02.06.2020  |  Samfund

Virksomheder ser mod Afrikanske markeder med millioner i ryggen

Indhold fra partner Hvad er dette?

En hel række af programmer hjælper danske virksomheder med ambitioner om at erobre afrikanske markeder og bidrage til lokal udvikling. DI er klar med rådgivning på området.

19 globale partnerskaber har netop fået støtte fra det internationale initiativ P4G – Partnerskaber for Grøn Vækst og Verdensmålene.

Blandt de nye partnerskaber har fire dansk deltagelse. De danske partnere tæller blandt andre Folkekirkens Nødhjælp, Arla Foods Ingredients, Grundfos og Novozymes.

I Etiopien skal partnerskabet mellem b.la. Folkekirkens Nødhjælp, Arla Foods Ingredients og Novozymes udvikle en ny kikse-opskrift, der med et højt proteinindhold kan være med til at styrke fødevaresikkerheden for udsatte befolkningsgrupper i flygtningelejre og fattige byområder. Samarbejdet startede i 2018 og skal nu med ny støtte fra P4G skaleres og gå fra ”laboratorium til marked”.

- De ernæringsrige kiks skal produceres og distribueres lokalt. På den måde er partnerskabet med til at sikre ernæring og skabe lokale jobs. Det vil i særdeleshed gavne befolkninger i flygtningelejre og udsatte byområder, siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp i en pressemeddelelse fra Udenrigsministeriet.

Læs også: SMV-formand: Verden skal kende til vores grønne løsninger

Sikker vandforsyning til Kenyas ørkenområder

P4G har i samme ombæring bevilliget 700.000 kr. til et partnerskab mellem Grundfos, Oxfam og de kenyanske vandmyndigheder. Det skal sikre, at befolkningen i ørken- og tørre områder i Kenya får lettere adgang til rent drikkevand. Partnerskabet skal effektivisere vandforsyningen og mindske vandspild.

- Vi er glade for at gå sammen med en organisation som Oxfam med deres evner og visioner. Vi tror på kraften i mennesker, og kun gennem dristige partnerskaber og samarbejde får vi vand til at fungere og finder nye og bæredygtige løsninger til verdens største udfordringer, siger Pia Yasuko Rask, direktør for Safe Water i Grundfos.

Læs også: Mads Nipper: ”Coronakrisen udvikler min måde at være leder på”

Millioner til Afrika

Men P4G er langt fra de eneste, der er klar med finansiering og hjælp til virksomheder med ambitioner om at erobre afrikanske markeder og bidrage til lokal udvikling.

Eksempelvis er organisationen Access2innovation, der i 2007 blev sat i verden for at fremme partnerskaber mellem virksomheder, NGO’er, myndigheder og andre relevante aktører, klar til at bistå SMV’er indenfor udvalgte sektorer med 500.000 kroner samt sparring til at udvikle teknologier og produkter rettet mod det afrikanske marked.

- Selv, eller måske netop i, en krisetid er der god brug for innovation, optimering og effektivisering, der opfylder de afrikanske virksomheders og befolkningers behov for bæredygtige løsninger – noget, som netop danske virksomheder kan tilbyde eller udvikle sammen med vores forskere og danske NGO’er, siger CEO Jacob Ravn fra Access2innovation.

Læs også: Kloden rundt om coronakrisen

Lyras anbefaler sparring

Jacob Ravn påpeger, at der ligger store markedspotentialer i Afrika. I Uganda og Kenya kommer der for eksempel en million nye forbrugere til om året – vel at mærke per land.

Blandt dem, der har benyttet sig af tilbuddet fra Access2innovation er virksomheden Lyras. De har i samarbejde med Aalborg Universitet og med sparring fra Access2innovation udviklet et salgsklart kold-pasteuriseringsanlæg, hvor mælken i modsætning til normal pasteurisering og UHT-behandling bevarer både vitaminer og smag. Anlægget nedsætter madspild og spås stor succes verden over.

- Er man på basisområder som fødevarer, bliver behovet på de afrikanske markeder ikke mindre af den aktuelle Covid-19-udfordring. Jeg vil derfor anbefale, at man som virksomhed med et godt produkt benytter en eventuel stilstand til at få sparring på at trænge ind på de afrikanske markeder, siger technical sales manager Klaus Iversen, Lyras.

Den jyske virksomhed forventer med årene en afsætning på et trecifret antal kold-pasteuriseringsanlæg alene i Østafrika ud fra den meget positive modtagelse før krisen.

Læs også: DI’s plan: Sådan redder vi titusindvis af eksportarbejdspladser

Danske virksomheder underpræsterer

Danske virksomheder er underrepræsenterede på de afrikanske markeder. F.eks. ligger Danmark på en 12. plads i EU målt på eksport per indbygger. Til trods for at Danmark har stærke kompetencer indenfor bl.a. bæredygtige energiløsninger, agro-business, sundhed, vand og sanitet samt boligbyggeri, som efterspørges i markederne. 

- Der er store muligheder for danske virksomheder, og fra DI’s side er vi på vej med et nyt kontor i Kenya, der kan hjælpe danske virksomheder lokalt og regionalt, siger chef for global udvikling og bæredygtighed Marie Gad, DI.

Hun påpeger samtidig, at der er findes mange flere programmer og støtteordninger, som danske virksomheder kan trække på, hvis de har mod på Afrika (se faktaboks under artiklen red.).

- Der er ingen tvivl om, at der er udfordringer forbundet med eksport til lande i Afrika. Men der er også store og voksende muligheder, som danske virksomheder kan drage nytte af, samtidig med at de bidrager til vækst og udvikling i Afrika, siger Marie Gad. 

Læs den originale artikel hos DI Business her

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere