Dansk Supermarked i front for nyt madspildsprojekt

Dansk Supermarked, Arla og AP Grønt er gået sammen i et nyt toårigt projekt om at bekæmpe madspild fra producent til forbruger. Resultaterne skal komme hele branchen til gode.

22.08.2014

CSR.dk

Dansk Supermarked er i samarbejde med Arla og AP Grøn gået sammen i et nyt toårigt projekt, der har til formål at identificere de 10 største kilder til madspild og levere konkrete løsninger, som målbart skal mindske mængden af fødevarer, der ryger i skraldespanden. 

”Det her er noget, som alle kan få gavn af – både producenter, forbrugere og detailhandel. Vi kommer til at søsætte mindst fem konkrete initiativer, som skal mindske madspildet mærkbart over hele værdikæden”, siger Dansk Supermarkeds CSR-chef Helene Regnell.

Læs også: Roskilde Festival går til kamp mod madspild

Projektet skal indledningsvist afdække, hvor i værdikæden madspildet er størst. Det sker ved at undersøge, hvad forbrugerne smider ud, årsagen til at de smider det ud og til sidst en analyse af producent- og detailleddets rolle.

”Når vi har fundet de vigtigste kilder til madspild, vil vi gå ind og se på, hvad der skal til for at nedbringe det og udvikle konkrete løsninger på det”, forklarer Helene Regnell.

Smart emballage skal redde baby-salat fra skraldespanden
Et godt eksempel på en løsning er allerede sat i gang hos den ene af partnerne i projektet, AP Grønt, som blandt andet sælger baby leaf-salat til supermarkederne. De små sprøde salatblade når ofte at blive slatne hos forbrugeren kort efter, at posen er åbnet. Derfor arbejder AP Grønt nu på en ny emballage- og pakkemaskine, som kan emballere små salater i sampak, der passer bedre ind i forbrugerens behov.

Læs også: Ny rapport: Madspild skyldes ineffektiv supply chain

Direktør i AP Grønt Per Hardenberg er overbevist om, at madspildsprojektet kan afføde andre gode initiativer, som kan komme både forbrugere og virksomheder til gavn.

”Det er rasende relevant for os at være med i et projekt som dette, for vi ved, at forbrugerne ikke bryder sig om at købe den samme vare for blot at smide halvdelen ud hver gang. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at afhjælpe det”, siger direktør Per Hardenberg fra AP Grønt.

Føtex lægger varehus til forsøgene
Hos Arla er der også håb om, at projektet kan bibringe løsninger, der kan gøre en forskel hos både forbrugeren, producenten og detailleddet.

”Madspild er et konkret indsatsområde i Arlas strategi for bæredygtig vækst. Vi har store forventninger til at få identificeret, hvilke synergier som vi på tværs af værdikæden kan udnytte for at mindske spild af mejeriprodukter”, siger CSR-chef Maja Møller for Arla i Danmark.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

Det bliver Føtex, der lægger varehuse og logistiksystem til implementeringen af de nye tiltag, som projektet skal munde ud i.

”I Føtex har vi stort fokus på madspild. Vi ser det som en naturlig forpligtigelse at hjælpe danskerne med at smide mindre ud og købe ind i passende mængder, ligesom vi selv bestræber os på at reducere madspild i vores varehuse. Det er en fornuftig måde at drive forretning på, og vi ved, at det er noget, der ligger vores kunder meget på sinde", siger Føtex’ direktør Mette Maix.

Beregninger fra Landbrug & Fødevarer anslår, at der hvert år smides 540.000 tons mad ud i Danmark, og analyser fra Miljøstyrelsen peger på, at det er hos forbrugeren at spildet er størst.

- JDN

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

24.07.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Partnerskabet mellem HUBIS og Klappir

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

26.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online