Virksomheder bliver nødt til at forsøge at forudsige fremtiden
Forandring fryder, siges det. Men forandring kan også være forvirrende og skabe forhindringer og uforudsigelighed. Men kan man identificere forandringerne, før de finder sted og skabe ny forretning ud af dem?
I en virkelighed, hvor verden ændrer sig for hvert minut, der går, er det vanskeligt at være erhvervsleder. Det har det sådan set altid været. Men den kompleksitet, der omgærder det globale erhvervsliv i disse år, gør det særligt svært at drive en fremtidssikret forretning i konstant forandring.
Uanset hvor i verden, man driver virksomhed, er der især ét mantra, der går igen. Change is the new normal. Og det stiller krav til både ledere og medarbejdere overalt i dansk erhvervsliv.
”De konstante forandringer kræver et nyt mindset hos alle virksomheder. Omstillingsparathed er et nøgleord og både ejere og ansatte skal acceptere, at man, så at sige, aldrig bliver færdig. Der kommer altid en opgave mere, en ny udfordring eller en uforudset krise. Og her gælder det om at være godt forberedt,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup, der er udviklingsdirektør i Industriens Fond og fortsætter:
”Ingen kan forudsige fremtiden. Forandring er den eneste konstant, vi har, og det betyder, at virksomheders konkurrenceevne i fremtiden afhænger af evner som agilitet, resiliens, parathed og robusthed.”