og man kan sige nogenlunde det sammen om erhvervsorganisationer, NGO’er og relevante offentlige instanser.

En del af projekterne og programmerne har også en ambition om at samle op på og dele viden opbygget gennem projektet. Som f.eks. ved at kortlægge og kategorisere, hvordan en virksomhed kan sætte ind, hvis man vil arbejde med verdensmålene.

Kilde: UNDP i Mandag Morgen.

Som figuren fra UNDP’s SDG-acceleratorprogram viser, så er der overordnet tre måder at bruge verdensmål i forretningen.

  • Det første handler om at sikre, at man overholder gældende love og regler – og derfor har etableret processer og uddelegeret ansvaret for at sørge for, at man ideelt set ikke påvirker sin omverden negativt, og at man – hvis man gør – arbejder på at ændre på det.
  • Det andet handler om, forholdene i ens drift. Det har to sider: arbejdet med leverandører og andre involverede i ens værdikæde; og jagten på miljømæssige effekter som samtidig leverer på bundlinjen, fordi man sparer på udgifter til vand og energi.
  • Det tredje er det, som er mest nyt ift tidligere tiders arbejde med CSR og bæredygtighed, nemlig at man går ind og bruger sin virksomheds kompetencer til at udvikle salgbare løsninger på områder, hvor man i verdensmålene kan finde udækkede behov.

Samtidig er der dog også en mere kortsigtet markedsoptimeringsgevinst at hente ved at imødekomme en øget efterspørgsel på bæredygtige produkter. Størrelsen på det marked blev refereret af rådgivervirksomhed og CSR.dk-partner Sustainable Builders 2030, i en artikel på CSR.dk. Her skrev de, at der ifølge NYU Stern Centre for Sustainable Business i USA blev solgt for 113 mia. amerikanske dollars produkter, der markedsføres som bæredygtige,i USA i 2018. Dette svarer til en vækst på 29 % siden 2013. I løbet af disse fem år har bæredygtige produkter haft en vækst, der var 5,6 gange større end produkter, der ikke er blevet markedsført som bæredygtige.

Banker skal ikke kurere kræft
Selv de mest entusiastiske verdensmålsambassadører er dog enige om en ting: at grænseløs frihed til at vælge de mål, man bedst kan lide, ikke rigtig sørger for at indsatsen bidrager mest muligt til at opfylde målene – eller til at skabe fordele for din virksomhed.

Bestyrelsesformand i Mærsk og Siemens, Jim Hageman Snabe, gjorde dette meget klart på VL-døgnet i 2019. Her fortalte han historien om en bank, der havde inviteret ham til at deltage i en strategiproces, hvor de gerne ville arbejde med, hvordan de kunne bidrage til en bedre verden. Deres første idé var, at de gerne ville bidrage til at kurere kræft.

”De havde gjort det på den gamle måde. De havde spurgt sig selv, hvilket problem, de syntes, det var vigtigt at få løst. Jeg spurgte dem, på hvilken måde det at drive bank havde gjorde, at de kunne yde et unikt og kvalificeret bidrag til at kurere kræftsygdomme? Hvad nu hvis, I prøvede at få finansielle ydelser ud til dem, der ikke har adgang til dem, i stedet?” fortalte Jim Hageman Snabe.

Han fortsatte med at forklare, at han mener, at virksomhederne skal besvare tre spørgsmål:

  • Hvor bør verden være eller bevæge sig hen i de næste år?
  • Hvad betyder det for vækstmuligheder og markeder, der forsvinder?
  • Hvilke kernekompetencer har vi, som vi kan give et nyt formål, så vi er med i de vækstmuligheder?

Den type overvejelser er naturligvis mest relevante, hvis man lægger sig i sporet med markedsmuligheder og innovation fra figuren. Det kan, som figuren også lægger op til være, at man har andre grunde til at give sig i kast med verdensmål.

Læs også: Store virksomheder finder det udfordrende at arbejde med SDG-mål

I temaet ”Verdensmål i forretningen" viser vi nogle enkelte eksempler på nyere verdensmålsværktøjer, testet af enkelte danske virksomheder. Vil man læse mange flere helt konkrete cases, så kan man få en del tid til at gå på henholdsvis UNDP’s dedikerede site til SDG Accelerator, og på DI’s site om deres program Fra Filantropi til Forretning.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Verdensmål i forretningen

Det er ikke nyt, men det er stadig svært – hvordan tænker man verdensmålene ind i forretningsudvikling og strategi, frem for at arbejde med dem som en traditionelt CSR-værktøj? Vi undersøger, hvilke spørgsmål man skal stille sig selv og leder efter metoder og værktøjer til at komme på rette vej.

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

12.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til AVEVA World 2024

08.07.2024Schneider Electric

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet