Lego: Virksomheder skal bidrage til beskyttelse af børns rettigheder

Når man producerer verdens bedste legetøj, ligger det lige for at fokusere på beskyttelsen af børns rettigheder. CSR.dk har talt med Kathrine Kirk Muff, som er chef for social ansvarlighed i Lego-koncernen, om arbejdet med børns rettigheder og om virksomhedens partnerskab med UNICEF.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerdegenerationsejer af Lego Koncernen, udvekslede måske byggetricks, da virksomheden og Unicef lancerede deres partnerskab ved en event i New York i marts 2015.

13.12.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er den særlige rolle virksomheder kan spille i forhold til børns rettigheder?

Vi virksomheder har et medansvar for at bidrage til en bedre verden for børn. Lego-koncernen påvirker børn på rigtig mange måder – eksempelvis som arbejdsgivere for børns forældre – hvor vi skal sikre ordentlige arbejdsforhold og løn. Vi påvirker det lokale og globale miljø, børn lever i – hvor vi vil undgå negativ indvirkning på miljøet. Og vi påvirker gennem vores produkter og markedsføring – hvor det handler om at sætte høje standarder og respektere og beskytte børn. Det gælder os, og det gælder andre virksomheder.

Udover selv at agere ansvarligt kan vi som virksomhed også være med til at drive opmærksomhed om ansvarlig virksomhedsdrift gennem det gode eksempels magt. I partnerskabet med UNICEF har vi forpligtet os til at dele den erfaring, vi opbygger på eksempelvis børns digitale sikkerhed.

Virksomheder kan også skabe opmærksomhed om selve UNICEFs arbejde for børn i kredse, hvor de kan have vanskeligt ved at nå ud på egen hånd. I vores 2016 partnerskabskampagne, Partners in Play, har vi eksempelvis netop aktiveret Lego-koncernens digitale platforme på sociale medier til at nå ud til mere end fem millioner mennesker med budskabet om, hvad leg betyder for børns tidlige udvikling, og fortalt om UNICEFs arbejde på området.

Hvordan hjælper jeres partnerskab med UNICEF jer med at arbejde for børns rettigheder i et virksomhedsperspektiv?

Som en vigtig stemme for børn globalt, er UNICEF her en relevant partner, der kan guide os til at gøre det endnu bedre.

Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører. UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn.

Sammen gør vi også generelt opmærksom på vigtigheden af, at flere virksomheder inkluderer børn i deres ansvarlighedsarbejde. UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration.

Hvordan organiserer I arbejdet med menneskerettigheder i Lego-koncernen, og hvordan passer jeres partnerskab med UNICEF ind i dette?

Konkret, er Lego-koncernens arbejde med menneskerettigheder forankret i vores Ansvarligheds- og Menneskerettighedspolitik. Den har fire fokusområder, som vores løbende risikovurderinger har vist er vigtige:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og bidrager med viden, og som knytter an til vores mission: at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden.
  • Ansatte - hvor vi har fokus på et godt arbejdsmiljø og sikkerhed samt arbejdstagerrettigheder.
  • Medarbejdere i vores forsyningskæde – hvor vores Code of Conduct sikrer ordentligt vilkår for de ansatte
  • Lokalsamfund – hvor vi gennem aktiviteter kan påvirke samfundet positivt – og hvor vi påvirker miljøet.

På hvert af de fire områder har vi afsat ressourcer til at sikre, at vi lever op til vores løfter og udstikker en strategisk retning i samspil med ledelsen og relevante områder af virksomheden. Det sikres også, at der er tilstrækkelig kapacitet i virksomheden – såsom compliance systemer, eskaleringsprocesser og træning. Og endelig monitorerer og rapporterer vi på fremskridt, både internt og i vores årlige CR-rapport.

Ansvarligheds- og menneskerettighedspolitikken offentliggjorde vi i 2013, ti år efter vi blev medlem af UN Global Compact, to år efter FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv blev lanceret og året efter vi havde erklæret vores opbakning til de ti ”Children’s Rights and Business Principles”. Vores samarbejde med UNICEF ligger i direkte forlængelse af disse forpligtelser.

Har I udført en egentlig due diligence på menneskerettighedsområdet og/eller lavet human rights impact assessments af en eller flere af jeres aktiviteter?

Ja, vi var meget tidligt ude med vores første impact assessment, som vi lavede tilbage i 2012 – en omfattende måling, der så både på tværs af vores forretning og anlagde et perspektiv på den fulde værdikæde. Dette gav os overblikket og ledte til vores ansvarligheds- og menneskerettighedsspolitik samt en strategi for, hvordan vi griber området an.

Vi er siden gået over til at lave mindre, målrettede impact assessments på de for vores forretning mest materielle områder – simpelthen fordi at komme mere i dybden og etablere en stærkere stakeholderinvolvering. Vi har f.eks. løbende fokus på:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og kommer med input.
  • Ansatte – hvor vi det seneste år har arbejdet med vurdering af arbejdstagerrettigheder, bl.a. i vores produktionsfaciliteter.
  • Medarbejdere i supply chain – hvor vi har et globalt Code of Conduct team, der arbejder målrettet på at måle og evaluere vores påvirkning og styrke vores leverandørers performance

Hvis andre virksomheder går og overvejer at lægge et fokus på børn i deres CSR-arbejde, hvilke gode råd kan du så give dem?

  1. Lav et grundigt forarbejde - evaluer, hvor virksomheden påvirker børn – eksempelvis gennem produkt, markedsføring, som arbejdsplads for deres forældre eller som fabrik, der påvirker det lokalmiljø hvor børn lever.
  2. Fokusere på områder, hvor I for alvor kan drive en reel forskel. For Lego-koncernen giver det mening at fokusere hvor vi gør – for andre kan det være på andre områder. Alle virksomheder er forskellige.
  3. Overvej et partnerskab med en relevant partner, der kan guide jer, så I ikke skal være eksperter på alt. I en globaliseret verden i hastig forandring møder børn mange forskellige virkeligheder – så det, der virker i én kontekst, virker ikke nødvendigvis i en anden.
  4. Lav et grundigt forarbejde med partneren – de to brands skal passe sammen - en mission der passer til hinanden, men samtidig forskellige kernekompetencer, der kan supplere hinanden i arbejdet mod missionen.
  5. Det tager tid at gøre det rigtigt og lave resultater. Hold ved, til partnerskabsprocesser og fælles sprog er etableret - sig, at vi tror på det her og på partneren. Og husk at det er i orden at lave fejl og lære undervejs. 

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

01.05.2024CSR.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

17.04.2024Dagrofa aps

Sponseret

4,2 tons råvarer er forvandlet til mere end 10.000 gode måltider til hjemløse

15.04.2024BSR

Sponseret

Twenty Years of Implementing Living Wage

11.04.2024CSR.dk

NGO og JustEat sammen om mindre madspild

10.04.2024Give Steel A/S

Sponseret

Give Steel nomineret til fornem pris for sit arbejde med mennesker på kanten

03.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Social ansvarlighed er Lübech Livings højeste prioritet

27.03.2024BSR

Sponseret

Demystifying Social KPIs under CSRD: Six Recommendations for Business

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City