Inditex: 100 procent bæredygtigt tøj i 2025
Selskabet bag tøjkæden Zara vil kun bruge bæredygtige råmaterialer til sine produkter inden 2025, annoncerede Inditex for nylig. I 2023 skal det være slut med engangsplast til kunderne, ligesom al emballage i selskabets forsyningskæde skal indsamles og genbruges.
Den spanske koncern Inditex, der står bag modebutikkerne i Zara-kæden og seks andre tøjbrands samt Zara Home, der laver tekstiler, har for nylig fremsat en stribe bæredygtighedsmål, der skal forløse selskabets ambition om at ’skabe et positivt aftryk på industrien’, som det hedder.
Læs også: Zara og H&M vil gøre op med "brug og smid væk"-kulturen
Centralt står det mest langsigtede mål om, at produktionen af varer til alle otte mærker skal foregå med 100 procent bæredygtigt bomuld (eksempelvis økologisk eller genanvendt), 100 procent genanvendt polyester og 100 procent bæredygtigt linned.
De tre råvarer tegner sig sammen med viskose, som når et tilsvarende mål i 2023, for 90 procent af de materialer, Inditex sourcer til sin produktion. Derudover vil man løbende øge andelen af beklædningsgenstande, der er udstyret med Inditex’ egen Join Life-mærkning, som gives til de produkter, der er fremstillet med de bedste processer og mest bæredygtige materialer. Andelen skal fordobles i år og vil runde 25 procent i 2020.
Arbejdet med bæredygtighed slutter aldrig
Målsætningerne blev fremlagt af Inditex’ executive chairman, Pablo Isla, på sidste måneds årsmøde, og her understregede han, at “arbejdet med bæredygtighed er en opgave, der aldrig slutter, som involverer alle her i virksomheden, og i hvilken vi med succes har engageret alle vores leverandører; vi stiler efter at spille en transformerende rolle i industrien”, sagde han.
Også på plastikfronten har Inditex klare mål i sit program. Zara, Zara Home, Massimo Dutti og Uterqüe har allerede stoppet brugen af plastikposer, og i løbet af 2020 skal det også gælde selskabets øvrige brands. I 2023 skal det desuden være helt slut med engangsplast til kunderne.
Når det gælder emballage og indpakningsmaterialer i forsyningskæden, har Inditex skabt programmet Green to Pack, som skal sikre en minimering af affald i logistikleddene, primært i form af kasser og plastik. Målet hedder nul affald til deponi i 2023, og det er man på vej i mod. I 2018 blev 88 procent af affaldet fra Inditex’ distributionscentre (hovedsagelig pap, plast, træ, sikkerhedsmærker og bøjler) genbrugt eller genanvendt.
Læs også: Modebranchens cirkulære udfordring og løsninger
Endelig vil man også øge brugen af vedvarende energi. Inditex’ logistikcentre kører allerede på 100 procent vedvarende energi hjemme i Spanien, og i 2025 lyder målsætningen på 80 procent ren energi i alle faciliteter (hovedkvarter, butikker og logistikcentre).
-AK