Virtuel julestue udvikler sociale kompetencer digitalt
80 kilo tøj til Røde Kors, et hav af romkugler og øvelse i at interagere og socialisere sig digitalt var blandt de outputs, der kom ud af Ateas virtuelle julestue for medarbejdernes børn.
Hvert år inviterer it-leverandøren Atea medarbejdernes børn til en julestue mellem jul og nytår. Her kan børnene blive underholdt og inspireret, mens mor og far afslutter årets opgaver. I 2020 fik denne tradition – ligesom så meget andet – et virtuelt twist, da det ikke var muligt at invitere til et fysisk event på grund af smittefare.
”Udover, at julestuen understøtter vores fokus på at skabe en sund work-life balance for vores medarbejdere, er det også en vigtig del af vores ansvar overfor børn og unge. Det er en fast tradition, og vi var ikke klar til at give slip på konceptet, selvom vi ikke kunne invitere fysisk,” siger Annette Otto, der er HR-direktør hos Atea.
Julestuen er et af de mange initiativer for børn og unge, som Atea har iværksat gennem de sidste år som led i it-leverandørens fokus på at involvere sig og tage socialt ansvar for de næste generationer. Du kan læse mere om andre initiativer, der vedrør børn, teknologi og it her.
Kompetencer i virtuel socialisering
Den virtuelle julestue blev afholdt den 28. og 29. december 2020, hvor børnene kunne deltage hjemmefra via deres pc eller tablet. Forud for det virtuelle event, havde børnene fået en aktivitetspose med blandt andet tegnepapir, krymmel til romkugler, banko-plader, juice og popcorn.
”Det ”hybride” format fungerede rigtig godt. To værter fra vores tv-studie i Ballerup involverede børnene via en chatfunktion og var med til at skabe et engagerende forum med plads til interaktion, hvilket gav børnene mulighed for at træne deres digitale kompetencer – både teknisk og socialt,” siger Annette Otto og fortsætter:
”Den nye hverdag sætter store krav til vores sociale kompetencer, som nu skal fungere virtuelt. Selvom de fleste børn mestrer det digitale liv langt bedre end os voksne, er det sociale aspekt et vigtigt fokusområde og noget, som vi alle må øve os på og ikke mindst vænne os til,” siger Ateas HR-direktør.
80 kilo tøj til genbrug
Programmet for dagene var spækket med underholdende aktiviteter. Noget mest for sjov, mens andre havde et dybere element af læring indover. Børnene lavede blandt andet romkugler af kagerester med Micki Cheng fra Den Store Bagedyst for på en sjov måde at lære om madspild og genanvendelse.
Der blev også samlet tøj ind til Røde Kors i kommoderne derhjemme til donation til andre og mere trængende, og de over 100 deltagende børn lykkedes med at indsamle over 80 kilo tøj, som Røde Kors kan se frem til at modtage.
”2020 har på mange måder været udfordrende, men vi har også lært meget. Særligt i forhold til det digitale, men også i forhold til at tage ansvar og vise samfundssind. Det har tydeligvis også smittet af i børnehøjde. Det kan vi være stolte over,” siger Annette Otto.
It-leverandøren forventer at invitere medarbejdernes børn til julestue igen i 2021, men traditionen tro på Ateas fysiske lokationer, hvis forholdene tillader det.