20.06.2017 | Samfund
Virksomhedspartnere søges til samfundsinvestering i øjenhøjde
Indhold fra partner Hvad er dette?
Har I brug for at få ryddet op på lageret? Skal I have pakket goodiebags til jeres næste arrangement? Din virksomhed kan bidrage med en værdifuld samfundsinvestering i integration, inklusion og beskæftigelse ved at få praktisk hjælp fra Fritidsakademiet.
- Jeg er stolt af, at jeg allerede som 13-årig har tjent mine egne penge og har lært, hvordan man tjener penge på den rigtige måde, fortæller Abdallah fra Nørrebro, som siden 2016 har været en del af Fritidsakademiet (FRAK).
Det er lige præcis dét, der er missionen hos den socialøkonomiske virksomhed FRAK: At gøre unge fra udsatte boligområder gode til at arbejde.
Hos FRAK får de unge mulighed for både at få praktisk arbejdserfaring, at lære arbejdsmarkedets spilleregler og at tjene sine egne penge, i stedet for at gå ad gadekarrierens vej.
Flere virksomheder søges til samarbejde
Indtil videre har virksomheder som fx Merkur Andelskasse, Attractor og Logik & Co. fået hjælp fra FRAK til praktiske opgaver. Men hvis missionen skal lykkes, er der brug for, at endnu flere virksomheder træder til.
- Vi ved, at unge med fritidsjobs klarer sig bedre i skolen og har større chance for beskæftigelse efter at de er færdige med skolen. Hos os lærer de unge oveni, at der rent faktisk findes et alternativ til gadens tilbud. Derfor er det så vigtigt, at endnu flere virksomheder hyrer vores unge til at løse konkrete opgaver eller ansætter én af dem i et fritidsjob, forklarer FRAKs administrations- og udviklingsleder Lucas Nielsen.
En lille investering med stor betydning – og uden administrativt bøvl
At samarbejde med FRAK er meget enkelt: Ved ad hoc opgaver, sender FRAK blot en faktura på de timer, der er aftalt (timelønnen er fra 125 kr + moms). Og ved ansættelse til fritidsjob, kan man vælge at lade FRAK stå for kontrakt, forsikring og lønadministration. Så skal virksomheden blot betale en månedlig faktura.
Med andre ord: Med blot en lille indsats kan din virksomhed gøre en stor forskel for udsatte unge, som blot har brug for et skub i den rigtige retning.
Du kan kontakte Lucas Nielsen på lucas@frak.dk, tlf. 4239 1749 for at høre mere om samarbejdsmuligheder.
Mere om Fritidsakademiet (FRAK) på www.frak.dk
Fritidsakademiet – FRAK er medlem af The Social Business Club – et netværksforum for professionelle, der arbejder med kobilingen mellem forretning, samfundsansvar og innovation. Læs mere på www.thesocialbusinessclub.com
Supply chain

Case: Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer
Som CEO hos Greenway Logistics arbejder Frank Buchmann til dagligt med grønne logistikløsninger, der skal hjælpe virksomheder med både at spare penge og reducere deres CO2-aftryk. Læs om hvordan de gør det i praksis, og få Franks gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

New online certificate programme for sustainable business change management
After having certified more than 100 professionals in Scandinavia, we are now launching an international online version of our recognized Sustainable Business Change Manager certificate programme. The first cohort starts January 28th.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

CSR er en forretningsdisciplin - og kræver forandringsledelse
Love og direktiver skaber push-effekt, men er ikke nødvendigvis værdiskabende. CSR skal indarbejdes i hjertet af både forretning og kultur. Praktisk træningsforløb giver 360-graders tilgang til CSR som integreret forretnings- og forandringsdisciplin.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Bæredygtig mode kræver omstilling af forretning, adfærd og kultur
Med over 20 år i modebranchen har design manager og specialrådgiver Birgit Susan Suster en indgående indsigt og erfaring med bæredygtige design- og forandringsprocesser af både organisationer og værdikæder. Læs hvordan og få hendes gode råd her.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: ”Vi skal gøre op med smid-væk-kulturen og finde inspiration fra dengang, vi lappede vores uldsokker.”
Som Head of Corporate Responsibility hos MASCOT, ser Kristina Vigen sin funktion som en slags intern "brand manager" for CSR. Hovedopgaven er at skabe initiativer og internt ejerskab for det bæredygtige business mindset. Få Kristinas historie og gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Case: Fra miljøstudier i Polen til bæredygtige eventyr i Danmark
Når man arbejder i outdoor-branchen, er bæredygtighed en dagsorden man er forpligtet til at arbejde med. Det mener Kasia Bartosik Sørensen, som til dagligt arbejder som Category and Sustainability Manager hos Eventyrsport. Læs hendes historie og gode råd.
Indhold fra partner