Volvo bruger blockchain til at spore kobolt i elbilers batterier
Materialerne i batterierne til Volvos nye eldrevne XC40 Recharge-bil skal komme fra ansvarlige kilder. Det vil bilproducenten sikre sig med en ny aftale, der gør dem til den første bilproducent, der sporer kobolt i sine elbilers batterier ved hjælp af blockchain.
I sidste måned præsenterede Volvo Cars sin første rent eldrevne bilmodel XC40 Recharge, men den svenske virksomhed stopper ikke sine klimatiltag der.
Volvo har således nu som den første bilproducent indgået en aftale med sine to globale batterileverandører, CATL fra Kina og LG Chem fra Sydkorea samt førende virksomheder inden for blockchain-teknologi, om allerede fra i år at spore kobolt i sine elbilers batterier ved hjælp af netop blockchain.
Det at kunne spore de råstoffer, der indgår i produktionen af lithium-ion-batterier, som f.eks. kobolt, er en af de bæredygtighedsudfordringer, bilproducenter står overfor. Ved sporingen kan Volvos kunder, der kører i de eldrevne biler, være sikre på, at materialerne, der bruges i batterierne, kommer fra ansvarlige kilder.
”Vi har altid efterstræbt at få vores råstoffer via en etisk forsvarlig forsyningskæde. Med blockchain-teknologi kan vi tage næste skridt på vejen mod at sikre fuld sporbarhed i vores forsyningskæde og i samarbejde med vores leverandører minimere de forbundne risici”, siger indkøbschef i Volvo Cars, Martina Buchhauser.
Transparent og pålideligt datadelingsnetværk
Blockchain gør det muligt at se, hvis der er ændret i informationerne om, hvor rpmaterialerne kommer fra, og derfor kan man med teknologien skabe et transparent og pålideligt datadelingsnetværk, som kan bruges til at sikre, at produktionsmaterialerne kommer fra ansvarlige kilder.
Efter et vellykket pilotforsøg i sommer arbejder teknologivirksomhederne Circulor og Oracle nu med blockchain i CATL’s forsyningskæde, mens Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) sammen med RCS Gobal og IBM er i gang med at udrulle teknologien i LG Chem’s forsyningskæde.
I Volvo Cars’ tilfælde inkluderer blockchain-data informationer om, hvor det kobolt, der indgår i elbilens batteri, kommer fra samt egenskaber såsom vægt og størrelse, ejerskabskæden og informationer, der fastslår, at de deltagende parter efterlever OECD’s retningslinjer for forsyningskæder.
Læs også: Elgiganten tester transport med biogas fra svensk distributionscenter
Aftalerne mellem Volvo Cars, CATL og LG Chem dækker levering af batterier de næste ti år til den kommende generation af Volvo- og Polestar-modeller inkl. XC40 Recharge.
- JMA