Forsvaret levede ikke op til sit ansvar i sag om nordkoreanske tvangsarbejdere

Forsvarets Materiel- og Indkøbstjeneste har ikke gjort nok for at sikre, at OECD’s og FN’s retningslinjer blev overholdt i forbindelse med byggeriet af Danmarks nye krigsskib, mener eksperter. Skibet endte med at blive bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere.

Forsvaret levede ikke op til sit kædeansvar, da 45 koreanske tvangsarbejdere blev hyret af en underleverandør til at udføre svejsearbejde på Danmarks nye krigsskib, mener eksperter for virksomhedsansvar. Arkivfoto. .

11.10.2017

CSR.dk

Mediestormen om forsvarets nye krigsskib, Lauge Koch, som med stor sandsynlighed er bygget med hjælp fra nordkoreanske tvangsarbejdere, har ikke lagt sig endnu. Nu peger eksperter direkte på Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Sådan lyder anklagen fra en række CSR-eksperter, blandt andre Troels Børrild, som er politisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke og medlem af Erhvervsministerens ekspertarbejdsgruppe om virksomheders samfundsansvar, skriver Dagbladet Information.

Læs også: OECD på banen med gode råd om samfundsansvar til sultne investorer

Skibet er bygget af det danske skibsværft Karstensens, som udliciterede byggeriet af selve skroget til det polske værft Crist. Det var her, at der gennem underleverandøren Armex blev hyret 45 nordkoreanske tvangsarbejdere til byggeriet.

”Forsvaret prøver at tørre ansvaret af på Karstensens Skibsværft, men det korte af det lange er, at de også selv har forbrudt sig mod ansvaret under konventionerne”, siger Troels Børrild til Information.

Ingen krav i kontrakten
De konventioner Troels Børrild henviser til, er FN’s og OECD’s retningslinjer for virksomhedsadfærd og menneskerettigheder.

Hvis man som virksomhed i Danmark ikke tager ansvar for, at menneskerettighederne bliver overholdt i forsyningskæden, kan man blive anklaget i Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (MKI). Anklagen kan ikke udmunde i en straf fra MKI, men institutionen kan udtale kritik og mægle mellem den anklagende og den anklagede part i en sag.

Læs også: De ansvarlige supply chains' statusrapport er på gaden

Og ifølge Information tyder det netop på, at Forsvaret ikke selv tog ansvar for, at underleverandører længere ude i kæden ville kunne praktisere moderne slaveri eller foretage andre brud på menneskerettighederne – der var nemlig ingen bestemmelser om menneskerettigheder eller arbejdsforhold i kontrakten mellem FMI og Karstensens Skibsværft.

FMI har forsvaret sig over for Information med, at kontrakten er underlagt dansk ret, og at det danske skibsværft derfor er ”forpligtet til at efterleve tiltrådte konventioner og dansk lovgivning iøvrigt – også ifm. anvendelse af underleverandører jf. kontrakten”. Forsvaret mener dermed at have ”gjort alt for at sikre, at vores leverandører til stadighed efterlever alm. retsprincipper, gældende konventioner og tidssvarende etiske retningslinjer i øvrigt”.

Uindfriet due diligence-forpligtigelse
Ligesom Troels Børrild vurderer Cathrine Bloch Veiberg, specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder, dog ikke, at FMI kan fraskrive sig sit kædeansvar og skubbe det hele over til Karstensens Skibsværft. Det skyldes blandt andet due diligence-forpligtigelsen:

”Forsvaret har under de internationale retningslinjer en due diligence-forpligtelse til at tjekke, at Karstensens Skibsværft har de nødvendige værktøjer til at leve op til retningslinjerne. Men det er meget svært at se, hvordan de har gjort det. Det er tydeligt, at de ikke er i stand til at forklare, om og i så fald hvordan de har forsøgt at sikre sig”, siger Cathrine Bloch Veiberg til Information.

Læs også: Sådan forebygger Adidas slaveri i leverandørkæden

Både Karstensens og FMI har udtalt til Information, at de ikke havde noget kendskab til, at polske Armex blev hyret som underleverandør. Men det er ifølge Troels Børrild ikke nogen undskyldning:

”Forsvaret kan udlicitere opgaven, men de kan ikke udlicitere ansvaret, og derfor har de en pligt til at undersøge deres underleverandører. Og det samme gælder for Karstensens. De skal vide, hvad der foregår – ikke mindst når brugen af vikarbureauer er højrisiko ifølge bl.a. EU”, siger Troels Børrild.

Han vurderer, at Karstensens manglende viden og handling ift. underleverandøren er nok til, at skibsværftet kan blive indklaget for MKI – men altså også er et problem for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Læs også: Nyt benchmark kan hjælpe investorer med at vurdere performance på menneskerettigheder

Hverken FMI eller Karstensens Skibsværft har ønsket at svare på kritikken overfor Information.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn