23.05.2022 | Klima, miljø og energi
Wefood efterlyser flere leverandører
Indhold fra partner Hvad er dette?
En tredjedel af de fødevarer, der bliver produceret i verden i dag, ender i skraldespanden. Det er mad nok til at brødføde tre milliarder mennesker.
Danskerne er glade for overskudsmad og kampen mod madspild. Det viser salgstallene fra Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butikker, der i 2021 steg med 18 procentpoint.
Wefood-butikkerne, der sælger varer med fx beskadiget emballage eller fødevarer tæt på sidste holdbarhedsdag, er derfor på jagt efter flere leverandører.
”Vi er utroligt glade for, at så mange mennesker sætter madspild og klima på menuen og har lyst til at handle i Wefood. Og vi har plads til varer fra nye leverandører,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
Mad til milliarder ender i skraldespanden
En tredjedel af de fødevarer, der bliver produceret i verden i dag, ender i skraldespanden. Det er mad nok til at brødføde tre milliarder mennesker. Samtidig sulter 821 millioner mennesker verden over.
”Det er uretfærdigt og helt unødvendigt, at mennesker skal sulte, når vi producerer rigeligt med mad til at mætte alle mennesker på kloden,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Derfor åbnede Folkekirkens Nødhjælp i 2016 dagligvarekæden Wefood, som hjælper danskerne med at bekæmpe madspild i deres dagligdag – indkøb for indkøb. Wefood har i dag seks butikker i København, Vejle, Aarhus og Aalborg og 50 leverandører med Salling Group som den største. Leverandører er både detailkæder, grossister, importører og fødevareproducenter, og donationerne er både food og nonfood, frisk- og frostvarer og sæsonprodukter.
Et mangfoldigt udvalg
Sortimentet på Wefoods hylder er derfor bredt. Her findes alt fra specialøl, ris, frugt, stearinlys og pebernødder. Varerne har typisk beskadiget emballage, nærmer sig eller har overskredet mindst holdbarhedsdato eller er restlagre.
Wefood bidrager til en bedre verden
Overskuddet fra butikkerne går til at bekæmpe sult og forebygge konsekvenserne af klimaforandringerne for mennesker i nød.
Konkret underviser Folkekirkens Nødhjælp bønder i udsatte lande i at dyrke klimaresistente afgrøder i et bæredygtigt landbrug, og uddeler kontanter og elektroniske betalingskort i flygtningelejre. Dermed giver kampen mod madspild i Danmark fødevaresikkerhed i verdens mest udsatte områder.
Bliv vores samarbejdspartner
Har din virksomhed lyst og mulighed til at gøre en forskel og handle på madspild? Kontakt da:
- Ansvarlig for Wefood Jan-Martin Mikkelsen på tlf. 2550 2100 / jmmi@dca.dk eller
- Corporate Partnerships Manager Kristine Dalgas på tlf. 50602067 / krda@dca.dk
Læs mere om Wefood her: Bliv leverandør - Folkekirkens Nødhjælp (noedhjaelp.dk)
Denne artikel er en del af temaet I fokus: samarbejder - vejen til større impact
Samfund

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda
Håndlavet ugandisk Rafiki-chokolade sælges nu for første gang i et dansk supermarked. Overskuddet fra salget i Wefood sendes tilbage til Uganda, og hjælper kvinder som blandt andre Beatrice Nauto i gang med landbrug eller business.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp
Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, stiller i år føtex og Bilka til rådighed ved at modtage og håndtere kontanter fra Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats
Nyt partnerskab mellem Danfoss, Folkekirkens Nødhjælp og Udenrigsministeriet om hjælp til småbønder i Kenya.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Wefood-konceptet fejrer syv år med succes
For syv år siden slog Wefood første gang dørene op på Amagerbrogade i København til et supermarked med overskudsvarer. Her er nogle af resultaterne siden åbningen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter
Søndag den 12. marts blev der indsamlet 11 millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling. Salling Groups butikker var behjælpelige med at tage imod de mange kontante bidrag, som står for over halvdelen af det samlede beløb.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Salling Fondene og Salling Group støtter ofre for jordskælvskatastrofe gennem Folkekirkens Nødhjælp
Salling Fondene og Saling Group, der ejer kæderne Netto, føtex og Bilka, donerer 1 mio. kr. til hjælpearbejdet efter jordskælvet i grænseområdet mellem Tyrkiet og Syrien.
Indhold fra partner