Rapport: SDG’erne kan skabe forretning for mindst 80 billioner om året
Opfyldelsen af FN’s 17 mål for bæredygtig udvikling er en forretningsmulighed i størrelsesordenen 80.000 mia. kr. om året, fastslår ny rapport. Men virksomhederne skal gå helhjertet ind i arbejdet, og der skal en kritisk mængde med om bord, før en succes er realistisk.
Der er store økonomiske muligheder i FN’s Sustainable Development Goals, de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015.
Læs også: Handlingsplan for verdensmål modtages forsigtigt positivt
For nylig fortalte vi her på CSR.dk om det massive potentiale, der er til stede alene i Indien, og på verdensplan er tallene selvsagt endnu større. Fordelt på fire økonomiske systemer er der ifølge en ny rapport således forretningsmuligheder for i alt 12 billioner dollars (godt 80.000 mia. kr.) om året frem mod 2030. Og det er formentlig endda lavt sat.
Det fremgår af analysen Better Business, Better World fra den såkaldte Business and Sustainable Development Commission (BSDC), der har undersøgt 60 markedshotspots under de fire hovedzoner – Mad og landbrug, Byer, Energi og mineraler, og Helbred og sundhed – der sammenlagt repræsenterer omkring 60 procent af verdensøkonomien og derfor er helt centrale for opfyldelsen af SDG’erne.
Rapportens forfattere bemærker dog i samme åndedrag, at ”den totale økonomiske gevinst ved at implementere målene kan være to-tre gange større, med en antagelse om, at fordelene spreder sig til hele økonomien og får følgeskab af meget højere arbejds- og ressourceeffektivitet”.
Gode råd til CEO'er
Se hvordan du bedst kan komme igang med at tilpasse din organisation til en Verdensmålsverden. Det er tilbuddet fra the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), som i marts måned udgav deres CEO Guide to the SDGs.
WBCSD's rapport bygger videre på konklusionerne fra Better Business, Better World. De peger på fire områder, hvor SDG'erne har betydning for virksomheder: Risikoen forbundet med at gøre ingenting, nye forretningsmuligheder, nye ledelsessystemer med nye risikofaktorer og behovet for samarbejde, fordi en virksomheds individuelle handlinger ikke batter nok til at opnå SDG'erne.
De konkrete handlemulighederne placerer WBCSD på fire niveauer:
- Individuelt: Hold dig informeret og spred budskabet i dit netværk
- Virksomheds: Forstå og mål eksternaliteter, sæt mål i forhold til SDG'erne, find forretningsmulighederne og kommunikér åbent og ærligt om jeres performance ift SDG'erne
- Sektor: Gå sammen med andre virksomheder og interessenter for at definere SDG'erne i netop jeres branche, formulér en kollektiv vision og samarbejd om at transformere jeres branche og arbejd aktiv for at alle kommunikerer om deres fremdrift.
- Politisk: Tal åbent om behovet for incentiver og lovgivning der kan føre til afgørende vendepunkter.
”Business as usual dur ikke mere”
Men det potentiale indfrier selvsagt ikke sig selv, understreger rapporten. Der er således behov for, at ”virksomhederne jagter social og miljømæssig bæredygtighed lige så hårdt som de jagter markedsandele og værdi for deres aktionærer. Hvis en kritisk mængde virksomheder er med på at gøre det nu, så vil bevægelsen blive ustoppelig. Hvis ikke vil omkostningerne og usikkerheden ved den u-bæredygtige udvikling kunne vokse indtil der ikke længere er nogen levedygtig verden at drive forretning i”, lyder det.
På den baggrund peger rapporten videre på, at mange virksomheder derfor er nødt til at sadle helt om og totalt ændre deres forretningsstrategi og tilgang til det at tjene penge. ”Business as usual” dur ikke mere, lidt ’disruptiv innovation fra nogle få pionerer’ er heller ikke nok; hele sektoren skal rykke, både for at få kritisk masse, men også fordi der ofte er tale om strukturelle eller systemiske udfordringer, som ingen virksomhed - uanset markedsandel - alene kan ændre. Men det bliver udfordrende. Som Volans-ejer og 'thought leader' John Elkington skriver i Harvard Business Review:
”Det er bekymrende at se selv dedikerede erhvervsledere anskuer målene som en trinvis forandrings-agenda. Deres antagelse: hvis vi gøre mere af det, vi har gjort tidligere, bare lidt hurtigere og lidt bedre, kan vi opnå mange – hvis ikke de fleste – af målsætningerne inden målstregen i 2030. Fejl. Stor fejl. Enorm.”
Læs også: WWF: bæredygtighedsstandarder kan fremme SDG-målsætninger
Derfor er UN Global Compact gået sammen med konsulentfirmaet Volans, der i samarbejde med BSDC rådgiver om bæredygtige forretningsmodeller, om at danne Project Breakthrough, der med UNGC-direktør Lise Kingos ord skal ”gøre op med status quo nu. År 2030 er ikke langt væk, men breakthrough innovation har potentialet til at sende os ind i en ny økonomisk orden, der er mere social, integreret, lean og cirkulær”.
Resultaterne af den første Project Breakthrough-tænkning skrev vi om på CSR.dk i december 2016, i artiklen Forretningsmodeller for fremtiden: forandring i tidobbelt hastighed.
Lise Kingo er blandt kommissærerne i BSDC, som også tæller bl.a. Mads Nipper fra Grundfos, Alibaba-skaberen Jack Ma, Unilevers CEO Poul Polman og den tidligere Ericsson-topchef, Hans Vestberg.