0 kommentarer" /> Videnskab præger de fem innovative vindere af H&M Foundation's 2022 'Global Change Award' | CSR.dk

08.04.2022  |  Klima, miljø og energi

Videnskab præger de fem innovative vindere af H&M Foundation's 2022 'Global Change Award'

Biomimicry, kunstig intelligens og regenerativt landbrug er nogle af de ord, der beskriver de fem vindere af H&M Foundations 2022 'Global Change Award'.

0 kommentarer

"Vi finder og støtter de geniale hjerner, der gør det umulige muligt". Sådan beskriver H&M Foundation tanken bag deres årlige 'Global Change Award', hvor der netop er blevet udnævnt fem vindere. Prisen gives til innovative start-ups, der alle bygger på tankegangen om at gå fra en lineær til en cirkulær modeindustri.

Virksomheden Rubi, en af de fem vindere, står med et banebrydende produkt, der kan omdanne CO2 til tekstil. Ved hjælp af 'biomibicry' metoden, hvor man efterligner nogle af naturens mange unikke egenskaber, har de to Rubi-stiftere fundet en metode til at lave viskose ud af CO2. Metoden går kort fortalt ud på at efterligne den måde træet opfanger CO2 på, som træet derefter bruger som byggesten i blade og grene.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Rubi opfanger CO2 i en bioreaktor, hvor stabiliserede enzymer omdanner den usynlige gas til lange og snorlige - dog mikroskopiske - byggesten.

Byggestene der kaldes polymerer, er præcis det samme råmateriale, der bruges i dag til fremstilling af viskose, lyocell og andre cellulosefibre af træmasse.
På den måde kan Rubi spinde viskosegarn uden at skulle fælde et eneste træ.

Læs også: BESTSELLER investerer i ny bæredygtighedspioner

Hos virksomheden Saltyco har man opdaget et CO2-positivt alternativ til gåsedun, der er lavet af planter, der heler beskadiget land. De rige vådområder er de mest effektive CO2-opsamlere på jorden, men enorme mængder af dem er blevet drænet og forvandlet til landbrugsjord, hvilket får dem til at frigive enorme mængder CO2 i stedet for at lagre det.

Saltyco bruger regenerativt landbrug, hvilket betyder, at det genvæder og genopdyrker oprindelig vegetation, der heler jorden, så den igen kan lagre CO2. Saltyco har fundet ud af, at disse planter kan bruges som fyld i jakker, som et alternativ til dun. Det færdige fyldstof minder i struktur om dun med naturligt voksagtige fibre, hvilket giver den samme isolering, er vandafvisende og fyldige egenskaber som dets syntetiske og dyrebaserede modstykker.

BIORESTORE er et innovativt vaske-produkt bestående af enzymer og mineraler, som man putter i vaskemaskinen sammen med sit yndlingstøj. Det sker en biokemisk proces, der fjerner fnuller fra tøjet, opfrisker farverne i tøjet og opstrammer garnerne brugt i tøjet, hvilket gør tøjets overflade blød og glat igen. På den måde kan man forlænge livet på sit yndlingstøj, der måske har mistet form og farve.

Det lyder næste for godt til at være sandt. "Det er ikke magi. Det er videnskab", udtaler teamet bag BIORESTORE.

Bag virksomheden Wadhwani AI er en mission om at gøre livet lettere for bomuldsbønderne. AI teknologi hjælper bønderne med at vurdere hvilken type insektmiddel de skal bruge og hvornår det skal påføres. Tidlige beregninger har vist at teknologien resulterer i en reduktion på 25 procent i brugen af insektmidler og en øget indkomsten for landmændene.

Den sidste af de fem vindere er virksomheden Re:lastane, der har fundet en metode til at skille polyester og elastan fra hinanden, så de kan genanvendes til nye tekstiler. Elastan-fibrene kommer ubeskadiet ud efter seperations-processen fra polyesteren. 

Se de fem flotte videoer, der opsummerer ideen bag hver enkelt af de fem vindere.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere