14.09.2018  |  Klima, miljø og energi

Virksomheder forpligter sig på klimamål i hidtil uset tempo

Optimismen på Global Climate Action-topmødet i Californien er stor. Det skyldes en stor stigning i antallet af virksomheder, der forpligter sig på vidensbaserede klimamål ved at melde sig ind i Science Based Targets-initiativet.

Det er efterhånden tre år siden, at Paris-aftalen blev underskrevet, og der blev sat en deadline for, hvornår verdens udledning af drivhusgasser må toppe. Den dato nærmer sig med hastige skridt, og der skal derfor til at ske noget, hvis målene i aftalen skal efterleves.

Og noget sker der. Torsdag kunne CEO hos indiske Mahindra Group, Anand Mahindra, på Global Climate Action-topmødet, der lige nu bliver afholdt i Californien, annoncere, at et hidtil uset antal virksomheder forpligter sig til at reducere sin udledning svarende til det niveau, der er påkrævet for at undgå de alvorligste konsekvenser ved global opvarmning.

Faktisk udgør selskaber, der bruger klimabaseret viden til at definere deres fremtidige retning, nu omkring en ottendedel af de samlede globale markedskræfter.

Læs også: Global madspildsmåler lanceres på grønt topmøde i dag

“Det her er et afgørende år for den globale klimahandling. Mål baseret på videnskabelige beregninger er den eneste effektive måde at tackle de udfordringer, som vi står overfor. Over hele verden har hundredvis af virksomheder allerede vist, at det er muligt. Jeg opfordrer alle andre til at følge trop med det samme. Tiden for vidensbaseret handling er nu”, lød det fra Anand Mahindra.

Mellem januar og august 2018 har mere end 130 nye virksomheder meldt sig ind i Science Based Targets-initiativet (SBTi), som er et samarbejde mellem CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF), der sætter virksomheders mål for CO2-reduktion op i forhold til den seneste viden indenfor klimaforskning og målsætningen i Parisaftalen.

Det er en stigning af nye medlemmer i SBTi på 39 procent i forhold til samme periode i 2017. 17 procent af virksomhederne på Fortune Global 500 er nu forpligtet til at sætte vidensbaserede mål, hvor der blandt de nye tilmeldte i år kan nævnes navne som Michelin, The Kraft Heinz Company, AB InBev og Yamaha Motor Company.

Virksomheder tager klimaet alvorligt
Seneste medlem af gruppen af virksomheder, der forpligter sig til de forskningsbaserede mål, er den store indiske cement-fabrikant Dalmia Cement.

”Den global omstilling væk fra carbon er undervejs, og vi indstiller os på at åbne op for innovationen og skabe en bæredygtig forretning til fremtiden. Paris-aftalen viste os vejen. Forskningsbaserede mål giver os et kort at navigere omstillingen efter og sikre, at vi er med til at opfylde verdens mål,” sagde CEO i Dalmia Cement Group, Mahendra Singhi.

Læs også: Topmøde i København skal konkretisere byers klimaindsats

Mens Global Climate Action-topmødet fortsætter i Californien, gør virksomheder over hele USA sig klar til at udfylde det klimapolitiske tomrum, som den amerikanske regering har skabt. 90 amerikanske virksomheder er i dag en del af SBTi, hvilket er flere end fra noget andet land. Over halvdelen af disse amerikanske virksomheder (50) har meldt sig ind siden juni 2017, da præsident Trump annoncerede, at regeringen trak USA ud af Paris-aftalen.

”Klimaforandringer er en seriøs trussel, der kræver hurtig handling. Vi tror på, at tiden er inde for tøjindustrien til at sætte nogle vidensbaserede mål,” sagde Liz O’Neill, vice-præsident i Levi Strauss & Co, der er en af de virksomheder, der har sat sig konkrete mål for at begrænse sin CO2-udledning. Levi Straus vil således reducere deres scope 1 og 2 udledning med 90 procent i 2025 med udgangspunkt i deres 2016-udledning.

 - JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere