Grønne fødevarer får et boost på 20 millioner

Industriens Fond uddeler 20 millioner kr til at sætte tempo på den grønne omstilling i fødevaresektoren. Det sker gennem projektet Turbo Plant.

Turbo Plant tilbyder hjælp til produktudvikling, forretningsudvikling og afsætning af plantebaserede eller planterige fødevareprodukter. Foto: Industriens Fond

Målet er gøre fødevarevirksomheder, der udvikler plantebaserede produkter mere konkurrencedygtige, og bidrage til udviklingen af en dansk styrkeposition på området. En fødevareproduktion der i fremtiden i langt højere grad er baseret på eller indeholder flere planter er en væsentlig brik i fødevaresektorens grønne omstilling. Den udvikling sætter Industriens Fond og Food Innovation House nu yderligere turbo på med en ny massiv indsats, som skal hjælpe danske virksomheder med at indtage det hastigt voksende marked for plantebaserede fødevarer.

“Produktion af plantebaserede fødevarer er et område, der er fokus på over hele verden, så hvis ikke danske fødevarevirksomheder følger med, så risikerer vi at miste både omsætning og positionen som en af verdens førende fødevarenationer,” siger Gyda Bay, COO i Food Innovation House og lead partner i Turbo Plant projektet.

Et område med stort fokus

Det nye initiativ bygger videre på et indledende pilotprojekt og lanceres i naturlig forlængelse af at regeringen for nylig lancerede ”Handlingsplan for plantebaserede fødevarer” og tidligere på året etablerede Fonden for plantebaserede fødevarer (Plantefonden). To initiativer der støtter og sætter en retning, som fremmer udviklingen af plantebaserede fødevarer

“Det er positivt, at den grønne omstilling af fødevaresektoren også har stort politisk fokus og den store interesse for at søge Plantefonden viser, at der er masser af initiativ og idérigdom i hele fødevareværdikæden. Vi glæder os over, at vi med støtten fra Industriens Fond får mulighed for at supplere med specialiserede kommercielle aktiviteter og tilbud på området,” siger Gyda Bay.

Fødevaresektoren er en nøglespiller i den grønne omstilling

Projektet består af fire forskellige forløb, hvor i alt 140 virksomheder får styrket deres salg og vækst alt efter deres behov.

Det kan fx være hjælp til at finde nye aftagere til deres produkter gennem matchmaking mellem fødevareproducenter og professionelle aftagere som f.eks. detailkæder, foodservicegrossister og andre fødevarevirksomheder. Målet er at skabe i alt 140 matches mellem producenter og aftagere, som ender i et kommercielt samarbejde.

“Vi er på en mission for at gøre Danmark til et foregangsland inden for plantebaserede kvalitetsfødevarer, og med projektet sætter vi yderligere fart på en udvikling, som allerede er i gang. Den stigende efterspørgsel efter plantebaserede fødevarer vil kun tiltage, og det skal dansk erhvervsliv udnytte ved at virksomhederne kommer hurtigere ud på markedet med deres innovative produkter. Det hjælper vi dem med gennem det nye projekt – både dem, der kun lige har taget de første skridt, og de virksomheder som allerede er godt i gang,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.

Udfordringen med planter

Erfaringerne fra et indledende pilotprojekt viser, at der blandt mange SMV’er er interesse for at arbejde med større plantefokus. Men der er nogle særlige udfordringer inden for det plantebaserede, som også får en del af dem til at tøve og gå i stå undervejs, fortæller Gyda Bay.

“Fødevarebranchen er stor og kompleks. Der er mange veje til markedet, men desværre også mange vildveje og blindgyder, hvor en virksomhed kan spilde kræfterne. Det betyder, at innovative fødevarevirksomheder risikerer at løbe tør for energi og kapital, inden de får et solidt fodfæste på markedet. Her er det vores opgave at hjælpe med at stille skarpt på, hvad der står i vejen for et gennembrud på markedet – og så få det løst,” siger hun.

Det er forventningen, at projektet har hjulpet mindst 100 virksomheder ind på nye markeder senest to år efter projektets afslutning i 2027, og at der som følge heraf er skabt mindst 300 job.

Yderligere info:

  • Turbo Plant tilbyder hjælp til produktudvikling, forretningsudvikling og afsætning af plantebaserede eller planterige fødevareprodukter
  • Målgruppen er danske fødevarevirksomheder
  • Turbo Plant har sekretariat i Food Innovation House, Vejle
  • Industriens Fond arbejder for at fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne til gavn for Danmark i et bredere perspektiv.

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Grønne fødevarer får et boost på 20 millioner

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

02.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Virksomheder bliver nødt til at forsøge at forudsige fremtiden

26.06.2024Industriens Fond

Sponseret

Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne

03.06.2024Industriens Fond

Sponseret

Dansk erhvervsliv skal forstå unge medarbejdere bedre

22.05.2024Industriens Fond

Sponseret

Her tæller de medarbejderne for klimaets skyld