Store virksomheder finder det udfordrende at arbejde med SDG-mål
Ved DVCA’s årlige topmøde i november diskuterede investorer og rådgivere omkring dansk erhvervsliv de problematikker, der opstår ved at inkorporere og arbejde med FN’s 17 verdensmål.
Investeringsfonde, engleinvestorer og brancherådgivere samledes i november til brancheforeningen for danske venture- og kapitalfonde DVCA’s topmøde, for bl.a. at diskutere arbejdet med FN’s 17 verdensmål (SDG'erne).
Til topmødet delte et panel bestående af ledende repræsentanter fra Arla, Novozymes og Mærsk deres syn på, hvilke udfordringer man som virksomhed står overfor, når man både vil implementere klimahandlinger og samtidig være økonomisk levedygtig.
Claus Stig Pedersen, Head of Sustainability & Public Affairs, EMEA for Novozymes, beskriver arbejdet med SDG'erne som at få en købsordre fra fremtiden – man kan ikke undgå at arbejde med dem, men kan være svært at forholde sig til i en verden, hvor man skal tage hensyn til økonomien.
John Kornerup Bang, Head of Sustainability Strategy and Chief Adviser hos A.P. Møller - Mærsk, fortalte desuden, hvordan der ligger nogle indbyggede dilemmaer i arbejdet med bæredygtighed.
”Du kan godt øge energipriserne, men det har nogle negative påvirkninger på væksten og jobskabelsen, og der er jo SDG-mål, der handler om lige netop dét i udviklingslandene. Du kan hjælpe med ét mål, men så modarbejder det mål måske et andet”, sagde John Kornerup Bang under paneldebatten.
Han mener desuden, at det er afgørende, at det offentlige og private arbejder sammen om bæredygtighedsinitiativer, og at der udover politisk aktion, kræves en hel del innovation.
SDG-erne er derudover svære for store virksomheder at få implementeret, hvis ejerkredsen ikke bakker fuldstændig op om det. Med aktionærer, der typisk tænker kortsigtet, kan der opstå udfordringer når et blødere og mindre finansielt emne som bæredygtighed skal diskuteres.
Dog er arbejdet med at levere på SGD-målene uundgåeligt. Foruden at forbedre verdens tilstand, handler det for virksomhedernes license to operate, fremtid og medarbejdere.
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København
”Vi ville blive irrelevante for vores kunder, hvis vi ikke forholder os til hele debatten og tager action på det. Vores kunder ville vælge nogle andre end os, nemlig nogle, der havde engageret sig og gjort en forskel. Så for os er det et spørgsmål om at blive ved med at være med på den lange bane. Hvis vi ikke engagerer os, er vi der ikke”, forklarede Kristian Østerling Eriknaur, VP Corporate Social Responsibility, for Arla Foods AMBA.
- HL