Modevirksomheder vil gøre fremtiden cirkulær

64 af verdens førende modevirksomheder har netop offentliggjort deres individuelle målsætninger når det kommer til arbejdet med cirkulær økonomi i industrien frem mod 2020.

Modeindustrien skal være mere cirkulær, har 64 brands besluttet sig for. Derfor har de offentliggjort 143 konkrete målsætninger, bl.a. om uddannelse i bæredygtige materialer..

19.01.2018

CSR.dk

Erklæringen 2020 Circular Fashion System Commitment opnåede tilslutning fra 64 virksomheder, der sammenlagt står bag 142 forskellige brands. I går offentliggjorde virksomhederne så deres i alt 143 individuelle målsætninger på området.

Blandt de underskrivende selskaber er store aktører som adidas, H&M, Hugo Boss og Inditex (selskabet bag Zara-butikkerne), og danske navne som Bestseller, Mads Nørgaard, Ganni og Soulland. Med deres tilslutning har de ”ikke alene erklæret deres støtte til et mere cirkulært modesystem, men også forpligtet sig til at fastlægge en cirkulær strategi for deres virksomhed frem mod 2020”, som Global Fashion Agenda skriver i en pressemeddelelse.

”Siden de 64 virksomheder underskrev erklæringen, har jeg været meget nysgerrig omkring virksomhedernes målsætninger. Vi har nu gennemgået alle 143 målsætninger, og selvom både fokusområder og engagement varierer fra virksomhed til virksomhed, har de alle det til fælles, at de tager de nødvendige skridt for at sikre overgangen til en mere cirkulær modeindustri. Det synes jeg er meget opmuntrende,” siger adm. direktør for Global Fashion Agenda, Eva Kruse.

De 143 målsætninger er fordelt på fire forskellige områder. Illustration: Global Fashion Agenda.

Fokus på cirkulært design
Virksomhederne har sat sig mål inden for et eller flere af fire områder:

  • Design for cirkularitet
  • Øget indsamling af tøj
  • Øget volumen og salg af genbrugstøj
  • Øget mængde af tøj produceret af genbrugsfibre

Med 55 forskellige mål har design for cirkularitet fået mest opmærksomhed, hvilket vidner om, at mange virksomheder enten vil uddanne designere i cirkulære designstrategier eller implementere cirkulære designprincipper, såsom øget holdbarhed, reparation og genanvendelighed.

Svenske H&M er en af de virksomheder, der har indstillet sigtekornet på dedikeret uddannelse.

“Vi underskrev Global Fashion Agendas 2020 Circular Fashion System Commitment, fordi det falder godt i tråd med vores ambitiøse vision om at blive 100 procent cirkulære og genanvendende. Vores 2020-forpligtelse handler bl.a. om at udvikle og udbrede uddannelse i bæredygtige materialer og bæredygtig anvendelse til alle relevante kollegaer, og fortsat at arbejde med at inkorporere cirkularitet i designprocessen af alle vores produkter. Et af målene for H&M-gruppen er udelukkende at anvende genanvendte eller andre bæredygtigt sourcede materialer inden 2030, og at blive klimapositive i hele vores værdikæde senest i 2040”, siger Head of Sustainability for H&M Group, Anna Gedda.

Læs også: H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

Den første udgave af en årlig statusrapport, der skal tage pulsen på virksomhedernes fremskridt og indsats i forhold til deres cirkulære målsætninger, vil blive udgivet i maj 2018.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

17.07.2025BSR

Sponseret

How Foresight Can Enhance Strategic Resilience in a Time of Turbulence

24.06.2025CSR.dk

EU-Kommissionen vil droppe krav mod greenwashing

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Beierholm
Webinar
Udvidet producentansvar

Har du styr på det udvidede producentansvar?♻️ Sælger din virksomhed varer - og ved du egentligt, hvad det udvidede producentansvar betyder for jer?

Dato

19.08.2025

Tid

08:15

Sted

Online

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Bliv revisionsklar til din ISAE 3402-erklæring

Webinar med BDO

Dato

20.08.2025

Tid

12:00

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
DTU Executive MBA

A world-class Executive MBA to empower you and your organization

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs.