Virksomheder forpligter sig på klimamål i hidtil uset tempo

Optimismen på Global Climate Action-topmødet i Californien er stor. Det skyldes en stor stigning i antallet af virksomheder, der forpligter sig på vidensbaserede klimamål ved at melde sig ind i Science Based Targets-initiativet.

Flere og flere virksomheder forpligter sig til at følge forskningsbaserede mål for reduktion af deres CO2-udledning. Arkivfoto..

14.09.2018

CSR.dk

Det er efterhånden tre år siden, at Paris-aftalen blev underskrevet, og der blev sat en deadline for, hvornår verdens udledning af drivhusgasser må toppe. Den dato nærmer sig med hastige skridt, og der skal derfor til at ske noget, hvis målene i aftalen skal efterleves.

Og noget sker der. Torsdag kunne CEO hos indiske Mahindra Group, Anand Mahindra, på Global Climate Action-topmødet, der lige nu bliver afholdt i Californien, annoncere, at et hidtil uset antal virksomheder forpligter sig til at reducere sin udledning svarende til det niveau, der er påkrævet for at undgå de alvorligste konsekvenser ved global opvarmning.

Faktisk udgør selskaber, der bruger klimabaseret viden til at definere deres fremtidige retning, nu omkring en ottendedel af de samlede globale markedskræfter.

Læs også: Global madspildsmåler lanceres på grønt topmøde i dag

“Det her er et afgørende år for den globale klimahandling. Mål baseret på videnskabelige beregninger er den eneste effektive måde at tackle de udfordringer, som vi står overfor. Over hele verden har hundredvis af virksomheder allerede vist, at det er muligt. Jeg opfordrer alle andre til at følge trop med det samme. Tiden for vidensbaseret handling er nu”, lød det fra Anand Mahindra.

Mellem januar og august 2018 har mere end 130 nye virksomheder meldt sig ind i Science Based Targets-initiativet (SBTi), som er et samarbejde mellem CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF), der sætter virksomheders mål for CO2-reduktion op i forhold til den seneste viden indenfor klimaforskning og målsætningen i Parisaftalen.

Det er en stigning af nye medlemmer i SBTi på 39 procent i forhold til samme periode i 2017. 17 procent af virksomhederne på Fortune Global 500 er nu forpligtet til at sætte vidensbaserede mål, hvor der blandt de nye tilmeldte i år kan nævnes navne som Michelin, The Kraft Heinz Company, AB InBev og Yamaha Motor Company.

Virksomheder tager klimaet alvorligt
Seneste medlem af gruppen af virksomheder, der forpligter sig til de forskningsbaserede mål, er den store indiske cement-fabrikant Dalmia Cement.

”Den global omstilling væk fra carbon er undervejs, og vi indstiller os på at åbne op for innovationen og skabe en bæredygtig forretning til fremtiden. Paris-aftalen viste os vejen. Forskningsbaserede mål giver os et kort at navigere omstillingen efter og sikre, at vi er med til at opfylde verdens mål,” sagde CEO i Dalmia Cement Group, Mahendra Singhi.

Læs også: Topmøde i København skal konkretisere byers klimaindsats

Mens Global Climate Action-topmødet fortsætter i Californien, gør virksomheder over hele USA sig klar til at udfylde det klimapolitiske tomrum, som den amerikanske regering har skabt. 90 amerikanske virksomheder er i dag en del af SBTi, hvilket er flere end fra noget andet land. Over halvdelen af disse amerikanske virksomheder (50) har meldt sig ind siden juni 2017, da præsident Trump annoncerede, at regeringen trak USA ud af Paris-aftalen.

”Klimaforandringer er en seriøs trussel, der kræver hurtig handling. Vi tror på, at tiden er inde for tøjindustrien til at sætte nogle vidensbaserede mål,” sagde Liz O’Neill, vice-præsident i Levi Strauss & Co, der er en af de virksomheder, der har sat sig konkrete mål for at begrænse sin CO2-udledning. Levi Straus vil således reducere deres scope 1 og 2 udledning med 90 procent i 2025 med udgangspunkt i deres 2016-udledning.

 - JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

03.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric opnår grøn milepæl med cirkulær og genanvendelig stikkontakt

28.02.2025CSR.dk

Elbilens sejr: Ny forskning bekræfter markant lavere CO2-udledning

25.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001 Inspirationsseminar

25.02.2025COMM2IG

Sponseret

Overskredne Planetære Grænser: Vejen fra Lineær til Cirkulær forretningsmodel.

25.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhhs Hampton serie – et design der begejstrer

24.02.2025CSR.dk

Klimaambitiøse virksomheder får flere muligheder

21.02.2025CSR.dk

Byer må ikke sprede sig, hvis der skal være plads til fremtiden

20.02.2025CSR.dk

Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Etisk Handel Danmark
Kursus
Masterclass:

Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online